A kiugróan magas kén-dioxid-szennyezés a Sentinel-5P műhold szenzorjai által is rögzíthető volt, melyet a hatnapos forgalmi dugóban veszteglő hajók bocsájtottak ki a Szuezi-csatornán.
Majd egy hétig állt a forgalom
Az Ever Given konténerszállító hajó márciusban áthaladás közben keresztbefordult, és csaknem egy hétre eltorlaszolta az egyik vízi szállítási útvonalnak számító Szuezi-csatornát. Ennek következményeként más szállítóhajók százai ragadtak a csatorna bejáratának környékén.
A helyszínen várakozó hajók jelentős mennyiségű kén-dioxidot (SO2) engedtek a légkörbe: ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid-tartalma a térségben.
Az EU Sentinel-5p műholdja érzékelte a kiugró mértékű szennyezést, mely a veszteglő teherhajóknak volt köszönhető (Fotó: Pixabay)
Közel 350 hajó kényszerült pihenőre
A Szuezi-csatornán kialakult dugó miatt március 23. és 29. között több mint 350 hajó várakozott a víziút bejáratánál. A fő hajtómotorokat leállították, de a kiegészítő tápegységek és kazánok tovább működtek a várakozó üzemmódban az alapvető működést biztosítva.
A hajók kiugró kén-dioxid-kibocsátását az Európai Unió Sentinel-5P műholdja is észlelte. Az Európai Űrhivatal (ESA) által felbocsátott szatelliten elhelyezett Tropomi spektrométer egy sor környezetszennyező anyag jelenlétét méri a légkörben, köztük a kén-dioxidét.
A hajók mozgás közben több kén-dioxidot bocsátanak ki, mint várakozás közben. Jelen esetben viszont oly sok hajó gyűlt össze kis területen, hogy a Sentinel-5P műhold is érzékelte a kiugró értékeket – elemezte a helyzetet a téma szakértőjeként Maryam Pourshamsi, a Leicesteri Egyetem Földrajz és Geológia Tanszékének munkatársa.
A hajóforgalom újraindulásával a magas kén-dioxid-koncentráció gyorsan eloszlott.
Tavaly új szabályozást vezetettek be
A hajók számára tisztább fűtőolajok használatát írja elő a hatályos nemzetközi szabályzó, hogy az éves kénkibocsátást több mint 70 százalékkal csökkentsék. Folyamatosan monitoring alatt áll a terület, hogy megfelel-e az új követelménynek az ágazat. A műholdak, mint például a Sentinel-5P, kiemelkedő szerepet kapnak a szennyezés ellenőrzésben.
Szigorúbb szabályozás is várható a kén-dioxid-kibocsátás visszaszorítására a Földközi-tenger térségében, de ennek pontos ideje és végleges mértéke még nem ismert. Az IMO korlátozást tovább szigorítaná, és az SO2-kibocsátást a Földközi-tenger térségében a megengedett mennyiség ötödére korlátozná.
A műholdak, mint például a Sentinel-5P, szerepet kapnak a tengeri hajózás számára kiadott nemzetközi szabályzók ellenőrzésben (Fotó: Pixabay)
A Szuezi-csatorna létfontosságú hajózási útvonal
A világ kereskedelmi forgalmának 12 százaléka áthalad a csatornán. Egyéb hajózási útvonalakon, a Gibraltári-szoroson és a Boszporuszon is jelentős forgalom zajlik.
A levegőben lévő kén-oxidok hozzájárulnak a légzőszervi, szív- és érrendszeri és tüdőbetegségek kialakulásához. Amennyiben a kén a légkörben lévő vízzel egyesül, az savas esőt eredményez, ami károsíthatja a növényeket, az erdőket és a vízi élőlényeket.
A hajózási ágazat vállalta, hogy 2050-re a 2008-as szinthez képest 50 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Forrás: MTI