Járvány: a szállítmányozás megrendülésével új kihívásokkal kellett szembenéznie a teljes logisztikai, ellátásilánc-ágazatnak.
Megroppant
Világszerte komolyan megroppantotta a szállítási láncokat a járvány – írja összegzésében a logisztika.com összefoglalója, amely szerint a legnagyobb kihívást a légi és vízi szállítás komoly mértékben lecsökkent kapacitása jelentette. A bolti-raktári vásárlás is elmozdult az online világ felé, így még sosem kellett ennyire gyorsan reagálnia a gyártó és logisztikai ágazatnak, mint a járványos 2020-as évben.
(Illusztrációk: Horizont Média/archív)
Négy nehézség
A logisztika.com szerint az első nagy kihívást a szállítási formák kapacitásainak átrendeződése hozta. Korábban az óceánokon a teljes globális szállítmányozás akár bő 80%-a bonyolódott. A járvány Ázsiát érintő hatásai érzékenyen érintették hajózást, megnövekedtek a szállítási idők, de a légi- és kisebb részben a szárazföldi szállítmányozás is jelentősen visszaesett. A másik komoly változás az online vásárlás újabb jelentős térnyerése volt, sok tucat százalékos emelkedéssel. A harmadik fontos újdonság , hogy ismét nőtt a földrajzi elhelyezkedés szempontja. Egyes övezetek „leállása” azzal járt, hogy a korábbi kereskedelmi kapcsolatok helyett megpróbáltak alternatív beszállítói láncot létrehozni. A portál összesítése kitér az „ostorcsapás-effektusra”. Amikor a vásárlói igények hirtelen megnövekedése hullámként vonul át a szállítói láncokon, komoly kihívást okoz a beszerzésnek, a termelésnek és az értékesítésnek is. Ugyanakkor tapasztalható volt hazánkban is, hogy a járvány okozta pánik első hullámának csillapultával egyszer csak eltűnt a hirtelen támadt kereslet…
Mindez felértékelte a tervezési ciklusokban a fejlett technológiák szerepét, hiszen így sokkal gyorsabban lehetett reagálni, mint például manuális vezérléssel. Ugyanakkor megerősödött az a tapasztalat is, hogy a logisztika emberi tényezője manapság sem nélkülözhető.