fbpx

Kamu, tévedés vagy dráma a sofőrbér botránya?

Írta: Kohout Zoltán - 2022 május 23.

Egy osztrák egyetem nemrég azt állította: havi 160 ezer forintnyi euróval zsákmányolják ki a német vállalatok a lengyel és litván kamionsofőröket, akiket becsapnak, és nem fizetnek rájuk biztosítást. A lengyel közúti szállítmányozók felháborodottan utasítják vissza a – valóban abszurd – állításokat.

autópálya
(Fotó: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán)

Rabszolgamunka minimálbérért

Modern rabszolgaságról és kirívó szabálytalanságokról beszélnek osztrák, német és most már lengyel és balti fuvarozó körökben egy nemrég készített felmérés nyomán. A Bécsi Közgazdasági és Üzleti Egyetemen (WU) kutatásában 1027 kamionsofőr vett részt Fehéroroszországból, Ukrajnából és más kelet-európai, illetve baltikumi országokból. A megkérdezettek 63 százaléka azt állította, hogy nincs munkanélküli-biztosítása. 92,4 százalékuk nem rendelkezett nyugdíjbiztosítással, ráadásul 400 euró alatti fix fizetést vagy annak megfelelő teljesítményarányos bért kapott. Nincs minimálbér és fizetett vagy betegszabadság, ráadásul ezért is 70 százalékuknak 8-12 hétig még tovább kell úton lenniük. A válaszadók 35 százaléka azt is nyilatkozta, hogy munkáltatója rendszeresen bocsátott rendelkezésére hamisított okmányokat, mivel kihasználják a sofőrük hiányos nyelvtudását. Azt is általános a felmérés szerint, hogy a Covid-járvány és az oroszok által indított háború tovább rontja a sofőrök helyzetét.

Ellenőrzés, nyilvántartás kéne

A szektor világát és az európai szabályozást ismerő jogászok szerint sok szerződés és gyakorlat valóban nem egyeztethető össze a járművezetők kiküldetéséről szóló európai irányelvvel. Sokszor nem is egyértelmű, hogy a Németországba kihelyezett sofőrök hová forduljanak bírósági-jogi segítségért, másrészt nem is mindig van pénzük a képzett jogtanácsosok kifizetéséhez. A Camion Pro, a szektor szakmai érdekképviseleti egyesülete szerint EU-szerte érvényes társadalombiztosítási kártyát és átfogó ellenőrzéseket kellene bevezetni. Továbbá európai szintű központi nyilvántartást sürget a közúti kereskedelmi árufuvarozás területén elkövetett bűncselekmények és jogsértések ellen.

autópálya
(Fotó: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán)

Nehéz helyzetben

Ám nagy kérdés, hogy mennyire reálisak és általánosak ezek a megdöbbentő állítások. A felmérés ismertetőjéből egyrészt kiderül, hogy elsősorban a menekültstátuszú kamionsofőröket kérdezték. Vagyis a járványhelyzet és az orosz háború miatt különösen nehéz helyzetbe került fuvarozókat. Miután az említett okok a német és lengyel gazdaságra, szállítmányozócégekre is hatnak, az újonnan alkalmazott sofőrjelentkezőket sok helyütt rosszabb fizetési feltételek, körülmények várták, mint a korábban leszerződőket.

Felháborodtak a sofőrszervezetek

A Trans.info idézi a fő lengyel szállítmányozói szövetséget (ZMPD), ahol felháborodtak a tanulmány állításain. A ZMDP határozottan visszautasította, hogy a lengyel fuvarozók 400 euró alatti havi fizetést fizetnek a németeknél dolgozó kollégáknak. „Senki sem tudja, honnan származik a 400 eurós összeg a német tanulmányban, ennyi pénzért egyetlen szakmában sem lehet alkalmazottat találni”, mondta Piotr Mikiel, aki szerint ennyiért egyetlen sofőr sem dolgozna. Hozzátette: nehéz rabszolgamunkáról beszélni, ha a sofőrök legalább 6000 zlotyit (csaknem 490 ezer forintot) keresnek, ami a lengyel minimálbér kétszerese. A ZMPD szerint nekik egyetlen sofőr sem jelzett panaszt. Sőt, sok olyan, például ukrán sofőrről tudnak, akiknek nagy segítséget nyújt lengyel vagy német munkaadójuk, akár akkor is, ha harcolni mentek Ukrajnába…

Legalábbis meglepő…

A szektor viszonyait ismerve valóban – legalábbis meglepőek, de akár hihetetlenek – a szóban forgó tanulmány megállapításai. Európában 4-500 ezer kamion- és teherautósofőri állás betöltetlen, Angliában már konkrétan áruellátási akadozásokhoz vezetett a munkaerőhiány. A fizetések pedig köztudottan évente nagy arányokban nőnek. Magyarországon nemhogy nem minimálbért, de legalább 700-900 ezer forintos fizetés remélhetnek az alkalmazottak. Ha igaz – és nyilván minden országban akadnak tisztességtelen, csaló munkaadók –, hogy becsapják, megrövidítik a menekültstátuszú vagy bajban lévő sofőröket, azok nyilván kivételes esetek. Ez azonban nemcsak a logisztikában, hanem például a mezőgazdasági idénymunkában is előfordul…

CÍMKÉK