A koronavírus-járvány következtében bevezetett lezárások idején az ételkiszállítók forgalma drasztikusan növekedett. Kínában az ország legnagyobb online házhoz szállítója, a Meituan Dianping augusztusban egyetlen nap alatt 40 millió kiszállítást teljesített, nem kevés csomagolási hulladékot generálva.
A házhoz szállítás előnye, és persze hátránya
Az étel házhoz szállítása 51,5 milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát Kínában. Az iiMedia Research kínai tanácsadó cég becslése szerint 2013-ban ez a szám mindössze 7,63 milliárd dollár volt.
A világjárvány döbbenetesen felpörgette az étel házhoz szállítást (Forrás: xpatloop.com)
A probléma, hogy eközben – illetve inkább részben ennek következtében – a csomagolási hulladék mennyisége a 2015. évi 0,2 millió tonnáról 2017-re 1,5 millió tonnára nőtt az országban.
Természetesen mindez nem csak Kínában okoz gondot. Az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség szerint az Egyesült Államokban az élelmiszerek, illetve azok csomagolása teszi ki a hulladéklerakókban található szemét 45%-át. Az indiaiak csak 2018-ban 235 millió ételhordó dobozt dobtak ki. Az Európai Unióban pedig évente több mint 2 milliárd, élelmiszerhez köthető csomagolás végzi a kukában.
A járvány tovább rontott a helyzeten
Ezt a problémát tetézi most a világjárvány, amihez ráadásul hozzájön, hogy számos cég inkább késlelteti (vagy visszavonja) a műanyag zacskók és csomagolások tilalmát attól tartva, hogy az újrafelhasználható termékek tovább terjesztik a fertőzést.
Az egyszer használatos műanyagból készült termékek használatának ugrásszerű növekedése tehát komoly csapást mér a műanyagszennyezés elleni küzdelemre, amely a WWF szerint 40 százalékkal emelkedik a következő 10 évben.