Így formálja át a fuvarozást a járvány

Írta: Transpack-2020/III. lapszám cikke - 2020 május 16.

A Sixfold valós idejű fuvarkövető-rendszerhez kapcsolt tehergépjárművek menetteljesítménye a krízisidőszakban hétről hétre folyamatosan csökkent. A legnagyobb mértékben (április első teljes hetében) 29%-kal maradt el a krízis előtti heti átlagtól, míg április 13-19 között az elmaradás már 24%-ra mérséklődött.

 

A határátlépések időigénye április derekán a 26, az előtte való héten pedig 28%-kal haladta meg a járványügyi korlátozások előtti átlagot. A legrosszabb helyzet a március 16-i héten alakult ki, amikor a lengyel határon a kamionok sora elérte a 100 kilométert(!) is, vagyis az átkelés akár napokba telhetett. Európai átlagban azon a héten a határátlépések időigénye 60%-kal haladta meg az átlagot. Érdekes ugyanakkor, hogy míg a határátlépések időigénye növekedett, a belföldi forgalomban átlagosan 3 százalékponttal megnövekedett az időre rendelt szállítmányok pontos beérkezésének a részaránya a lecsökkent közúti forgalomnak köszönhetően. Az Európában bevezetett járványellenes intézkedések Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban vetették vissza a legnagyobb mértékben a közúti teherforgalmat. Éves összevetésben április első hetében a közúti teherforgalom Spanyolországban 50, Franciaországban 46, Olaszországban pedig 37%-kal csökkent április első hetében.

Kohout Zoltán