fbpx

A koronavírus járvány kihatása a csomagolóiparra

Írta: Transpack-2020/III. lapszám cikke - 2020 június 09.

A Kínából kiinduló koronavírus-járvány naprakész követése szinte lehetetlen feladat. A változások túl gyorsak, az esetek növekedésének számában csak mostanában tapasztalni mérséklődést, a politika, az üzleti élet és az emberek reakciói is állandóan változnak. A szakvásárokat, rendezvényeket elhalasztották, járatokat töröltek, határokat zártak le. Komolyabb előrejelzésre nem vállalkozhatunk, de megvizsgálhatjuk, milyen hatással van ez jelenleg a csomagolóiparra.

Vajon megváltozik a csomagolás iránti igény?

A legtöbb iparágat érzékenyen érinti a járvány, jelentős a visszaesés. A csomagolóipar nem tartozik a fókuszban lévő iparágak közé, de vajon összességében megváltozik a csomagolás szükségessége? Az élelmiszer- és gyógyszeripari csomagolások alapvető fontosságúak az ellátás biztonságának fenntartása és a termékek eltarthatósága érdekében. A termékek csomagolására természetesen szükség van más ágakban is. De átalakul-e a csomagolóipar termékskálája? Növekszik-e a kereslet egyes termékek iránt, vagy inkább csökken? Az emberek kevésbé mozdulnak ki, több időt töltenek otthon – hogyan befolyásolja ez a fogyasztási szokásaikat?

A sört és üdítőket otthon fogyasztják, nem a vendéglátásban. Az már nyilvánvaló, hogy (remélhetőleg rövid ideig) az emberek több készletet halmoznak fel, kevesebb alkalommal vásárolnak. Inkább tartós élelmiszereket vesznek, mint friss termékeket a piacon. A nagyobb tételben történő vásárlás megnöveli az igényt a nagyobb kiszerelések iránt. A csomagolóiparnak több konzervdobozt, sörös üveget, PET flakont, gyűjtő- és szállítói csomagolást kell gyártani. Az online kereskedelem növekedése az ehhez szükséges csomagolások mennyiségének növekedését is jelenti. A globális csomagolás-beszállítók kifogytak a Kínából jövő komponensek készletéből. A higiéniai termékek közül extrém arányban nőtt a kereslet a folyékony szappanok, kézfertőtlenítők iránt. Ezek – különösen a pumpák, szórófejek – csomagolása máris hiánycikk a piacon.

A válság lehetőség is

Nehéz helyzetben vannak a csomagológépek gyártói. Az idei Logimatot lemondták, az Interpackot és a Drupat a következő évre halasztották. A szakvásárok nélkül a csomagológépek gyártóinak nincs lehetőségük bemutatni magukat és innovációikat. Ugyanakkor a jelenlegi nehéz helyzetben egyes vállalatoknál nő az összetartás, míg másoknál összeomlik a csapat. A jól felépített vállalatoknak lehetősége nyílik arra, hogy új alkalmazottakat találjanak a vállalat számára.

Beruházások, nagy befektetések

A jelenlegi bizonytalanság miatt a cégek a beruházásokat elhalasztják, megvárják hogyan alakul a járvány miatt megváltozott kereslet. A befektetések érthetően csökkennek, hiszen a tőzsdén a befektető számára fontos a bizonytalanságok minimalizálása. Minél jobban felbecsülhető, kezelhető a koronavírus, és minél közelebb kerülünk a megoldáshoz, annál jobbak az esélyek a gazdaság számára.

Kiss Rozália