A járvány azt bizonyítja, hogy továbbra sem nélkülözheti az emberi jelenlétet, beavatkozást és kreativitást a technológiai környezet – nagyvonalúan így összegezhető a Deloitte legfrissebb HR-kutatásából, amely 119 ország 9 ezer üzleti és HR-vezetőjének megkérdezésével készült, 14-14%-ban a közép-kelet-európai régióból, az Egyesült Államokból és Kanadából, 26%-uk pedig nyugat-európai volt. A felmérés szerint még mindig tetten érhető, hogy a technológia térnyerésében veszélyt látnak a munkahelyekre, pedig a járvány alatt kiderült, hogy a technológiai lehetőségek csak emberi hozzáértéssel és kreativitással használhatók ki igazán. A vezetők többsége szerint a gépi intelligencia nem helyettesítheti az embert, sőt, a humán erőforrás kiegészítésére és támogatására alkalmazná a technológiát, vagyis a képzésre nagyobb hangsúlyt kell helyezni. – Azon vállalatok lehetnek sikeresek a jövőben, amelyek tudatosan fókuszálnak a két tényező összehangolására: elkerülhetetlenné vált az ember és technológia közötti partnerség megteremtése – mondta Csépai Martin, a Deloitte Magyarország HR-tanácsadás üzletágának igazgatója.
*Idetartozó hír az is, hogy az oktatási szolgáltatási piacon már a járvány előtt is komoly erősödést jeleztek: míg 2017ben 46 milliárd dolláros bevétele volt az e-oktatásnak, 2025-re 325 milliárd dolláros piacot prognosztizáltak. Ez mind az oktatási intézmények online átállása, mind a leállások idején a képzésbe való befektetés miatt van.
Kohout Zoltán