fbpx

Kétnaponta nő az üzemanyagár: elektromos kamioné a jövő?

Írta: Kristóf Imre - 2023 január 05.

Áremelkedést hozott üzemanyag frontján az idei év első hete. Hétfőn és szerdán is nőtt az üzemanyagok ára, péntektől pedig tovább emelkedik a benzin beszerzési ára literenként 6 forinttal. A tavaly december 6-án eltörölt 480 forintos hatósági árnál – a dízel esetében – pont a harmadával drágábban tankolhatunk. Nem csoda, hogy van, aki már elektromos meghajtásra váltott.

Drágul az üzemanyag:

A holtankoljak.hu 2023.01.06-tól az alábbi átlagárakra számít:

  • 95-ös benzin: 658 Ft/liter;
  • gázolaj: 720 Ft/liter.

A Brent olaj hordónkénti ára a hét közepére 80 dollár alá esett. Így a mostani áremelés az év eleji drágább nyersolajnak és az MSZKSZ díj emelkedésének tudható be, ezért még mindig drágábban tankolhatunk, mint az előző év utolsó heteiben.

elektromos motor
Elektromos meghajtás a dízelmotor helyén (Fotó: Horizont Média/Kristóf Imre)

Dízelből elektromos

Nincs pihenője az elektromos kamionnak, mert napelemmel töltik a rakodásnál, és folyamatosan szállítja az árut Debrecenben. A járművet egy öt éves dízelmotoros vontatóból alakította át elektromos meghajtásúvá az Electromega Kft. Ha beválik a motorcsere, és az üzemanyagárak ilyen magasak lesznek, még több ilyen környezetbarát járművet fog üzembe helyezni a 250 darabos flottával rendelkező Trans-Sped Kft.

Technikai paraméterek:

•Fogyasztás dízelvontatóként: 42 l/100 km, városban

•Fogyasztása elektromos vontatóként: 1,79 kWh/km (256 Amper/100 km) 256 Ah/100 km

•Hatótávolság egy töltéssel:

– rakománnyal: 100 km

– rakomány nélkül: 200 km

•Az áramot biztosítja: 6 db akkumulátor (összesen 192 kW 691,2 V, 277 Ah)

•Motor: 316 LE

•Váltó: fokozatmentes, valójában nincs váltó a járműben, a motor direkthajtással van a differenciálműhöz kötve

•Teljes töltési idő 0-ról: 5 óra

•Átlagosan megtett távolság: napi 4 fordulós fuvarfeladat, ~95 km/nap

•Éves futás: 34 000 km

Környezetbarát áruszállítás

A Trans-Sped Kft. új, elektromos meghajtású kamionja napi 4 fordulós, összesen napi 95 km-t jelentő folyamatos fuvarfeladatot lát el. Ez éves szinten 34 ezer km megtett utat jelent, ami 40 ezer kg CO2 és mintegy 6,3 kg NOx szennyezéstől kíméli meg Debrecen városát. Emellett a zaj- és szállópor-szennyezés is csökken.