fbpx

A Continental „The Connected Truck” felmerése és a digitalizáció

Írta: Transpack-2021/V. lapszám cikke - 2021 november 07.

Napjainkban azt tapasztalhatjuk, hogy a hazai logisztikai vállalatok növekvő ütemben modernizálnak. Ez köszönhető egyrészt a járványhelyzet okozta munkaszervezési módok átalakulásának és változásának, illetve járványtól függetlenül annak, hogy egyre több, trendeket követő vállalat a munkafolyamatok digitalizálásában látja a versenyelőny lehetőségét. Továbbá felismerte azt, hogy az informatikai megoldások alkalmazása elősegíti a humánerőforrás hatékonyabb felhasználását is.

 

Ipar 4.0

Az informatika robbanásszerű fejlődése és a digitalizáció elterjedése – mint a negyedik ipari forradalom kiváltó okai – számos új lehetőséget nyitott a gazdaság egyes szektoraiban. A negyedik ipari forradalom a gazdaság számos területén hozott már változást a mezőgazdaságtól kezdve, az élelmiszeriparon át, egészen az autógyártásig. Egyre szélesebb körben válik napjaink részévé az automatizálás, a robottechnológia vagy éppen az önvezető járművek elterjedése. Az ipar 4.0 megjelenésével nemcsak új technológiák, hanem új termékek, szolgáltatások és szervezeti formák is megjelentek. Az új technológiák és eljárások következtében olyan új, „okos” termékek jöttek és jönnek létre, amelyek mind a gazdaság szereplői, mind a fogyasztói oldal számára – a korábbiaktól eltérő, azoknál lényegesen – magasabb értéket képviselnek. A logisztika területén az ipar 4.0 megvalósulását segíti a digitalizáció, megkönnyítve a kommunikációt, az információk gyorsabb, pontosabb áramlását. Az intelligens megoldások és az egymással hálózatba kapcsolt rendszerek segítségével hatékonyabbá tehetőek a gépek, berendezések, valamint a logisztika szereplői és a termékek egymással való kommunikációja. Ezzel a szállítmányozás és a raktározás területén is új lehetőségek nyílnak.

 

kamion pótkocsi út

 

A „The Connected Truck” felmerés

A logisztikai vállalatok szerint a digitalizáció mára átformálta iparágukat, sokuk pedig a lemaradás veszélyétől tart. Ez derült ki a Continental „The Connected Truck” (azaz az összekapcsolt teherautó) című felméréséből, amely rávilágított arra, hogy a vállalatoknak a saját logisztikai hálózatot építő online webáruházak is komoly kihívást jelenthetnek a jövőben.

A 2016 után most először megismételt kutatás során az Alkalmazott Társadalomtudományok Intézménye45 német logisztikai vállalat, köztük fuvarozók vezetőit kérdezték olyan témákban, mint például az autonóm vezetés vagy a jövőbeli kihívások. A digitalizáció tekintetében a kutatás eredményeiből egyértelmű kép rajzolódik ki. Sok logisztikai szolgáltató úgy látja, hogy a digitális technológiák már mostanra is jelentős újításokat hoztak az iparágba. Annak ellenére, hogy egyes vállalatok pozitívan értékelik a változások nyújtotta lehetőségeket, a többség mégis úgy látja, hogy óvatosnak kell lenniük, ha nem akarnak lemaradni. Utóbbi vállalatoknak az aránya valamelyest növekedett az előző felmérés óta.

 

Mit várnak az autonómiától?

Az autonóm vezetés kérdéskörét illetően az iparág (ahogy 2016-ban is) egyértelműen szkeptikusnak mondható. Bár a technológiával szemben kifejezetten hitetlenkedők aránya csökkent, de ezzel együtt az azt kifejezetten támogatóké is. Összességében a résztvevők alig egynegyede válaszolt akként, hogy az autonóm vezetés vonzó lehetőségeket nyújthat az iparág szereplői és a gépjárművezetők számára.

 

gilles mabire ember öltöny ingy szemüveg
Gilles Mabire, a Continental Haszongépjárművek és Szolgáltatások Üzletágának vezetője

 

A szoftveres megoldások népszerűbb megítélésűek

Más a helyzet a szoftveres megoldások terén: a válaszadók a fuvarozást és flottamenedzsmentet támogató szoftvereket konzisztensen jobbnak értékelték, mint 2016-ban.

Gilles Mabire, a Continental Haszongépjárművek és Szolgáltatások Üzletágának vezetője az eredményekhez hozzáfűzte: „A fuvarozó és flottaüzemeltető vállalatok már tapasztalatokat gyűjtöttek a releváns szoftveres megoldásokról, és értékelik a hatékonyság javulását. Az azonnali előnyök felülmúlják az autonóm vezetés távoli vízióját.” Szerinte az önvezetés csak akkor fog támogatást nyerni, ha a jogi környezet egyértelműbbé válik, az első kísérleti projektek pedig bizonyítják, hogy a technológia kézzelfogható előnyöket kínál.

 

Nem csak a gépjárművezetőhiány jelent problémát

Ahogy 2016-ban, a jelen felmérésben is a logisztikai vállalatok legnagyobb kihívásai között szerepelt a fokozódó költségnyomás és a jól képzett gépjárművezetők hiánya. Kiderült továbbá az is, hogy ezen helyzet súlyosbodására számítanak a felmérés résztvevői.

 

kamion fülke út hegy
A logisztikai vállalatok egyik legnagyobb kihívása jól képzett gépkocsivezetőket találni

 

Ugyanakkor egyre inkább előtérbe kerülnek új problémák is, amelyek egyike az új belépők versenyfokozó hatása, amitől a válaszadók közel fele tart. Mabire magyarázata szerint a régi, nagy megrendelők, valamint az online áruházak, amelyek korábban szintén a fuvarozók ügyfelei voltak, most a saját logisztikai hálózatukat építik, amelynek eredményeként a régi vállalatok egyszerre veszítenek ügyfeleket, illetve kapnak új riválisokat.

A vezetőhiányhoz hasonlóan a környezetvédelem ugyancsak a jövő egyik legnagyobbnak értékelt kihívása. „A klímaváltozás körüli globális vita folytán a logisztikai szektor egyszerűen nem tudja ezt a témát figyelmen kívül hagyni” – állapította meg Mabire, aki szerint a felmérés eredményein visszatükröződnek az EU szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó lépései, amik valós hatást gyakorolnak az iparágra.

 

Slabéczi Ivett