Simona Kijonková azért alapított 2008-ban e-kereskedelmi logisztikai szolgáltatással foglalkozó céget, hogy saját webáruházukat kiszolgálja: a Zásilkovna (Packeta) Csehországban mára piacvezetővé nőtte ki magát a szegmensben, de hazánkban is rendkívül dinamikus fejlődésen megy keresztül.
Start-upból vált piacvezető vállalattá
Várakozással teli indultam a Packeta Hungary Kft. budapesti logisztikai központjába, hogy megtudhassam, vajon miben rejlik a rendkívüli sikertörténet. Beszélgetésünk elején arra kértem Fagyas Szabolcs értékesítési igazgatót, mutassa be az anyacéget.
– Simona Kijonková férjével indított webáruházat Csehországban, és azt tapasztalták, hogy nincs olyan logisztikai szolgáltató a piacon, amely ideális megoldást nyújtana az e-kereskedelem számára. Ezért Simona logisztikai céget alapított Zásilkovna (magyarul csomagocska) néven, és 2010-ben megnyitotta első átvevőhelyét, hogy kitöltse a piaci rést. Regionálisan indult a kifejezetten webáruházak igényeire szakosodott vállalkozás, de az óriási sikernek köszönhetően hamarosan országos lefedettségűvé vált, majd az alapítás után mindössze négy év múlva külföldre is terjeszkedett, 2018-ban pedig megalakult a Packeta Group.
A Packeta Group számokban
- 73 millió kezelt csomag 2021-ben
- több mint 32 000 webáruház partner
- közel 80 futárszolgálat
- 34 ország (Európa-szerte, USA, Egyesült Arab Emirátusok)
- több mint 50 depó
- közel 5000 Z-BOX (több mint 50 itthon)
- átvevőhelyek: közel 9000 (itthon több mint 1100)
A Packeta jelen van Szlovákiában, Magyarországon, Romániában, Lengyelországban és Németországban. Hazánkban 2019-ben még Csomagküldő.hu Kft. néven indult meg a kereskedelmi tevékenység, és mára nyolc depóval rendelkezünk.
Viszont most a Packeta irodájában ülünk…
– A vállalkozás rövid idő alatt branddé nőtte ki magát, emiatt a vezetőség egységesítette a nevet. Ez alól csak Csehország kivétel, ahol tradicionális okok miatt maradt a Zásilkovna név.
Új dimenzióba helyezi az e-kereskedelmet
Kérem, mutassa be a Packeta szolgáltatását!
– Cégünk kifejezetten a kis, jellemzően 10 kg alatti csomagokra specializálódott. Három fő szolgáltatási körünkből legjelentősebbek a fixpontos átvevőhelyek. Ilyenek a Z-PONT-ok, amelyek például kisebb üzletekben találhatók meg, országszerte több mint 1100 ponton. A másik fixpontos átvevőhelyek a 0-24 órában elérhető napelemes csomagautomaták (Z-BOX), melyekből hazánkban eddig több mint 500-at telepítettünk, jellemzően idén. A harmadik terület a házhoz szállítás, ami lényegesen kisebb volumenű, jelenleg alvállalkozók bevonásával végezzük. A szolgáltatásunk legjelentősebb részét a webáruházakkal való együttműködés teszi ki, de a magánszemélyek közötti csomagküldés is a portfóliónk része. Azt tapasztaljuk, hogy a vásárlók jellemzően mind inkább a fix csomagpontokat preferálják, ebben jelentős kapacitásnövelést tervezünk.
Csomagszortírozás robotokkal
Jelenleg zajlik vagy terveznek fejlesztést hazánkban?
– Folyamatosan optimalizáljuk folyamatainkat hazánkban és Csehországban egyaránt. Az anyacégünk egyes raktáraiban jelenleg is robotizált a csomagszortírozás, ami növeli a hatékonyságot, pontosságot és a kiszámíthatóságot, és enyhíti a nálunk is tapasztalható munkaerőhiányt. Hálózatunk jelenleg több mint 1600 fixponttal rendelkezik (Z-PONT és Z-BOX együttesen). Ezt év végére növelni szeretnénk 1400-1500 átvevőpontra és 1000 csomagautomatára. Célunk, hogy a Packeta legyen az első, ami az emberek eszébe jut, ha csomagot szeretnének küldeni, illetve fogadni. Továbbá jelenleg is tesztelés alatt áll új szolgáltatásunk, amely lehetővé teszi az automatáinkból történő csomagküldést.
Az anyacégünk, e szegmensben elért sikerei inspirálnak bennünket arra, hogy a jövőben a hazai e-kereskedelmi piacon is hasonló eredményeket érjünk el…
Csomor Zsolt