Nemcsak Angliában, hanem Magyarországon is kialakulhat komoly áruhiány amiatt, hogy egyszerűen egyre kevésbé van, aki célhoz juttassa az árut. Akár a benzinkutakra, akár az élelmiszerboltokba – mert előfordul, hogy már 800 ezres, egymilliós fizetésért sem mindig kapni sofőrt.
Évtizedes helyzet bosszulja meg magát
Az elmúlt napokban extrém hírek érkeznek Angliából, a világ egyik leggazdagabb és logisztikailag legfejlettebb országából: sok angliai benzinkúton azért nem lehetett tankolni, mert nem volt benzin a tartályokban – pontosabban azért, mert nem volt áruszállító, aki odavigye az üzemanyagot. Ez aztán pánikot váltott ki a fogyasztók között, akik ész nélkül felhalmozási jellegű vásárlásokba kezdtek… A problémáról hosszú-hosszú évek óta tud Európa, hiszen rém egyszerű: a legtöbb speditőrcégnél, szállítmányozónál (tisztelet a kivételnek) évtizedeken át kizsigerelték és alulfizették a sorőröket. A tehetősebb nyugat-európai országok sokáig eléltek az Európán kívüli vagy kelet-európai megélhetési migránsokkal: a magyar, lengyel, román, szerb, ukrán és más országbeli bérmunkásokkal. Csakhogy a koronavírus-járvány (és Angliában ráadásul a Brexit) szétzilálta nemcsak a logisztikai rendszereket, láncokat, hanem a biztonságos sofőrutánpótlást is.
Illusztráció: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán
Damoklész kardja a fejünk felett
Magyarországon áruellátási zavarokat még nem tapasztaltunk sofőrhiány miatt. De egy neve mellőzését kérő forrásunk úgy fogalmazott: Damoklész kardjaként lebeg a fejünk felett egy komolyabb anomália. Noha a fuvarozóbérek folyamatosan és nagy arányban nőnek, még mindig a legtöbb kamion- és teherautósofőr nyugat-európai országok felé veszi az irányt, ha jól akar keresni. Egy másik, egy vezető logisztikai cég vezetője nemrég úgy fogalmazott: ott kihajtják belőle az utolsó energiáit is, de tény, hogy egy teherbíró alkalmazott 1,5-2,5 millió forintnak megfelelő bért is kaphat – amíg bírja. Az is tény, hogy időközben egy konszolidáltabb életet élő magyar sofőrnek már megéri megfontolni a hazajövetelt, itthon maradást. Lehet, hogy itthon „csak” 7-800 ezret, bő egymilliót vihet haza, de több időt tölthet a magánéletében.
Mindenesetre Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára már egy 2019-es konferencián is közismert tényként említette, hogy a közúti fuvarozásban a legégetőbb problémát a sofőrhiány okozza.
Rengeteg kamion áll a sofőrhiány miatt
A G7 gazdasági portál minapi összegzése szerint Európában összesen 400 ezer sofőr hiányzik ahhoz, hogy zökkenőmentesen ki lehessen szolgálni az ellátási láncokat. Magyarországon jelenleg a kamionok 7-8 százaléka áll – döntően azért, mert nincs, aki elvigye az árut. Bár az állam a félmilliós képzési díj megszüntetésével próbálta enyhíteni a helyzetet, a szakmában például azt is emlegetik, hogy hiányos a sofőröket kiszolgáló országúti infrastruktúra, vagy hogy a nők előtt zárt a szakma.