A fenntartható csomagolások napjainkban sokkal nagyobb prioritást élveznek, mint valaha. A fogyasztók és cégek egyaránt egyre érdekeltebbek a klímaváltozás hatásait tekintve, illetve nagyobb hangsúlyt fektetnek a pazarlás csökkentésére. Egy nemrégiben készült felmérés kimutatta, hogy világszinten a fogyasztók 75%-a hajlandó lenne többet fizetni egy olyan termékért, amely fenntartható csomagolásban részesül. Tehát ahogy az érdeklődés kezdett növekedni, úgy az innováció is. Azonban felmerül néhány kérdés, hogy mi számít valójában fenntartható csomagolásnak.
Mikor beszélhetünk fenntartható csomagolásról?
Egyszerűen szólva, ha a csomagolás környezetbarát, és nem játszik közre a természeti források kimerítésében. Ez többféle módon is megvalósulhat.
A csomagolás összetevőit tekintve, ha gyártáshoz 100%-ban újrahasznosított anyagot használnak, vagy ha az olyan egyszeri anyagcsomagolás, amely könnyedén újrahasznosítható. Illetve fontos szempont, hogy a lehető legkevesebb anyag felhasználásával készüljön. Emellett egy olyan csomagolást kell tervezni, amely arra ösztönzi a fogyasztót, hogy másodlagosan újra használja, vagy át tudja valami mássá alakítani.
Az a legoptimálisabb, ha ezek a feltételek egyszerre teljesülnek. Elsősorban azért, mert a vevőnek igénye van rá, valamint azért, mert a túlcsomagolt termékeket környezetkárosítónak és bosszantónak találják. A túlcsomagolásból eredő egyik legnagyobb probléma az üres hely, mivel a terméknek lehetősége van az elmozdulásra, ebből adódóan a sérülésekre. Minél jobban illeszkedik egy csomagolás az adott termékhez, annál kevésbé fog elmozdulni, és annál kevesebb az esélye a termék megsérülésének, és természetesen annál kevesebb csomagolóanyagra lesz szükség. Egyszerű azt mondani, hogy az ökocsomagolások csupán a környezetvédelemről szólnak, de egyaránt kulcsfontosságúak a gazdasági és szociális tényezők is, ugyanis nem minden környezetbarát csomagolás fenntartható.
Az ökocsomagolásoknál figyelembe kell venniük a gazdasági tényezőket is. Árazását tekintve versenyképesnek kell lennie a hagyományos olaj alapú, egyszer használatos csomagolási opciókkal.
Szóval a szabályok és definíciók gyakran zűrössé válhatnak, de az SPC (Sustainable Packaging Coalition) egy megfelelő forrása annak, ha az újrahasznosítható csomagolásokról szeretnénk többet megtudni. Valamint itt megtalálhatjuk bizonyos márkák és termékek tanúsítványait is.
Példa a túlcsomagolásra
Bizonyára mindenki látott már FSC (Forest Stewardship Council) jelölést, ezek biztosítják, hogy bármilyen fa alapú termék (például kartonpapír) felelősségteljes erdőgazdálkodás alapján készült.
A környezetbarát csomagolás és a fenntartható design párosítása egy erős kombináció, ezeknek a jellemvonásoknak a segítségével termékedet a versenytársaidé fölé helyezheted.
Forest Stewardship Council
Ha csomagolástervezésről beszélünk, mi számít fenntartható designnak?
A fenntartható design azt jelenti, hogy azzal a céllal tervezünk egy termékcsomagolást, hogy az a lehető legkisebb mértékben ártson a környezetnek. Ez megvalósulhat azáltal, hogy újrahasznosított anyagot használunk fel, illetve, ha a másodlagos felhasználást figyelembe véve olyan csomagolás jön létre, amely elsődleges feladata ellátását követően egyéb tevékenységekhez is felhasználható.
A fenntartható design és újrafelhasználás lehetősége növeli a márka iránti hűséget is a fogyasztók köreiben.
Készült egy elemzés az IKEA ellátási láncáról: piacvezető cég miért és hogyan fektetett be a gombamicéliumból készült, biológiailag lebomló csomagolóanyagok gyártásába. Ezzel maguk mögött hagyták a hungarocellt, ami a termékbiztonságot szolgálta a kartoncsomagolásokon belül. Úgy tűnik, a fenntarthatóság a csomagolások területén nem csak az alapanyagokról szól. Az értéktervezés a csomagolás alapoktól való újratervezése azzal a céllal, hogy pénzt spóroljunk, és bármennyire is hihetetlennek tűnik, a kevesebb anyaghasználattal lehet a legtöbb pénzt megspórolni.
A fenntartható csomagolás mindig az ellátási lánccal kezdődik
Az egyik legfőbb részlet, amiről sokan nem tudnak, hogy a fa alapú rostok 5-7 alkalommal újrahasznosíthatóak, mielőtt azok használhatatlanná válnának, tehát már nem lehetnek részei a papír- és kartongyártásnak.
Most, hogy már tudjuk, hogy mi számít fenntartható csomagolásnak és ez mivel is jár valójában, vessünk egy pillantást ennek startégiáira és csomagolási innovációira, amiket ajánlott alkalmazni, ha azt szeretnénk elérni, hogy csomagolásaink még inkább környezetkímélőek legyenek.
1. Lehető legkisebb szállítási csomagolás
Az ökológiai lábnyom csökkentése lehet olyan egyszerű, mint a csomagoláshoz felhasznált anyagok redukálása. Ez nemcsak abban segít, hogy fenntarthatóbb legyél, hanem a szállítási költségeidet is leviszi.
A folyamat azzal kezdődik, hogy a szállítani kívánt termékhez megfelelően kicsi csomagolást szerzünk be/gyártunk, valamint a lehető legkevesebb térkitöltőanyagot használunk fel.
2. Újrahasznosított alapanyag
Az újrahasznosított csomagolás alkalmazása egy tökéletes megoldása annak, hogy egy korábban felhasznált anyag életét meghosszabbítsuk.
Az egyik leggyakrabban alkalmazott újrahasznosított csomagolás a kartonpapír. Ugyanis a kartonpapír előállítása használt papírokból készült masszából történik, ennek következtében könnyű lesz, és egyszerűen lehet vágni és formázni, valamint tökéletes szállításra alkalmas dobozokat lehet belőle készíteni.
Gomba alapú csomagolás
3. Növényi rost alapú csomagolás
A növényi rost alapú csomagolások hatalmas sebességgel tolakodnak be a világ termékcsomagolási köreibe. Ahogy a név sejteti, ezek az anyagok biológiai forrásokból származnak – egészen a gombáktól kezdve a tengeri moszatokon keresztül a kukoricáig és élelmiszer maradékokig. A megfelelő növényi alapú csomagolás alkalmazása függ a csomagolni vagy szállítani kívánt termék típusától. Például, ha élelmiszert szeretnél árulni, akkor biztosítanod kell az étel védelmét, valamint, hogy a csomagolás ne befolyásolja az élelmiszer ízét.
Kukorica alapú csomagolás
4. Ehető csomagolás
Az ehető csomagolásokra gondoljunk úgy, mint a növényi alapúak nagybácsija. Ugyanabból a családból származnak (biológiai eredetű), de az ehető csomagolás egy lépéssel előrébb jár, mivel biztonságosan elfogyasztható.
Erre példa, hogy Hong Kongban a KFC gyorséttermekben már lehet kapni olyan szendvicset, amely ehető csomagolásban van, rizspapírból készült és ízesített tintával lett rányomtatva a cég logója.
KFC szendvics ehető csomagolásban
5. Elültethető csomagolás
Az elültethető csomagolás a szó szoros értelmében azt jelenti, hogy ezek a csomagolások olyan anyagból készültek, melyeket el lehet vetni, vagy ültetni. Ezek anyagában magok vannak beágyazva, tehát a fogyasztónak lehetősége van a használatot követően kertészkedni. Azonban fontos, hogy ne akarjunk mindent egyszerre megváltoztatni, bármennyire is nagy a lelkesedés.
Elültethető csomagolás
Kezdetnek meg kell ismerkedni az új anyagokkal és ezek lehetőségeivel, ha szükséges végezzünk teszteket, próbákat, kísérleteket. Az is fontos, hogy rendeljünk próbadarabokat, hogy azokat valódi formájukban is kipróbáljuk. Ilyenkor kulcsfontosságú, hogy figyelembe vegyük a tartósságot, az értékesíteni kívánt termékkel való kompatibilitást és természetesen a méreteket. Ne feledkezzünk el az árazásról sem, ugyanis kerülhetünk abba a helyzetbe, hogy a csomagolás sokkal nagyobb értékű lesz, mint a benne rejlő termék. Ebben az esetben nekünk kell mérlegelni, hogy ezek az extra költségek beleférnek-e a kereteinkbe.
Ha ezeket a lépéseket megtetted, akkor üdvözöllek a fenntartható csomagolás világában.
Pente Szilvia