fbpx

Abszolút a dizájn!

Írta: Transpack-2022/III. lapszám cikke - 2022 június 20.

Izgalmassá, mégis letisztultan széppé, ugyanakkor a környezettudatosság elvárásainak is megfelelővé tenni egy termék csomagolását – mindez szép kihívás a kor tervezőinek. Ezek mozgatták Nagy Kitti Barbara egyetemi hallgató fantáziáját és kezét, amikor a Hungaropack Student versenyre a Betyáros termékcsalád csomagolását alkotta újra – mint utóbb kiderült, a versenyzsűri díját is megszerezve.

Milyen indíttatás – gyerekkori érdeklődés, szülői/tanári terelgetés – vezetett a grafikai tervezői, akár konkrétan a csomagolástervezői szakirányválasztás felé?

– Már kisgyerek korom óta nagy szerepet játszik az életemben a grafika, az alkotás. Mindig is valamilyen képzőművészeti pályán képzeltem el a jövőmet, de sokáig tanácstalan voltam, milyen irányba is mutatnak a lehetőségeim. Bár eredeti elképzelésem a tervezőgrafika és festőművészet volt, mégis ki akartam használni a reál tantárgyak iránti érdeklődésemet is. Érettségi után még bizonytalan voltam egyetemi szakválasztás terén, ezért gondolkodási időt hagyva magamnak fotográfus szakmát végeztem. Azt hiszem, ez is közrejátszott végleges döntésemben, hiszen a képzés alatti termék- és csomagolásfotók készítése közelebb vitt ehhez a szakhoz. Természetesen nagy szerepet játszott a családom is szakirányom választásában, hiszen támogatásukkal, türelmükkel segítettek mindig megtalálni a megfelelő irányt tanulmányaim során.

Nagy Kitti Barbara a versenyzsűri díjjal
Nagy Kitti Barbara a versenyzsűri díjjal

Milyen ambíciódat, inspirációdat találod meg most, az egyetemi évek alatt ezen a szakirányon?

– Ösztönzően hatnak rám csoporttársaim munkái, hiszen sokan csodálatos munkákat mutatnak be félévről félévre. Úgy gondolom, hogy a velük való csoportmunka, megbeszélések mindig jobb irányba terelik munkámat, emellett sok esetben inspirálóak is számomra. Fontos kiemelnem tanáraim munkáját is, hiszen a segítségük, szakmai tudásuk átadása is hatalmas segítséget nyújt munkáim elvégzésében.

Nyilván nem választható el élesen a határ művészet/dizájn és mérnöki ismeretek terén a csomagolástervezésben, de neked melyik aspektusa az izgalmasabb, vonzóbb, melyik a közelebb álló?

– Abszolút a dizájn! Úgy érzem, tanulmányaim alatt már mindkét irányban magabiztosabban mozoghatok, viszont az évek alatt sem változott a művészet iránt érzett hatalmas szeretetem. A műszaki tervezés során is sok izgalmas témával foglalkoztam már, tehát ebből a szempontból nehéz lenne választani a két irány között.

csomagolás
A letisztultság, az átláthatóság is lehet izgalmas, ezt igazolja Kitti csomagolásterve

Hogyan jött az ötlet éppen a betyáros termékcsalád megalkotására?

– A Betyáros termékcsalád egy féléves projekt keretein belül született meg, ahol a feladat egy hungarikum termék újragondolása, hozzá köthető 8 termékből álló termékcsalád tervezése volt. Én a hungarikum ételek témakört választottam, azon belül is a magyar gulyásleves népszerűsítése mellett tettem le a voksom. A projektnél egy teljesen fiktív márkát használtam, ezáltal teljesen szabadon alakíthattam ki az arculatát, grafikai elemeit. Nehézkesen indult, hiszen sosem terveztem még készételekhez csomagolást, de egy kérdőív, tanárom és csoporttársaim segítségével sikerült a feltételeknek megfelelő projektet elkészítenem.

Milyen speciális szempontokat vettél figyelembe a csomagolás tervezésekor? Milyen társ-szakterületekkel (gasztronómia stb.) van közös halmaz?

– A mai szempontok szerint rendkívül fontosnak mondható, hogy egy csomagolás környezetbarát legyen, vagy törekedjenek rá, hogy az legyen. Sajnos az élelmiszeriparban nem mindig megoldható ez, de megfelelő odafigyeléssel többségüket orvosolni lehet. A környezettudatosság jegyében próbáltam létrehozni termékeim csomagolását úgy, hogy eközben mégis megtartsa egy-egy csomagolás a játékosságát, kellemes külsejét. Méretük mindegyiknek az átlag vásárlóhoz igazodik, főként 1 adagos kiszerelésűek, hiszen a vásárlók nagy százaléka egyedüli fogyasztásra vásárolja, például munkahelyre ebéd gyanánt. Mivel nehéz lenne részletezni mind a nyolc terméket, ezért csak az egyiket emelném ki. A fő termékem egy befőttesüveg köré helyezett papírdoboz. Ennek oka a befőttesüveg otthoni újrahasználásának elősegítése volt, hiszen sokan csak a lemoshatatlan ragasztás miatt nem használják otthonukban a megmaradt üvegeket. Emellett a vásárlásnál is egy esztétikusabb látványt nyújt, mint a megszokott, ragasztott címke. Maga az elképzelés nem egyedi a mai piacon, viszont formája, kialakítása igen.

csomagolás

Milyen elvek vezérelték a csomagolás dizájnját, tipográfiáját, arculatát?

– Szerettem volna elrugaszkodni a jelenleg piacon lévő készételek külsőjétől. Az illusztrációval az volt a tervem, hogy izgalmasabbá tegyem a csomagolásokat, viszont a betűtípus, egyéb elemek választásában a letisztultság, átláthatóság volt a fő szempontom. Így a két vonal összhangba került, nem kelt túlzsúfolt, „olcsó termék” látszatot. Úgy gondolom, így a vásárlók szívesebben teszik ezt a terméket kosarukba egy áruházban.

Mik a terveid? Milyen további tanulmányi irányt választanál, illetve hol, milyen országban és szakterületen dolgoznál szíved szerint a jövőben?

– A közeljövőben még Magyarországon szeretném elmélyíteni szakmai tudásom, de ha nagyobb távlatokban gondolkodom, mindenképp külföldön, ezen belül is Ázsiában szeretnék elhelyezkedni, persze a megfelelő nyelvi tudás és szakmai hozzáértés birtokában. Csomagolástervezéssel szeretnék foglalkozni a jövőben is, viszont ahogy az eddigi válaszaimból kiderült, szívesebben foglalkoznék a grafikai oldalával ennek a szakmának.

Kohout Zoltán