Jelentős üzemanyag-megtakarítást, illetve nagyobb raksúlyt tesz lehetővé a fuvarozók számára egy új magyar fejlesztés, amely a győri CarNet Riegler Kft.-hez köthető. A 3,5 tonna alatti kishaszonjárművekre építhető, emelhető ponyvás felépítmény ötlete Riegler Antaltól származik.
A szállított áru magasságához igazítható felépítmény
A nemzetközi forgalomban résztvevő 3,5 tonna alatti kisteherautóknál az esetek 90 százalékában nincs szükség az eredeti, a fülke tetejét meghaladó ponyvamagasságra. Általában ugyanis csak a fel- és lerakodásoknál indokolt a 2 100 mm körüli belmagasság a raktérben. Ezek a járművek mégis így közlekednek az autópályákon, ezért a légellenállás miatt a kelleténél több gázolajat használnak fel, végső soron pedig a karbonlábnyomuk is nagyobb a kelleténél.
Ezen a problémán kívántak változtatni a CarNet Riegler Kft. szakemberei, akik az új felépítmény kifejlesztése során összesen négy célt tűztek ki:
Az első elhatározás az volt, hogy az újdonsággal lehetővé váljon az alacsonyabb rakodási magasság elérése.
A második szempont a hasznos teherbírás növelése, azaz egy könnyített segédalváz és plató megépítése volt, amit egyedi alumíniumprofilok felhasználásával sikerült elérni.
A harmadik cél a fülke tetejére épített hálófülke kiváltása volt, amit a kabinban kialakítható hálóhellyel sikerült megoldaniuk.
A negyedik célkitűzés pedig az volt, hogy olyan ponyvás felépítmény jöjjön létre, amelyet teljes mértékben a szállított áru magasságához lehet igazítani.
A fejlesztéssel kapcsolatban Riegler Antal, a CarNet Riegler Kft. társtulajdonosa a következőket mondta el: „1993 óta foglalkozom autókereskedéssel, a CarNet Zrt.-vel történő együttműködés pedig már 24 évre nyúlik vissza. Én már korábban is foglalkoztam felépítménygyártással, de ezt az üzletágat a CarNet Riegler Kft.-nél csak 11 éve indítottuk el. A felépítménygyártás megkezdése jelentősen hozzájárult a haszongépjármű értékesítésünk felfuttatásához.”
Az első prototípus 2020-ban készült el. Itt a ponyvatartó oszlopok magasságát még csak két ütemben lehetett mozgatni, külön az elsőket és külön a hátsókat. A végleges modell 2021 januárjára született meg, amelynél már gyakorlatilag egy gombnyomással lehet állítani a ponyvát. Mindemellett más, apró módosításokat is végrehajtottak a legeslegelső modellhez képest.
Egyszerűen állítható a ponyva a megfelelő magasságra
Ez a járműfejlesztés elsősorban a nemzetközi szállításban résztvevő, maximum 3,5 tonna össztömegű járműveket célozza meg. Jelenleg elsősorban a CarNet Csoport kínálatában elérhető Fiat Ducato, Peugeot Boxer és Citroën Jumper, valamint Renault Master és Ford Transit alvázakra készült, de könnyedén adaptálható más márkák modelljeire is.
Innováció
A felépítmény leginnovatívabb részének kétségtelenül a ponyva tetőmagasságát állító rendszer tekinthető, amit mindössze egy egygombos vezérlőegységgel lehet irányítani, amely a gépjármű bal oldalán, közvetlenül a felépítmény alatt található. Ennek segítségével a fuvarozó tetszőlegesen állíthatja be a ponyva magasságát 145-220 centiméteres magasság között. A feladatot a teljesen elektromos vezérlésű rendszer végzi el a felépítmény tartóoszlopaiban elhelyezett villanymotorok segítségével. A fejlesztés a precíz végeredmény érdekében az alsó holtponton szenzoros végállásvezérlést alkalmaz, illetve beépítettek egy biztonsági mechanizmust is, amely megakadályozza, hogy a ponyva tetejét a megadott magasságon túl emeljék.
A lehető legnagyobb súlycsökkentés érdekében szükség volt a hálófülke kiiktatására, amit általában a kishaszonjárművek tetejére szerelnek, de a cél az volt, hogy az ágyfunkció mégis megmaradjon a járműben. Ezt úgy oldották meg, hogy a gyári kabint tették alkalmassá arra, hogy elhelyezhető legyen benne egy ágy. „Ha a sofőr szeretné eltölteni a pihenőidejét, akkor csak le kell hajtania az üléseket, majd rájuk kell fektetnie a merev fekvő felületet és ezt követően pedig a matracot”– árulta el Riegler Antal. A megoldás hasonló a lakóautókban alkalmazott pihenőalkalmatosságokhoz. A matrac és az ágylap tárolása ráadásul nem igényel külön helyet, mivel azok teljes mértékben elférnek a fülke hátfalára rögzítve. Az alkalmi pihenőhely kialakítása körülbelül három percet vesz igénybe, vagyis gyorsan elvégezhető.
Összességében a tetőre szerelt hálófülke elhagyásának, valamint a teherbírás növelésének előnyei a nemzetközi áruszállításban érvényesülnek leginkább, hiszen ezeknél a járműveknél a fuvarozók igyekeznek kihasználni a maximális teherbírást. „Eddig, ha egy ilyen 3,5 tonna alatti kishaszonjárművel valaki elindult külföldre, akkor 800 kilogramm körüli hasznos teherbírás állt rendelkezésére. A mi fejlesztésünknek köszönhetően közel 50 százalékkal több, legalább 400 kilogrammal nagyobb hasznos teherbírással gazdálkodhat. Így bőven egy tonna feletti árumennyiséget lehet szállítani ezekkel a járművekkel” – hangsúlyozta Riegler Antal.
A jármű fejlesztése és megépítése a Széchenyi 2020 GINOP program keretében „Kishaszongépjárművek önsúlycsökkentésére irányuló fejlesztés az Autófórum Riegler Kft.-nél” elnevezésű pályázat támogatásával valósult meg.
Elérhető megtakarítás
200 ezer kilométeres éves futásteljesítménnyel számolva jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, ha egy fuvarozó tudatosan odafigyel arra, hogy csak akkor alkalmazza a maximális ponyvamagasságot, amikor arra szükség van. Számítások szerint az új állítható magasságú ponyvával ellátott felépítménnyel átlagosan 2 liternyi gázolaj spórolható meg 100 kilométerenként, ami éves szinten 1 600 000 forint megtakarítást tesz lehetővé. A nagyobb teherbírásnak köszönhetően pedig egy ilyen jármű már nem két, hanem három raklapnyi árut tud elvinni. Ez a fuvarozók számára akár 10–30 százalékos bevételnövekedést is jelenthet járművenként.
Riegler Antal bizakodó a hazai fogadtatást illetően, hiszen a nemzetközi fuvarozásban érzékelhető megtakarítással járhat az üzemeltetők számára az ilyen kishaszonjárművek alkalmazása. Továbbá abban is bízik, hogy idővel sikerül más országok piacán is megjelenni az innovatív magyar fejlesztéssel.
Fő előnyök
– Alacsonyabb rakodási magasság: ezt a csökkentést a segédhossztartók és kereszttartók méretének optimalizálásával érték el. Terheletlen állapotban a fülkénél mért rakodási magasság 74 cm, melyre akár könnyedén fel is lehet lépni.
– Súly összehasonlítás: jelenleg egy hálófülkés platós, ponyvás 2 100 mm belmagasságú autó hasznos teherbírása általában 800-840 kg.
A fejlesztés eredménye egy 4 035 mm-es tengelytávú Fiat Ducato esetén:
– a mérlegelt kész súly 2 050 kg,
– tele tankkal, sofőrrel, úti csomagokkal maximum 2 300 kg,
– hasznos teherbírás min. 1 200 kg,
– egygombos, elektromos hajtású magasságállítás. Alsó holtponton szenzoros végállás érzékelők, felső holtponton túlemelést biztosító rendszer, elektronikus vezérlő rendszer található a plató alatt, a vezető fülkénél.
– elérhető megtakarítás éves 200 000 kilométer futásteljesítmény esetén, 2020. februári üzemanyag árakon bruttó 1 600 000,- Ft.
A prototípusokat folyamatosan tesztelték, tesztelik
Több ezer km tesztet követően az elsőt éles körülmények között is bevetették egy nemzetközi szállítmányozással foglalkozó partnerük közreműködésével.
Az általa elmondott tapasztalatok:
– az esetek 99%-ában fülkemagasságig leengedett ponyvával használták,
– a fogyasztás megtakarítás 2 liter/100 km,
– a ponyvamagasság átállítása maximum 20 perc,
– hálóhely beállítása kevesebb mint 3 perc, és a fülkéből ki sem kell szállni,
– közel 50%-kal több árut tudtak szállítani.
CarNet Riegler
9027 Győr, Pesti út 4.
T: +36 96 513 100
M: +36 30 595 1964
E: [email protected]
www.carnet.hu/truck