A csomagolástervezés világjáró könyvtára
A Packaging of the World (POTW) 2008-ban alakult, és az évek során rohamosan nőtte ki magát a világháló egyik vezető csomagolástervező blogjává. A POTW azt a célt tűzte ki maga elé, hogy világszerte inspiráljon designereket azáltal, hogy világszintű ügynökségek legérdekesebbnek és legkreatívabbnak vélt projektjeit osztja meg a közönségével.
Minden napra egy projekt
Az évek múlásával küldetésük ugyanaz maradt, egy olyan csomagolási weboldal létrehozása, amely lehetőség szerint egyszerű és emészthető.
Napjainkban – 2021-ben – archívumukban már több ezer projekt kapott helyet, közönségükben pedig egyaránt találhatóak csomagolástervezők, cégtulajdonosok, reklámügynökségek, tanulók, kézművesek és még anyagbeszállítók is. Ezáltal garantált a több mint egy millió pozitív visszajelzés minden hónapban.
Az orosz Nikita tésztacsomagolásával tízből egy ember már biztosan találkozott. Ez is azt bizonyítja, hogy valóban világszinten eljutnak hozzánk a sikernek örvendő csomagolási ötletek, hisz ez a projekt is megjelent a Packaging of the World oldalán és tarolt. Minden napra kiválasztanak a legjobb projektek közül egyet, amelyet az adott napon bemutatnak valamelyik közösségi portálukon (Facebook, Twitter, Pinterest), de ezek közé csak és kizárólag a legjobbak kerülhetnek be.
Galériájukat tervezők és kreatív ügynökségek irányítják a világ minden tájáról. A könyvtárukban lévő kreatív projektek száma mára meg haladta a 20 000-t.
Most, hogy már tudjuk, mivel állunk szemben, vessünk néhány pillantást 5 kiemelkedő 2021-es csomagolásprojektre!
Shibui– Sushi elvitelre
Az alábbi egy indiai hallgatói projekt, amit Akshita Jain tervezett. A csomagolást egy sushi étteremnek készítette, amit a kokeshi babák és a tradicionális japán művészet ihletett. A kokeshi babák alkalmazása odáig jutott, hogy már a japán népi motívumok közé tartoznak. A hagyomány szerint a bábukra az jellemző, hogy testük egy egyszerű rönkből áll, amihez egy túlméretezett fej társul néhány vékony, festett vonaldíszítéssel. Eredetileg a barátság zálogaként cserélgették őket, amihez titkos üzenetektársultak.
A hagyományos Shibui baba most sushit rejt
A tervező célja az volt, hogy olyan csomagolást hozzon létre, amellyel a barátság és a megosztás érzését adhatja át az emberek számára, mivel ezek az étkezéshez kapcsolódnak. A csomagolás hordozható, és közvetlenül lehet belőle étkezni.
Maya csokoládé
A következő csomagolást az iráni Studio Metis ügynökség tagjai tervezték, és digitális nyomda segítségével gyártották le. A projektről azt kell tudni, hogy a Maya viszonylag új márka, melynek profiljában leginkább táblás csokoládék, étcsokoládék, csokoládés italok szerepelnek. Ezen kívül a legmodernebb gyártási technológiák és csomagológépek használata tette a céget különlegessé, így hatalmas erővel törtek be a piacra.
Kézzel rajzolt illusztrációka Maya csokoládén
Mivel termékeiket különböző országok számára értékesítik, a tervezés kezdetekor tengernyi ötlettel kerültek szembe, de végül a kézzel rajzolt illusztrációk lettek a befutók.
Három ország került kiválasztásra – Egyiptom, Irán és India –, mivel egy nagyon fontos elem köti őket össze, a kultúra. A tervezés egyik legfontosabb célja, hogy a termék lenyűgözze majd a fogyasztót, így a Metisnek is ez volt az elsődleges, hogy vizuális elemekkel szemléltesse a három kultúrát. Viszont az igazi kihívást az jelentette, hogy kombinálniuk kellett ezen három civilizáció elemeit, és ehhez igazítani a teljes megjelenést.
Error energiaital
Az Error energiaital az elsőhöz hasonlóan egy hallgatói projekt, melyet az orosz Polina Sergeeva tervezett. A csomagolás megalkotásának alapötletét az adta, hogy amikor fogy az erőnk, és már kritikus határhoz ér el, akkor egy bizonyos „hibaüzenet” (ERROR) jelenik meg az agyunkban.
A hibaüzeneteket poénként használta fel a tervező
A tervező úgy gondolta, hogy az Error energiaitalok bármikor módosíthatók lesznek a digitális világban fellépő végtelen mennyiségű hibaüzenetekhez hasonlóan. Ennek okán olyan korszerű technológiával gyártaná le ezeket, hogy a változtatás lehetősége opció legyen bármikor, így már a prototípusok is digitális nyomtatással készültek.
Tesela
Az alábbi díszcsomagolást a spanyol Ideologo ügynökség álmodta meg, majd üveg és karton felhasználásával digitális nyomtatással készítette el.
A Tesela egy prémiumminőségű természetes mézmárka. A tervezői csapat a termék tisztaságára reflektál a névalkotással, az arculattal, a designnal és a minimalista, tiszta és öko érzést adó csomagolással. A „tesela” (spanyolul csempe) szó és az apró mozaik csempe motívumok a méhsejtek alkotóelemeire utalnak. Ezzel a koncepcióval is szemléltetve a törődés és a részletekre való figyelem fogalmát, valamint, hogy minden sejt ugyanolyan fontos, és minden méh precízen dolgozik. Ennek érdekében a csomagoláshoz lágy, limitált színpalettát, valamint dombornyomást alkalmaztak.
A természetességet, a tisztaságot is tükrözi a Tesela csomagolása
A gondosan megtervezett felső „tok” feladata, hogy óvja a terméket, felfedi annak színét, emellett betekintést ad a termék minőségére. Az újrahasznosított külső kartoncsomagolás célja, hogy megragadja a fogyasztó figyelmét, és tükrözze a Tesela azon törekvését, hogy óvják a méheket és a helyi méhészeket.
Mi benne az egyedi?
Ez egy olyan új stílus a méztermelés területén, ahol a magas ökológiai és társadalmi elkötelezettség és a tervezés a kulcsfontosságú tényező.
Viblance
Végezetül pedig egy hazai munkát hoztam, melyet Mészáros Szani tervezett a Viblance számára, csomagolását pedig digitális nyomtatással készítette el.
Mészáros Szani munkái egy elvarázsolt erdőbe hívogatják a vásárlót
A márka növényialapú, gluténmentes reggeliket készít, melynek valódi alapanyagai elősegítik szervezetünk egészségét. Küldetésük, hogy segítsék az embereket abban, hogy felismerjék, a finom ízek is lehetnek táplálóak, valamint, hogy egy jó étel boldoggá és egészségessé tesz minket. Termékeik nem tartalmaznak aromákat, cukrot és mesterséges adalékanyagokat.
A csomagolás megtervezése hosszú folyamat volt a designer számára, mivel leegyszerűsített formákból indult ki, és végül egy nagyon részletes, színes, élettel teli megjelenés jött létre. A tervező egy elvarázsolt erdőt képzelt el, ahol minden hatalmasra nő: a gyümölcsök, magok és még a virágok is. Első lépésként különböző karaktereket rajzolt, akik az eltérő ízek után kutatnak, nézelődnek, kóstolgatnak.
A három különböző kategóriát (granola, müzli, zabkása) színekkel, eltérő környezettel és különböző nagyságú karakterekkel különítette el.
Mi benne az egyedi?
Mindegyik dobozon a karakterek és környezetük is kézzel vannak rajzolva, ez az, ami egyedivé teszi a Viblance termékeinek új csomagolásait.
A szakmai tudás és az üzleti kapcsolatok mellett a közösségi média ereje már vitathatatlan korunk csomagolási trendjeinek alakításában, így a tervezők fantáziája valós időben, azonnal realizálódhat egy-egy iparágban. A gyártók, forgalmazók tehát kedvükre csemegézhetnek egy világhálónyi inspirációból.
Pente Szilvia