fbpx

Intermodalitás: arccal a „vonatozó kamionok” felé

Írta: Kohout Zoltán - 2021 május 21.

Amikor kevés a sofőr, egyre költségesebb a közúti szállítmányozás, viszont hatalmas tartalékok vannak a vasútban, akkor ismét előkerül az intermodelitás jelentősége. A németek már lépnek is.

 

Gyors, tiszta, gazdaságos

Európa-szerte egyre több gondot okoz – különösen járványos időszakban – a súlyosbodó gépjárművezető-hiány. Az üzemanyagárak, útdíjak, jogszabályi korlátozások-előírások és más költségek folyamatos emelkedése mellett a közlekedés hatékonyságának kérdőjelei ugyancsak előtérbe helyezik az egynemű szállítási megoldások felülbírálását. Vasúton például nem elérhetetlen az 1000-1200 kilométeres szállítási távolság 24 óra alatt – ami közlekedési-forgalmi helyzettől függően a szárazföldön többnapot, vízi úton akár egy hetet is igénybe vehet. Emellett a vasút az egyik leginkább környezetkímélő megoldás. Hazánkban a fényeslitkei East-West Gate intermodális kombiterminál építésemelett a zalaegerszegi kombiterminál fejlesztése jelöli ki az intermodalitás irányába tett lépéseket. Az említett központokban még a nem daruzható pótkocsikat is vasútra tudják tenni; illetve napirenden van a V0 budapesti vasúti körgyűrű projektje.

 

intermodelitas
Illusztráció: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán

 

Nagy tartalék, kis kibocsátás

Ebbe az irányba tart a német vasúti ágazat is. Jóval több áru vasúti szállítását tervezi a DB Cargo és a Kombiverkehr KG, amelyek az együttműködés mellett elfogadták a Combined Transport stratégiát is, ami 9 pontban fekteti le a jövőbeni növekedés alapjait. A Szövetségi Statisztikai Hivatal (Destatis) szerint az intermodális szállításban a vasút jelenleg 36 százalékot képvisel, vagyis hatalmas növekedési potenciál van ebben az ágazatban – számolt be a Közlekedésvilág. A két vasúti közlekedési társaság éppen ezért a jövőben még több teherautót tenne vasútra, aminek érdekében 230 árutovábbítóval kötöttek megállapodást. Hogy vonzóbbá tegyék az áruszállító kamionok vasúti szállítását, a meglévő terminálokat újabbal fogják kiegészíteni, és úgynevezett Metro-Net hálózatot hoznak létre. Emellett olyan menetrendet alkotnak meg, ami gyakrabban összekapcsolja a legfontosabb németországi és európai gazdasági központokat. Az együttműködés eredményeként 10 év alatt 50 millió tonnával csökkenhet a két vállalat CO2-kibocsátása. A kombinált áruszállításban szállított áruk mennyisége 80 százalékkal nőhet 2030-ra, ami nagymértékben csökkentheti a közúti áruszállítás károsanyag-kibocsátását.