Pengeélen táncol a hazai szállítmányozás

Írta: Kohout Zoltán - 2022 február 23.

Komolyan aggódik már nem is a hosszú, hanem a rövidtávú stabilitásért a legnagyobb taglétszámú hazai közúti fuvarozói érdekképviselet.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete szerint a tavalyi rekord üzemanyag-áremelkedés miatt már úgyszólván havonta kell árazni a fuvardíjakat. Ha azonban nem kellően rugalmas a megbízó, akkor az üzemanyag-drágulás aligha érvényesíthető a fuvardíjban. A másik és egyre súlyosabb probléma a sofőrhiány. Sok vállalkozásnál 5-10 kamion is kényszerpihenőn van, mert nincs, aki ráüljön az autókra.

Aki mégis, annak akár fél évig is tanulnia kell a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó igen bonyolult szabályozást. Nem csoda, hogy a szakma kiöregedik, mert a fiatalok nem jönnek olyan ütemben, ahogy az kielégítő lenne. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint ma már 800 ezer forint nettó alatt nehéz megbízható, gyakorlott kamionsofőrt találni. Hatalmas a fluktuáció, a gépkocsivezetők a legapróbb probléma miatt is könnyen váltanak, mert rengeteg a meghirdetett állás…

kamion, autópálya
(Illusztráció: Horizont Média/archív; Kohout Zoltán)