A Harvard Business Review szerint a millenniumi fiatalok (1980 és 2000 között születtek), akik a globális munkaerő mintegy 40-50%-át teszik ki, olyan munkahelyet keresnek, amely egy nagyobb célhoz köti őket.
Mi az a B-vállalat?
Fontos már az elején tisztázni, hogy a B-vállalat (B Corporation) jogi szempontból nem egy új vállalati forma. Ilyen típusú vállalattá egy sikeres tanúsítási folyamat végén lehet válni, nem feladva a korábbi működési formát (pl. korlátolt felelősségű társaság, részvénytársaság). A B-vállalatok egy átfogó keretrendszert „kapnak”, amely a teljes üzletre, működésre és ellátási láncra összpontosít. Nem korlátozódik egy termékre vagy az ellátási lánc egy meghatározott részére. Megvizsgálja a cég pénzügyi folyamatait, milyenek a kapcsolatai a beszállítókkal, hogyan támogatja az alkalmazottakat és a közösségeket stb. Megnézi a vállalat összes kapcsolódási pontját a tágabb szűkebb környezetéhez. A B-vállalat egy teljes és hiteles rendszer a fogyasztók, munkavállalók, partnerek és a média számára. Megmutatja, hogy a hatás elérése az üzleti modell része, nem pedig egyszerű marketing praktika. Ezek a cégek olyan profitorientált vállalkozások, amelyek elkötelezik magukat a környezeti fenntarthatóság és/vagy a társadalmi változás elfogadása mellett, ezáltal közösségeik javát szolgálják. Fontos tudni, hogy ez az elkötelezettség nem elméleti. A B-vállalatok alapszabálya megköveteli, hogy az üzlet valóban előnyös legyen minden érintett fél számára.
A „B-vállalat tanúsítvány”-t a 2006-ban, Pennsylvinia-ban alapított non-profit szervezet, a B Lab adja ki. Az amerikai tanúsító szervezet a vállalat társadalmi és környezeti teljesítményét a saját hatásvizsgálat szabványai alapján méri. A tanúsítási folyamat során a vállalat működési gyakorlatát (beleértve a dolgozókat, beszállítókat, gyártási gyakorlatokat és irányítást) és a vállalat termékeit/szolgáltatásait mérik. Ezek olyan tényezők, amelyek fontosak a vállalat, világra gyakorolt hatásának megértésében.
Természetesen más szempontok szerint történik egy kisvállalat és egy nagyvállalat tanúsítása. A vállalati kategóriák kialakítása a cég árbevétele és az általa teljes munkaidőben alkalmazott dolgozók létszáma alapján történik. Azonban nem csak az előbb említett két paraméter fontos. Ugyanis az értékelésnek több mint 40 olyan változata létezik, amelyek méret (alkalmazottak száma), ágazat és földrajzi elhelyezkedés alapján igyekeznek a vállalatokra szabni. A B Lab hosszú távú célja az, hogy B-vállalatok globális közösségét építse fel. Az általuk lefektetett sztenderdek alapján öt feltétel van, amely meghatározza a B-vállalatokat: Elszámoltathatóság: A vállalatvezetők kötelesek figyelembe venni a társaság valamennyi részvényesre/tulajdonosra gyakorolt hatását.
Átláthatóság: A B-vállalatoknak jelentést kell közzé tenniük és nyilvánosságra kell hozniuk társadalmi és környezeti teljesítményükről. Ezt a jelentést semleges, harmadik féltől származó standardok alapján értékelik.
Teljesítmény: A vállalatoknak el kell érniük a minimális pontszámot a B hatásvizsgálati teszten, és háromévente újratanúsításon kell átmenniük.
A minősítés hozzáférhetősége: Bármely vállalkozás B-vállalattá válhat függetlenül attól, hogy milyen típusú vállalkozásról van szó vagy melyik országban/államban van bejegyezve.
Költség: A tanúsítási díjak a cég árbevételtől függően változnak.
B-vállalati tanúsításra – néhány kivételtől eltekintve (pl. fegyvergyártás, dohánytermékek előállítása stb.) – valamennyi gazdasági szektorban jelentkezhetnek vállalatok.
A működési forma legfontosabb előnyei
A B-vállalatként történő működés lehetővé teszi a cég számára, hogy az üzleti sikert és a profitot a társadalmi értékekhez igazítsa, miközben megtartja a hagyományos vállalatok felelősségi viszonyait. Az ilyen cégeket megkülönbözteti a piaci magatartásuk a versenytársaktól azáltal, hogy olyan társadalmi javakat népszerűsítenek, amelyek vonzóak számos fogyasztó, munkavállaló és tőkebefektető számára a profitorientált és nonprofit világból is…
A B-vállalatok nagyobb bizalmat képesek kiépíteni a fogyasztókkal, a közösségekkel és a beszállítókkal. Jelentősebb a munkavállaló bevonzó és megtartó képességük is. Könnyebben megtalálják őket a céges küldetésüket preferáló befektetők. A tanúsítás nem egy egyszeri aktus a vállalat életében, ugyanis az újraminősítéshez háromévente át kell esni egy ellenőrzési folyamaton. Értelemszerűen a tanúsítvány fenntartása érdekében a cégnek a folyamatos fejlesztésre is összpontosítania kell. Ami előnyként megjelenő, hosszú távú ellenálló képességéhez vezet. A fogyasztók egyre nyitottabbak arra, hogy olyan cégektől vásároljanak, amelyek elkötelezettek a közösségek fejlesztése iránt. Az ilyen fogyasztókat tudatos fogyasztóknak nevezik. Ők azok, akik gyakran hajlandók többet fizetni, ha tudják, hogy a vállalat, amellyel üzletelnek, segíti a környezetet és/vagy a társadalmat. A tudatos fogyasztók gazdasági hatása még nem hangsúlyos, de már érzékelhető. Egyes kimutatások szerint a fenntartható elemet tartalmazó fogyasztási cikkek értékesítése négyszer gyorsabban nőtt, mint a nem fenntartható fogyasztási cikkeket érintő tranzakciók.
Folyamatosan bővülő közösség
A régi „szabály” szerint az üzlet célja a pénzszerzés. De, valóban ennek kell lennie az egyetlen célnak? Sok modern gondolkodású cégtulajdonos úgy vélekedik, hogy nem. Ez az oka annak, hogy egyre több vállalat választja a B-vállalati formaként való működést. A B-vállalatok történelme 2007-ben kezdődött, ugyanis az első cégek akkor kapták meg a minősítésüket. Azóta az ilyen vállalatok száma dinamikusan növekszik. A 2022 februári adatok szerint, jelenleg 4673 ilyen vállalat működik világszerte. 77 országban és 153 különböző iparágban (pl. ruhaipar, szépségipar, környezetvédelem, élelmiszeripar, logisztika, csomagolástechnika stb.) fejtik ki a tevékenységüket. A B Lab adatbázisát böngészve, a nálunk kevésbé ismert cégek mellett itthon is méltán népszerű vállalatokat (pl. a kozmetikai cég, a The Body Shop) szintén találhatunk. Sőt, már vannak olyan hazai cégek, amelyek megkapták a B-vállalat tanúsítványt (ilyen pl. a Biofilter Környezetvédelmi Zrt. stb.). A tanúsító szervezet az alapítása óta eltelt másfél évtized alatt non-profit világhálózattá nőtte ki magát. A hazai érdeklődőknek a hálózat európai tagjával, a B Lab Europe-pal célszerű kapcsolatba lépniük. A honlapon részletes információkat lehet találni a tanúsítás folyamatáról, valamint annak az anyagi vonzatáról.
Miután egy cég bekerült a „klubba”, akkor gyakorlatilag csatlakozik a hasonló gondolkodású vállalatok hálózatához, és bekerül az adatbázisba. A tanúsítás összeköti a tagokat az erőforrásokkal és más tanúsított márkákkal, így biztosítva, hogy folyamatosan fejlesszék a társadalmi és környezeti felelősségvállalásuk iránt elkötelezettségük legjobb gyakorlatait.
Mérje meg a vállalatát!
Ahhoz, hogy egy cég B-vállalattá váljon, világos, konkrét társadalmi vagy környezetvédelmi célokkal kell rendelkeznie. Ezenkívül átlátható módon kell működnie, és elszámoltathatónak kell lennie az érdekelt felek, köztük a helyi közösség felé. Az a cégvezető, amelyik szeretné megmérni az általa vezetett vállalatot, vagyis kíváncsi arra, hogy mennyire felel meg a működése a B Lab minősítési kritériumainak, az ezt könnyen megteheti. A https://bimpactassessment.net/bdc honlapon elérhető két, ingyenes felmérés. Az egyik egy rövidebb, nagyságrendileg félóra alatt elvégezhető felmérés. Ez gyakorlatilag egy pillanatképet mutat a vállalat társadalmi és környezeti hatásairól. A cégvezetés ebben az esetben kap egy összefoglalót arról, hogy a vállalat mely dolgokban jeleskedik, és melyekben van még tennivalója. A másik egy több órás változat, ami sokkal mélyebben belemegy a részletekbe. Ez egy teljes hatáselemzést jelent. A honlap a begyűjtött céges információkat teljes mértékben bizalmasan kezeli. Az értékelés osztályozza a vállalat elszámoltathatóságát és átláthatóságát, a működés alkalmazottakra, közösségre és a környezetre gyakorolt hatását.
Továbbá a cég termékeinek vagy szolgáltatásainak jótékony hatását is. Az értékelés pontozással történik. Az értékelésre jelentkező vállalat a teszt végén arról is kap információt, hogy az általa elért pontok hogyan viszonyulnak a többi cég által elért pontok átlagához. Az „élesben” elvégzett felmérés esetén az aspiráns vállalatnak legalább 80 pontot kell elérnie a megfelelőséghez.
A minősítés megszerzése magas léc sok vállalkozás számára és csak olyan vállalatok számára érhető el, amelyek valóban kimutatható társadalmi hatással bírnak. Összességében a B-vállalat vonzó üzleti modellt kínál a küldetés vezérelt és társadalmilag tudatos vállalkozások számára, hatással van a befektetőkre, a szociális vállalkozókra, sőt a nyereségre és társadalmi célokra egyaránt törekvő cégek számára is.
Czékus Mihály