Tartanak-e palackhiánytól a hazai sörgyártók?

Írta: Barna Ferenc - 2022 május 23.

Jelenthet-e Magyarországon is problémát a palackhiány, amitől sajtóhírek szerint a németországi gyártók tartanak? Itthon az alumíniumdoboz az uralkodó, ez a csomagolóanyag adja a kiskereskedelmi forgalom 70 százalék, az üvegpalackok többsége a vendéglátásban marad, ezért nem várható hiány ezen a területen – mondta Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója a szervezet 30 éves évfordulója alkalmából kiadott nyilatkozatában.

Sörök üvegekben
A minőségi sör általában üvegbe kerül (Fotó: Pixabay)

Az első négy hónap sörös eredményei

Idén az öt legnagyobb magyarországi sörgyártó termelése 1,6 millió hektoliter volt, belföldi értékesítésük pedig 1,7 millió hektoliter, előbbi 8 százalékkal, utóbbi 4 százalékkal alacsonyabb a 2019. azonos időszakinál.

A hordós sör forgalma, ami jó indikátora a szállodaipar-vendéglátás (HORECA) szektor teljesítményének, mindössze 77 százaléka volt a pandémia előttinek, pedig csomagolás és a környezeti terhelés szempontjából ez lenne az egyik legideálisabb termék.

Beszerzési problémák, termelési költségemelkedések jellemzők

Az első négyhavi adatok nem kecsegtetőek, az iparág teljesítménye 2022 egészében feltehetően nem fogja elérni a járvány előtti szintet.

A sörgyártók nehézségekkel küzdenek: jelentkeznek beszerzési problémák, logisztikai gondok, de a gyártási költségek emelkedése itt is jelentkezik.

Az elmúlt nyolc hónapban a gyártás költségei drasztikusan nőttek, ami érinti a termelés és forgalmazás teljes szerkezetét: az alapanyag, az energia, a szállítás és a munkaerő költségeit is. Hogy a költségnövekedésből mennyi jut a fogyasztókra, jelentősen függ az egyes gyártó- és forgalmazó cég lehetőségeitől és üzletpolitikájától.

Üveg vagy alumíniumdoboz?

A magyar sörforgalmazás szerkezete lényegesen eltér a németországitól, itthon a fogyasztók elsősorban a végtelenszer újrahasznosítható alumíniumdobozt viszik, ma ez a csomagolóanyag típus adja a kiskereskedelmi forgalom 70 százalék feletti részét.

Magyarországon az újratölthető üveget – amelynek hiányától a német gyártók tartanak -, alapvetően a vendéglátásban használják, amely szinte teljes mértékben visszajuttatja a gyártókhoz az üres palackokat. Így nem kell arra számítani, hogy ezen a területen hiány lépne fel.

Azonban jellemző hazai piaci tendenciára, hogy az első négy hónapban folytatódott a szuperprémium és prémium sörök előretörése, forgalmuk a tavalyi bázishoz képest 20-30 százalékkal nőtt. Ezen termékek esetében viszont nem jellemző az alumínium csomagolás, itt az egyedi formavilág, sajátos címkékkel az uralkodó.

Forrás: MTI
Összeállította: Barna Ferenc