2027-ig évente átlagosan 6 százalékkal nő a környezetbarát csomagoló anyagok aránya a világban – a többi között ezt prognosztizálta az amerikai Grand View Research, kutatócég. Már a koronavírus járvány előtt, 2019-ben mintegy 258 milliárd dollárt tett ki az újrahasznosítható anyagok forgalma ezen a területen. A csomagolóipar zöldebbé válásával párhuzamosan hódít az úgynevezett upcycling, a másra hasznosítási irányzat is, ami arra alapoz, hogy a csomagolóanyagot a vásárló maga hasznosíthassa újra.
Eldobod vagy feldobod?
A kreativitás és a környezetvédelem szerelemgyereke – így is nevezték már találóan az upcyclingot. Az irányzat régóta népszerű elfoglaltságnak számít a divattervezők, ékszerkészítők körében, akik egy-egy kidobott ruhát, tárgyat gondolnak újra. Ez a felelős hozzáállás egyre inkább a versenyszférába is beszivárog.
Ennek a jó példája az 1979-ben alapított Argital kozmetikai cég, amelynek a magyar forgalmazói október 15-től már kizárólag újra tervezhető csomagolóanyagban szállítják ki a megrendelt termékeket.
„Ez azt jelenti, hogy minden vásárlónk, amikor kinyitja a csomagot, nemcsak a kívánt kozmetikumokat kaphatja meg, de egyúttal a megmaradt csomagolóanyagból, szabásminta segítségével egyedi tárgyakat is létrehozhat” – magyarázza Sárközy Ágota, a cég ügyvezető igazgatója.
Itt a Nullalom
„Ne dobjuk ki” – ennek a mottónak a jegyében dolgozta ki közel fél éven át a „Nullalom” névre keresztelt módszert az Argital kreatív csapata, kiegészülve Kozári Ritával, aki évtizedek óta foglalkozik a használt anyagok újratervezésével. Az olasz kozmetikumot rendelő ügyfelek a többi között lámpabúrát, varródobozt, játékfigurát vagy éppen mini házikót készíthetnek el a csomag átvételét követően, mindössze egy olló és némi ragasztó segítségével.
A XXI. századi lomeltakarítás
A cégnél – mint mondják – korábban is fontosnak tartották a felelősségvállalást. A 43 éve piacon lévő, világhírű márka termékfejlesztői például soha nem végeztek állatkísérleteket. Ebbe a filozófiába illik bele az is, hogy a „másrahasznosítást” a hazai vállalkozások között ők vezetik be – teszi hozzá a cég ügyvezetője. „Sokan mondják, korunk digitális forradalma után a következő már a fenntarthatósági forradalom lesz. Ezt a gondolatot mi is osztjuk, és azt reméljük, hogy 2022-ig a magyar kereskedelmi szektor szereplői közül mind többen dolgoznak ki a miénkhez hasonló, ökolábnyom-csökkentő megoldásokat – jegyzi meg a vállalat magyarországi vezetője.