Ellentétes tendenciák alakítják az élelmiszer-elvitel piacát: a fogyasztók nemcsak élményre és kényelemre, de egészségesebb életmódra is vágynak, és egy közös ügyük van, a környezet.
Anu Rehtijärvi
A világ népességének több mint a fele városban él. Ez zaklatott életmódot, forgalmi dugókat és hosszú utazásokat jelent. Egyre több ember él egyedül. Mindez növeli az elvihető ételek (például takeaway) népszerűségét.
„Másképp jár az óra a városokban, mint vidéken” – mondja Anu Rehtijärvi, a Metsä BoardMarket Intelligence igazgatója. Az elvihető ételek népszerűségét erősíti a kényelmi trend: az emberek azt akarják, hogy egyszerűbb legyen a mindennapi életük. Az Euromonitor International fogyasztói felmérése szerint a 25–55 évesek 70%-a keresi annak lehetőségét, hogyan tehetné egyszerűbbé az életét. Világszerte növekvő tendenciát mutat az élelmiszerek hazavitele. Ugyanakkor az ügyfelek a csomagolás- és az élelmiszergyártástól is elvárják a fenntarthatóságot.
„A wellness és a fenntarthatóság a mai luxus. Az emberek gondoskodni akarnak magukról és a bolygóról. Ezt hívják felelős vagy tudatos fogyasztásnak”.
Azonban a jelenlegi fogyasztói trendek ellentmondásosak. „Az emberek vágynak a kényelmes életmódra, mégis aggódnak az elvihető ételeknek és a csomagolásnak az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása miatt.”
Mivel növekednek a műanyag-hulladékokkal kapcsolatos nemzetközi aggodalmak, az emberek olyan termékeket akarnak, amelyeket újra felhasználhatnak vagy újra hasznosíthatnak. Rehtijärvi nagy potenciált lát az elvihető ételek fenntartható csomagolásban.
„Erre kiváló megoldás a karton.”
Csökkenő hulladékmennyiség
2021 közepétől az EU megtiltja az egyszer használatos műanyag-csomagolások használatát. Szigorodnak a hulladékgazdálkodásról szóló jogszabályok is: 2035-ig a hulladéknak csak 10%-át helyezhetik el szemétlerakóban.
„Egész Európára kiterjedő kötelezettséggé válik a biohulladék újrahasznosítása az elkövetkező években. Az élelmiszer-csomagolásokat a szerves hulladékokkal együtt össze lehet gyűjteni, feltéve hogy hasonló biofelhasználhatósági és komposztálhatósági tulajdonságokkal rendelkeznek.”
A JÖVŐ ÉLELMISZERTRENDJEI
- Helyi és saját készítésű.
- Rendszertelen étkezés és falatozás. A McDonalds egész nap kínál reggelit, a Starbucks pedig esti menüt a késői ügyfelek számára.
- Az elvihető csomagolás felhasználása a márkaidentitás megteremtésének eszközeként. Az ügyfelek szeretik saját maguk összeállítani az étkezésüket, és örömmel fogadják a személyes megszólítást. Ez lehet egészen egyszerű is, mint például az ügyfél neve a bögrén.
- Fokozott automatizálás, a gyorséttermekben a megrendeléseket és a fizetést kioszkokon keresztül lehet megtenni. Az elvinni kívánt kávét mobil alkalmazás segítségével lehet előre megrendelni.
- Elmosódnak a határok az élelmiszerboltok és az éttermek között. A szupermarketekben is lehet borbár vagy hozzá kapcsolódó étterem.
- Egyre több a flexitarista, aki tudatosan kevesebb húst és több növényi alapú ételt eszik.
Az egyszer használatos műanyagokra vonatkozó uniós irányelv középpontjában az újrafelhasználás áll. Ez az élelmiszer-higiénia és a fogyasztóvédelem szempontjából is kihívást jelent.
„Az Egyesült Államokban növekvő kereslet mutatkozik a vendéglátóipari kartondobozok iránt.”
Európa számos részén él az a makacs tévhit, hogy a papírpoharakat nem lehet újrahasznosítani, pedig ehhez már nagyrészt megvan az ipari infrastruktúra. A papírpoharak újrahasznosítási folyamata hasonló az italkartonokéhoz, amelyeknek közel 50%-át már újrahasznosítják az EU-ban.
Bár a fogyasztók többé-kevésbé tisztában vannak az újrahasznosítás környezeti előnyeivel, néha hajlamosak megfeledkezni a hulladékmentes környezetért vállalt saját felelősségükről. „Műanyag-csomagolások nem kerülhetnek a tengerbe. Az újrahasznosítható anyagokat csak akkor lehet újra felhasználni, ha azokat megfelelő módon összegyűjtik.”
Amire a fogyasztóknak leginkább szükségük van, és akarják is, az a mindenütt megtalálható értékeshulladék-gyűjtő tartályok sora és egyszerű útmutatók az újrahasznosításról. Ez mind a márkatulajdonosok, mind a csomagolást gyártók számára kihívást jelent, mivel nincs egységes, határokon átnyúló újrahasznosítási infrastruktúra, és a gyakorlat még településenként is változik.
Forrás: Metsä Board 2020 Frühling
Szerző: TIINA TUPPURAINEN
Fotók: Jussi Hellsten és Istock
Fordítás: LUPE Magazin