fbpx

Dízelből elektromos vontató

Írta: Transpack-2022/VI. lapszám cikke - 2022 december 26.

Zajtalanul gurult be a debreceni Nagyerdei Stadion udvarára a Trans-Sped Kft. új, elektromos hajtású kamionja, hogy a sajtó munkatársai működés közben is megnézhessék. Milyen lehetőségek vannak a környezetbarát áruszállítás megvalósítására a logisztika területén? Erről tartottak szakmai kerekasztalbeszélgetést az elektromos vontató bemutatóján.

Mérföldkő az áruszállításban

A Trans-Sped Kft. stratégiai partnerével, a Schaefflerrel közösen vágott bele a környezetbarát fejlesztésbe, Debrecenben. A 250 kamiont tartalmazó flottájukban ez az első elektromos vontató, amely a gyár és a központi raktáruk közti, korábban dízelmeghajtású szállítást váltja ki városi környezetben. „A kamion négy fordulót, közel 100 km-t tesz meg naponta. Képes folyamatosan mozogni, négy óránként viszi a termeléshez szükséges árut, és lehetőségünk van tölteni a rakodási idő alatt is a saját napelemparkunkból vett energiával” – nyilatkozta lapunknak Fülöp Zsolt, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője. Ez a fejlesztés mérföldkő az ország egész területén logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cégnél, a környezet védelmét célzó fejlesztéseik között. Az egy hónapja tartó folyamatos üzemben a tapasztalataik kedvezőek.

Fülöp Zsolt, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője (Fotó: Horizont Média/Kristóf Imre)

Dízelmotor ki, villany be…

Az öt éves dízelmotoros vontatót az Electromega Kft. alakította át elektromossá. A cég már nyolc éve foglalkozik elektromos hajtásokkal, és két és fél éve végez ilyen átalakításokat járműveken, saját fejlesztéseik és a gyakorlati tapasztalataik felhasználása alapján. A vontató fülkéjét előre billentve megtekinthettük a jármű elektromos motorját és az akkumulátorok elhelyezését is. A látottak olyan benyomást keltettek, mintha már eredetileg is így készült volna el ez a jármű. „Kidobáltunk belőle mindent, ami dízel, és beletettük az Electromega saját, szabadalmaztatott elektromos meghajtását. A lelke a járműnek az elektromotor, amely olajban forog, és 300 LE feletti teljesítményre képes. A nagy dobozokban elől és oldalt összesen 6 db akkumulátor kapott helyet. A battery management system adatai alapján akár online követhetjük minden cella működését” – mutatta be a gyártmányukat Kőszegi Dániel, az Electromega Kft. ügyvezető igazgatója.

Az elektromos meghajtást mutatja Kőszegi Dániel az Electromega Kft. ügyvezető igazgatója (Fotó: Horizont Média/Kristóf Imre)

A vezetőfülke alatt láttunk egy nagy dobozt is, ami a vezérlő elektronikáját borítja. A cég mérnökei frekvenciavezérlést alkalmaznak, melynek lényege, hogy nulláról a maximumig tudja fokozatmentesen szabályozni a sebességet, és visszavenni a teljesítményt. Ennek köszönhetően nem kell kuplung és sebességváltó sem, a gázpedál nyomásával teljesen elektronikus szabályozással működik a rendszer. „A nyerges vontatók átalakítását két és fél éve végezzük sikeresen. Van olyan cég, ahol a gyáregységek és a logisztikai csarnokok között mozog a kamion: hat napon keresztül folyamatosan megy és működik. A kamion 20-30 percet áll, míg pakolják le és fel az árut, és ez idő alatt töltik a kamiont. Így gyakorlatilag sosem merül le, és működik hat napon keresztül, 24 órában” – tette hozzá Kőszegi Dániel.

Az élhetőbb Debrecenért

A Trans-Sped Kft. új, elektromos meghajtású kamionja napi 4 fordulós, összesen napi 95 km-t jelentő folyamatos fuvarfeladatot lát el. Ez éves szinten 34 ezer km megtett utat jelent, ami 40 ezer kg CO2 és mintegy 6,3 kg NOx szennyezéstől kíméli meg Debrecen városát. Emellett a zaj- és szállópor-szennyezés is csökken. „Büszkék vagyunk azokra a vállalkozásokra, akik a jövőben gondolkodnak, és ilyen fejlesztéseket hajtanak végre. A Trans-Sped Kft. és a Schaeffler Magyarország, két meghatározó szereplője városunk gazdaságának. Utóbbi a Fenntartható Debrecen díjat is elnyerte már korábban” – mondta Balázs Ákos. Debrecen város alpolgármestere hangsúlyozta továbbá, hogy jelentős fejlesztéseket tesznek a környezetvédelem érdekében a tömegközlekedés terén is. A villamosok mellett, a Zöld Busz programban 12 elektromos autóbuszt, ezenkívül 4 elektromos kukásautót állítottak már forgalomba, és a következő virágkarneválra 6 elektromos meghajtású virágkocsit fognak kormányzati támogatással beüzemelni.

Teljesítmény és technikai paraméterek

Teljesítmény és erő

•Fogyasztás dízelvontatóként: 42 l/100 km, városban
•Fogyasztása elektromos vontatóként: 1,79 kWh/km (256 Amper/100 km) 256 Ah/100 km
•Hatótávolság egy töltéssel:
– rakománnyal: 100 km
– rakomány nélkül: 200 km

Technikai paraméterek:

•Az áramot biztosítja: 6 db akkumulátor (összesen 192 kW 691,2 V, 277 Ah)
•Motor: 316 LE
•Váltó: fokozatmentes, valójában nincs váltó a járműben, a motor direkthajtással van a differenciálműhöz kötve
•Teljes töltési idő 0-ról: 5 óra
•Átlagosan megtett távolság: napi 4 fordulós fuvarfeladat, ~95 km/nap
•Éves futás: 34 000 km

Kristóf Imre