Hamarosan bevezetésre kerülhet a hazai fuvarozókat és logisztikai szereplőket kiszolgáló új digitális platform, amely lehetővé teszi a fuvarozási, szállítmányozási tevékenység tényleges papírmentessé tételét. Ennek fontos mérföldköve, hogy a logisztikai és fuvarozói ágazat meghatározó érdekképviseleteinek közreműködésével megalakult az e-CMR Europe Kft., amelynek célja az elektronikus belföldi és nemzetközi fuvarlevél gyors hazai bevezetése.
A nemzetközi közúti fuvarozás fuvarokmánya és használata A nemzetközi közúti fuvarozás fuvarokmánya a CMR fuvarlevél (CMR consignment note). A CMR fuvarlevél használatát és tartalmát a CMR Egyezmény l.12.1. fejezete szabályozza. Eszerint a fuvarlevelet három nevesített példányban állítják ki, azokat a felrakást követően a feladónak és a fuvarozónak is alá kell írnia. A CMR fuvarlevél fontos jellemzője, hogy információként szolgál a fuvarozó számára arra vonatkozóan, hogy a címzett rovatban meghatározott félnek kell kiszolgáltatnia a küldeményt. A CMR fuvarlevél formátuma nem szabályozott, de a gyakorlatban az IRU (The International Road Transport Union) ajánlásával kidolgozott fuvarlevéltípusokat használják. Így minden olyan tartalmi elem megtalálható benne, amelyet a CMR Egyezmény előír, valamint nyelvismeret nélkül is azonosíthatóak a rovatok.Magyarországon a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a Pénzügyminisztérium által 2005. január 20-án kiadott tájékoztató alapján a visszaélések miatt a sorszámozott CMR fuvarlevelet szigorú számadású nyomtatványként kell kezelni. A CMR fuvarlevelet a feladónak kell kitölteni, azonban a feladó megbízásából harmadik fél (például a szállítmányozó, fuvarozó) is kiállíthatja. Összefoglalóan, a CMR fuvarlevél bizonyíték a fuvarozási szerződés megkötésére, a fuvarozási szerződés feltételeire, valamint arra, hogy a fuvarozó az árut fuvarozásra átvette. Amennyiben a CMR fuvarlevélben a fuvarozónak nincs fenntartása, akkor további bizonyíték az áru és a csomagolás átvételkori jó állapotára, valamint arra, hogy az árudarabok száma, jele, sorszáma megegyezett a fuvarlevél adataival.
Belföldi árukísérő okmányok
Az áruszállításhoz köthető fogalmak közül a fuvarlevél és a menetlevél hasonlónak tűnhet egymáshoz, azonban funkciójukban és az árumozgatásban betöltött szerepük szerint mégis fontos különbségek vannak közöttük.
A menetlevél használatát Magyarországon rendelet írja elő. A szabályozás értelmében menetlevelet kell vezetnie minden üzletszerűen áru- és személyszállítást végző járművezetőnek, így például a kisteherautóknak és a buszoknak is. A menetlevélnek tartalmaznia kell a jármű üzembentartójának nevét és székhelyét, a járművezető nevét, a jármű rendszámát, telephelyét, a rakományra vonatkozó adatokat, továbbá az indulás és az érkezés időpontját; és végezetül a kilométeróraállást is. A menetlevél továbbá szigorú számadású dokumentumnak minősül. A fuvarlevél legfontosabb jellemzői a menetlevéllel szemben, hogy azt a szállítást végző cég számára állítja ki a megbízó; és amely a szállítandó áruról szolgáltat információkat. A fuvarlevél egyfajta szerződésként funkcionál a megrendelő és a szállító között, míg a menetlevél az áruszállítást végző járműhöz köthető adminisztrációban játszik fontos szerepet. Így tehát mindkét dokumentum szerves részét képezi a szállításnak, mégis eltérő funkcióval bírnak, amelyet a hatályos jogszabályok és rendeletek is szabályoznak.
Az áruszállítás és átvétel létrejöttét igazoló szerződés a fuvarlevél, amely a fuvarozó és a fuvaroztató között jön létre. Az árufuvarozás egyik legfontosabb dokumentuma, kitöltésének módját és a benne kötelezően feltüntetendő információkat rendelettel szabályozzák.
Az e-CMR bevezetésének célja
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár jelenlétében írta alá a hazai közúti fuvarozói és a szállítmányozói oldal három meghatározó szakmai szervezete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magyar Szállítmányozók Szövetsége Egyesület (MSZSZ), valamint a közúti szállításhoz kötődő informatikai rendszerek fejlesztésében élenjáró i-Cell Mobilsoft Zrt. az együttműködési megállapodást. Ennek célja, hogy már ebben az évben elinduljon Magyarországon a digitális fuvarkísérő okmányszolgáltatás, az e-CMR platform.
A négy szervezet kitűzött és elfogadott célja, hogy a hazai fuvarozók és logisztikai szereplők egy kizárólag magyar tulajdonosi hátterű, valamint kiemelkedő szakmai tudással rendelkező szolgáltatón keresztül férjenek hozzá az e-CMR-szolgáltatáshoz. Ennek általános elterjedését gyorsíthatja az Európai Unió eFTI, azaz elektronikus áruszállítási információs rendszerének 2024-ig történő bevezetése is. Az eFTI alkalmazásával a fuvarozást kísérő minden dokumentum digitalizálttá válik, amely nemcsak a logisztikai ágazat működését gyorsítja és teszi versenyképesebbé, hanem Magyarország és az Európai Unió zöld törekvéseinek is megfelel.
A digitalizáció előnyeire alapuló felület
A papír alapú adminisztrációt kiváltó elektronikus dokumentum, nemcsak felgyorsítja a folyamatokat, hanem csökkenti azok költségeit és környezeti terheit is. A CMR fuvarlevél a fuvarozó által elvégzett fuvarfeladat számlázásának alapja, és ameddig e dokumentum papír alapon, és gyakran postai úton jut el az érintettekhez, addig nehézkes, hosszadalmas és számos lassan korrigálható hibalehetőségre ad alkalmat a rendszer – fejtette ki az MKFE elnöke. Ignácz József Péter szerint az e-CMR nemcsak felgyorsítja, de teljesen biztonságossá teszi a megbízók és szolgáltatók közötti elszámolást, amely tovább növelheti az alágazat hatékonyságát.
Az e-CMR és a belföldi e-fuvarlevél bevezetése jelentősen növelheti a fuvarozók versenyképességét azzal, hogy felgyorsul a számlázási folyamat, és a fuvarozó hamarabb hozzájuthat a teljesített fuvar díjához. A NiT Hungary ügyvezető főtitkára is úgy véli, hogy az általuk képviselt fuvarozó mikro- és kisvállalkozások versenyképessége szempontjából jelentős előrelépés lesz a fuvarokmányok digitalizációja.
Az e-CMR forradalmasíthatja a jelenlegi elavult, lassú rendszert, amely mindeddig akadálya volt a fuvardíjakhoz való gyors hozzájutásnak, így a vállalkozások likviditási problémáit is enyhíteni fogja – hangsúlyozta Dittel Gábor.
Megbízók számára is előnyös felület
Az e-CMR bevezetésének a megbízói oldalon is számos előnye lesz – tette hozzá az MSZSZ elnöke. Azonnali és valós adatok nyerhetők a szállított áruk helyzetéről, és felgyorsulhat a panaszkezelés folyamata. Nemcsak a feladók, de a címzettek is egyszerűbben kísérhetik majd figyelemmel az áruk mozgását, és módjukban áll majd akár azonnal beavatkozni azokban a helyzetekben, amikor valamilyen változtatásra van szükség a logisztikai folyamat során – emelte ki Lányi Márton.
Az e-CMR Europe Kft. megalakulása és az elektronikus fuvarlevél-szolgáltatás bevezetése újabb mérföldkő lehet a logisztikai folyamatok digitalizációjában, a fuvarozók versenyképességének növelésében, ami jelentősen hozzájárulhat az ellátási lánc hatékonyabb működéséhez és átláthatóságához.
Slabéczi Ivett