AdBlue – botrány előtt és után: mi van a háttérben, mi lesz a megoldás

Írta: Transpack-2021/VI. lapszám cikke - 2021 december 27.

Az AdBlue ellátási nehézségeinek hallatán felvásárlási láz alakult ki. A termelés leállása által okozott AdBlue-hiány komoly áremelkedést, illetve kapcsolódó problémákat okozhat a fuvarozók és a fogyasztók számára. Az Euro 6 szabvány bevezetése óta az újonnan gyártott haszongépjárműveket már kötelezően SCR-rendszerrel látják el, Európában pedig rohamosan fogynak az AdBlue-készletek, mivel az adalékanyag gyártását leállították. Ez azért jelent nagy problémát, mert a modern dízelautók nem működnek AdBlue nélkül, ugyanis csak ezzel tudják teljesíteni a környezetvédelmi előírásokat.

dízel, adblue

 

A teljes áruforgalom nehéz helyzetbe kerülhet

Mivel az áruszállítás dízelalapú, egyértelmű következményei vannak az áremelkedésnek. Ez főként az árufuvarozóknak és a busztársaságoknak jelent hatalmas problémát, de a fogyasztók is meg fogják érezni a hatásait, hiszen amennyiben hiánycikké válik az AdBlue, az ára drasztikusan emelkedni fog, így az áremelkedés minden termék árára hatással lehet, amelyet közúton szállítanak. Amennyiben pedig tényleg elfogy az AdBlue, nehéz helyzetbe kerül a teljes áruforgalom. A sokszorosára emelkedő gázárak miatt a szomszédos Szlovákiában Európa legnagyobb AdBlue gyára, a vágsellyei Duslo is korlátozta a termelését, illetve a szlovák állam is felvásárolt nagyobb készletet. Emiatt Magyarországon is megrohanták az érintett járműtulajdonosok az üzemanyag-kutakat az elmúlt hetekben, és felvásárolták a készleteket. A második legnagyobb gyár Németországban található, amely már elkezdte korlátozni a gyártást, a harmadik legnagyobb Lengyelországban pedig ugyancsak leállította a gyártást.

 

autópálya

 

Szakmai képviseletek

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közleményében igyekezett nyugalomra inteni, és kérte a felhasználókat, hogy ne vásárolják fel indokolatlanul a vállalatok és a járműtulajdonosok az adalékanyagot, mert van belőle elég mennyiség, illetve a MOL is termel belőle. Újabb közleményében már azt a fő üzenetet hangsúlyozta, hogy van AdBlue, de a MOL korlátozta 2021. október 25től az egy tankolással vásárolható mennyiséget (pisztolyos tankolásnál maximum 100 liter, kiszerelt termék esetén maximum 2 db).

Az MKFE levélben szólította meg Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető, Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági, valamint PalkovicsLászló innovációért és technológiáért felelős minisztereket, hogy az AdBlue-ellátás komoly gondokat okozhat a közúti áruszállításban. A beérkező visszajelzések alapján a termék elérhetősége a hazai kutakon erősen korlátozott, számos üzemanyagkúton jelenleg nem is kapható, és az ára is jelentősen megemelkedett a néhány hónappal ezelőtti, normál időszakban megszokott szinthez képest. Levelükben felhívták továbbá a figyelmet arra is, hogy meghiúsulhat az idei évre kitűzött 5,5%-os gazdasági növekedés, amennyiben a tehergépjárműveknek tömegesen le kell állniuk az AdBlue hiánya miatt. Indokolt tehát a kormányzati beavatkozás, hogy az ellátottság rövid időn belül normalizálódjon. A MOL közleménye A közép-európai műtrágyagyárak az elszálló földgázárak hatására erősen korlátozzák, több esetben le is állították már a gyártásukat.

A visszafogott termelés következtében az elmúlt hetekben AdBlue ellátási problémák tapasztalhatók a piacon, és a helyzet további romlása várható. A cégnek sincs érdemi készlete, mert eddig stabilan jött az import az országba, és bíznak benne, hogy idővel majd stabilizálódik a piac. Az biztos, hogy ahol még kapható a speciális adalékanyag, ott most többszöröse lehet az AdBlue ára a szokásoshoz képest. A MOL bejelentette, hogy a folyamatos ellátás biztosítása érdekében átmeneti korlátozást vezet be az AdBlue nevű adalék forgalmazására. A tájékoztató szerint limitálták az egy tankolás alkalmával vásárolható mennyiséget: kútoszlopról egyszerre legfeljebb 50 liter tankolható, a kannás változatból pedig maximum 1 darab vehető. A MOL ugyanakkor rámutatott, hogy az olajipari vállalathoz továbbra is annyi AdBlue érkezik a gyártóktól, amellyel ki tudja szolgálni a normál lakossági igényeket.

Az olajcég mindazonáltal közölte, hogy ha a hiánytól tartó fuvarozók nem hagynak fel a készletfelhalmozással, akkor a helyzet akár rosszabb is lehet. Ez egyelőre abban mutatkozik meg, hogy az ötliteres kanna 600 forinttal, a tízliteres pedig ezerrel drágult, míg a kútoszlopról tölthető, ömlesztett AdBlue októberben 333 forintba kerül literenként, az eddigi 279 helyett.

 

Jó ötlet betárazni?

Az AdBlue megfelelő hőmérsékleti tartományban, bontatlan csomagolással legfeljebb bő egy évig tárolható, amely 32,5% karbamidot és 67,5% ioncserélt vizet tartalmaz. A MOL által forgalmazott adalék dobozán is fel van tüntetve, hogy bontatlanul legfeljebb 18 hónapig tárolható -5 és +25 °C-on, szigorúan napfénytől védett helyen. Az erősen korrodáló hatású – amúgy teljesen veszélytelen – AdBlue folyadék mínusz 11 °C-on fagy meg. Emiatt az AdBlue tartályból a katalizátorba vezető csövek dupla falúak, ami lehetővé teszi, hogy a hűtőrendszer felfűtse ezeket a csöveket, illetve magát az AdBlue tartályt, ha az megfagyott.

 

Mi is az AdBlue?

A dízelmotorok működésük közben a benzineseknél nagyobb mennyiségű kormot juttatnak a levegőbe, valamint nitrogén-oxid-kibocsátásuk is jelentős. Ez utóbbi komponens csökkentésére és a 2009-ben életbe lépő Euro 5-ös környezetvédelmi normának való megfelelés jegyében vezették be az AdBlue adalékanyagot. Az AUS 32 (aqueous urea solution) vagy másképp AdBlue a karbamid vizes oldata, amely a kipufogógázhoz adagolva mérsékli a kibocsátott káros gázok mennyiségét. Az SCR (szelektív katalitikus redukció) technológia lényege, hogy AdBlue folyadékot, vagyis karbamidoldatot fecskendeznek a kipufogógázba, amely egy speciális katalizátorba lép be. A rendszernek viszonylag magas hőmérsékletre (min. 250 °C) van szüksége ahhoz, hogy hatékonyan működésbe lépjen, és csökkentse a károsanyag-kibocsátást. Ezt városi forgalomban teljesíteni lényegesen nehezebb, emiatt induláskor a motorvezérlés segítségével a kipufogógáz hőmérsékletét különböző megoldásokkal igyekeznek gyorsan emelni, hogy az minél előbb felfűtse a katalizátort. A hő hatására felszabadult ammónia reakcióba lép a kipufogógáz nitrogén-oxidjaival, és nitrogénné, valamint vízzé alakítja át azokat.

 

forgalom

 

Milyen járművekbe kell AdBlue, és mi történik akkor, ha kifogy?

A rendszer működéséből menet közben nem észlelhető semmi, egyedül az adalék mennyiségét mutatja a jármű kijelzőjének megfelelő menüje. A rendszer arra is figyelmeztet, ha kifogyóban van. Ez nagyon hasznos funkció, hiszen a modern dízelautók egy része automatikusan korlátozza a motorteljesítményt, ha kifogyott az AdBlue a tartályból. Azonban van olyan is, hogy be sem engedi indítani az autót, ha nincs benne AdBlue. Az Euro 6-os autók esetében – mivel a rendszámozásukhoz szükséges károsanyag-kibocsátási normát csak a kipufogógázt ezzel az adalékkal tisztítva tudják teljesíteni – a motorvezérlés letiltja a motor beindítását karbamidoldat nélkül. Emiatt jelzik az autók a műszerfalon, amikor már csak körülbelül 2 000 km-re elegendő tartalék áll rendelkezésre. Az Euro emisszió-csökkentési normák megkövetelik, hogy az AdBlue adalékanyag csökkenése esetén a vezetőt figyelmeztetni kell. Teljes kifogyás esetén a rendszer biztosítja az eljutást a következő beszerzőállomásig, azonban a motorteljesítmény részleges csökkentésével, majd a motorindítás blokkolásával biztosítja a normák betartását.

A környezetkímélő tulajdonságon túl

Az AdBlue használatának jóvoltából legalább 60%-kal csökkenthető a nitrogén-oxidokat (NOx) az Euro 3 osztályhoz képest, és legalább 80%kal csökkenti a részecskeszámot az Euro 4 osztályhoz képest. Akár 7% CO2 csökkenés is elérhető általa. Az AdBlue környezetbarát összetevőkből, karbamidból és vízből áll.

Európában már van olyan útdíjfizető rendszer (például Németországban), amely figyelembe veszi a környezetkímélő technológiák alkalmazását, és kedvezőbb útdíjhasználatot tesz lehetővé. 2020. év végéig Ausztria bizonyos részein az Euro 6 osztályba tartozó járművek mentességet élveztek az éjszakai vezetési tilalom alól.