Németország díjkötelessé tenné Európa összes autópályáját

Júliusban Németország átvette az Európai Unió elnökségét, s azt szeretné elérni, hogy Európában kivétel nélkül minden autópálya díjkötelessé váljon.

 

 

Nyolc éven belül szinte minden jármű az autópályákon, beleértve a teherautókat, kiszállító autókat és személyautókat köteles lenne útdíjat fizetni – derül ki az uniós direktíva tervezetéből, amely a Reutershez jutott el. A beszámolójuk szerint az útdíjakat a megtett távolság és a jármű típusa alapján számítják fel.

A tervezet érdekessége, hogy az autóbuszokat és kisbuszokat kiveszi a fizetős rendszerből ott is, ahol most fizetniük kell: ezek kivételével viszont minden járműre ki kell vetni az autópályadíjakat vagy úthasználati díjakat.

Az útdíjfizetési kötelezettség bevezetésének célja a klímavédelem. Ez olyan érv, amelyre Németország gyakran hivatkozik az Európai Parlament fórumán folyó viták során.

Úgy tűnik azonban, hogy a közlekedési miniszter, Andreas Scheuer által támogatott javaslatnak még a saját hazájában is vannak ellenzői. Komoly kétségei vannak az egyes tartományok szociáldemokrata minisztereinek, akik nem ma kezdték az útdíj bevezetésének ötletét kritizálni.

Az Európai Unió legtöbb más országával ellentétben Németország egyelőre nem alkalmaz útdíjakat, adók útján tartja fenn a közlekedési infrastruktúrát, olvasható az MTI hírében. Az ország többször megpróbált a német autópályákat használó külföldiek esetében útdíjat bevezetni, ám az Európai Legfelsőbb Bíróság legutóbb úgy döntött, a lépés sérti az Európai Unió szabályait, mivel diszkriminálja a külföldieket.

autópálya díjköteles európa fizetősök európa autópályái klímavédelem környezetvédelem útdíj