A mai 40-60-as fiatal korában hónapokat várt egy farmerre, könyvre, kozmetikumra. A mai fiataloknak sokszor már az aznapi(!) kiszállítás sem elég gyors, ha az nem megy 90 perc alatt…
Impulzusvásárlók: azonnal kell a cucc, vagy sehogy
Ezt állítja egy friss felmérés, aminek az egyik fő megállapítása, hogy elsősorban korosztályi kérdés, milyen gyorsan akarunk hozzájutni a megkívánt termékhez. A Z-generáció hetente (10 százalék) és havonta is (59 százalék) többször vásárolnak online, mint az X-generáció tagjai. A gyakoribb házhoz rendelésekből következhet, hogy a megkérdezett 18-26 évesek 57 százaléka lenne hajlandó plusz összeget (1500-2500 forintot is) fizetni az aznapi kiszállításért, sőt, 67 százalékuk a kiszállítás gyorsaságát tartja az egyik legfontosabb tényezőnek az online vásárlásban. Ha pedig ez nem megy, akkor az elkényeztetett kor tagjai – a 44-58 évesek 35 százaléka, a 18-26 évesek 42 százaléka – megszakítja az online vásárlást. Továbbá a Z-generáció tagjai közül 10-ből 3-an azért nem vásároltak újra egy webáruházban, mert korábban túl lassúnak érezték a kézbesítést. Ugyancsak ők azok, akik a megrendeléstől számított lehető leggyorsabb, 90 percen belüli vagy aznapi kézbesítést várják el. Minél fiatalabbak a vásárlók, annál gyorsabb házhoz szállítási lehetőségeket keresnek. Ez összefüggésben állhat azzal, hogy a Z-generáció fele impulzusvásárló, vagyis havonta többször vásárolnak úgy, hogy azt nem tervezték meg előre.
A fiatalabbaknak fontosabb a zöld jövő
Az online vásárlás generációs különbségei a DODO felmérése szerint a termékkategóriákban és megrendelésük gyakoriságában is érezhetőek. Az élelmiszerek házhoz szállítását inkább a Z-generáció tagjai preferálják 75 százalékkal, akiknek többsége 90 percen belül szeretné kézhez kapni a rendelését. A fiatalabbak nagyobb részben vásárolnak online ruházati cikkeket és kisállatfelszereléseket, kétszer olyan gyakran sportfelszereléseket és kozmetikumokat, mint az idősebbek. A kiszállítás környezetre gyakorolt hatása a fiatalabbak számára fontos: bő kétszer annyi Z-generációs számára jelent döntő tényezőt a vásárlás során a környezetbarát kiszállítás, a csomagolás, mint az idősebbek körében.
Kihívás a fulfillment-szektornak
Mindez komoly kihívás elé állítja az e-kereskedelmi szolgáltatók, a fulfillment és webshop-logisztikai cégek szektorát. Nekik kell ugyanis biztosítaniuk, hogy bármilyen földrajzi, geopolitikai, városi-közlekedési helyzetben teljesítsék az egyre extrémebb vásárlói elvárásokat. Nem véletlen, hogy egyre több belvárosban nyílnak átmeneti raktárak, illetve a kiszállításban meghelennek a motoros futárok mellett a drónok.