35 nemzetközi márkával, 32,28 milliárd eurós forgalommal és évi 1,5 milliárd vásárlóval a L’Oréal csoport a kozmetikumok egyik globális piacvezetője.
A vállalat azonban a fenntarthatóság terén is úttörőnek számít. A L’Oréal e téren elért eredményeit egyértelműen megerősíti a Carbon Disclosure Project (CDP), amely mindhárom környezetvédelmi kategóriában – éghajlatváltozás, erdővédelem és vízbiztonság – a lehető legmagasabb „A” minősítést adta a csoportnak. 2021-ben összesen csak 14 vállalat tudott ilyen tripla „A” minősítést elérni. A L’Oréal viszont már sorban hatodik éve kapja meg ezt a minősítést.
A vállalat legújabb fenntarthatósági programjával, a „L’Oréal for the Future” (L’Oréal a jövőért) című projekttel, 2030-ig messzemenő és számszerűsíthető célokat tűzött ki maga elé.
„Az éghajlatváltozás elleni küzdelemben a Science Based Targets (tudományosan megalapozott célkitűzések) kezdeményezését követjük. Három másik fontos környezetvédelmi kérdéssel is foglalkoztunk: ezek a biológiai sokféleség megőrzése, a fenntartható vízgazdálkodás és az erőforrások körkörös felhasználása” – magyarázza Mathieu Dufour, a L’Oréal Packaging Sourcing Domain vezetője.
Ez az elkötelezettség nem csak a L’Oréal közvetlen környezeti hatásaira terjed ki. A vállalat a beszállítóin és a termékeit használókon keresztül a közvetett hatásokkal is foglalkozik. A L’Oréal rendszeresen értékeli beszállítói teljesítményét az EcoVadis kérdőív segítségével. Az EcoVadis négy szempont szerint értékeli a vállalatokat: környezetvédelem, munkakörülmények és emberi jogok, fenntartható beszerzés és etika. Eddig több mint 90 000 vállalatot értékelt az EcoVadis.
A L’Oréal elkötelezett a CO₂-kibocsátás gyors csökkentése mellett
A jobb energiahatékonyság és a megújuló energiaforrások kizárólagos használata révén 2025-re a L’Oréal valamennyi telephelyének szén-dioxid-semlegessé kell válnia. A vállalat stratégiai beszállítóinak 2030-ig a 2016-os szinthez képest 50%-kal kell csökkenteniük közvetlen Scope 1 és 2 kibocsátásaikat.
Az 1-es hatókörbe tartozó kibocsátások olyan forrásokból származnak, amelyekért a vállalatok közvetlenül felelősek, vagy amelyek felett a vállalatok gyakorolnak ellenőrzést. A Scope 2 kibocsátás a vásárolt energiából származó közvetett kibocsátás.
A biológiai sokféleség területén a L’Oréal többek között olyan erdőalapú nyersanyagok beszerzésére összpontosít, mint a pálmaolaj, a szójaolaj és a farost alapú anyagok. 2030-ra a formulák és csomagolóanyagok bioalapú összetevőinek 100%-a nyomon követhető és fenntartható forrásból származik majd, és egyikük sem lesz kapcsolatban az erdőirtással.
Hamarosan a vízgazdálkodás is fenntartható lesz az egész értékláncban. 2030-ra a L’Oréal valamennyi stratégiai beszállítójának fenntartható módon kell használnia a vizet a tevékenységi területén.
A csomagolóanyagok csökkentése, lecserélése és újrahasznosítása
Különös figyelmet kap a csomagolóanyagok használata az erőforrások körkörös felhasználása során. A kozmetikumok összetevői és a csomagolása is hatással vannak a környezetre.
A L’Oréal fontos célja a csomagolóanyagok használatának csökkentése. A kulcs a három R-ben rejlik (reduce, replace, recycle). A csomagolás csökkentése mellett a vállalat törekszik azok lecserélésére és újrahasznosítására, ezért alaposan tanulmányozzák az ezt lehetővé tevő új technológiai lehetőségeket. 2030-ra a L’Oréal termékei várhatóan 20%-kal kevesebb csomagolóanyagot fognak tartalmazni, mint 2019-ben. A lecserélés azt jelenti, hogy a környezetet erősebben terhelő anyagokról környezetbarátabbakra váltanak. 2030-ra a csomagolásaikban lévő műanyagok helyét 100%-ban újrahasznosított vagy bioalapúak veszik át – mondja Dufour.
A L’Oréal elkötelezett a körforgásos gazdaság előmozdítása mellett is, így 2025-re az összes műanyagcsomagolása újratölthető, újrafelhasználható vagy komposztálható lesz. Dufour meg van győződve arról, hogy a papíralapú csomagolás fontos része lesz ezeknek a jövőbelimegoldásoknak.
„Elkötelezettek vagyunk az eszmecsere és a progresszív partnerségek mellett annak érdekében, hogy a papíralapú csomagolásban rejlő teljes potenciált kiaknázzuk. A teljes értéklánc mentén alkalmazott integrált megközelítés fogja előmozdítani az innovációt a fenntarthatóság terén.”
A vásárlók jobb tájékoztatása
A L’Oréal segíteni szeretné vásárlóit abban, hogy termékeinek használata során azok kevésbé terheljék a környezetet, és fenntartható megoldásokat válasszanak. A vállalat például kifejlesztett egy címkézési rendszert, amely tájékoztatja a vásárlókat az általuk vásárolt termékek környezeti és társadalmi hatásairól. A minősítés A-tól E-ig terjed, amely során az „A” minősítést a kategóriájukban legkisebb környezeti hatással rendelkező termékek kapják.
Általában sokat vitatott téma a kozmetikai iparban a fenntartható csomagolás. A nagyvállalatok egyre inkább a környezetbarát tervezésre és az újrafelhasználható anyagokra összpontosítanak.
2018-ban a L’Oréal és a Quantis vállalati fenntarthatósági tanácsadó cég elindította a SPICE (Sustainable Packaging Initiative for CosmEtics) kezdeményezést, amelyhez már 29 globális kozmetikai márka és -szervezet csatlakozott a teljes csomagolási láncból.
A SPICE lehetővé teszi a kozmetikai ipar számára, hogy jelentős előrelépést érjen el három fontos területen: a fenntartható csomagolási koncepciók tervezése, a csomagolási innováció előmozdítása a környezetbarát tervezés objektív kritériumai révén, valamint a fogyasztók átlátható módon történő tájékoztatása a csomagolás környezeti hatásáról. „Célunk, hogy együtt alakítsuk a fenntartható csomagolás jövőjét” – magyarázza Dufour.
ELSŐ ALKALOMMAL KAPOTT A METSÄ BOARD TRIPLA „A” MINŐSÍTÉST
Már a korábbi években is kapott a Metsä Board egyedi „A” minősítést a CDP-től, de 2021-ben először sikerült tripla „A” minősítést elérnie.
„Nagyon fontos számunkra a tripla „A” minősítés. Ez lehetővé teszi, hogy megmutassuk a márkatulajdonosoknak és a feldolgozóüzemeknek, hogy minden tekintetben felelősen járunk el. Rendkívül fontos, hogy állításainkat tényekkel tudjuk alátámasztani, és szükség esetén a számításainkat külső szervek bármikor ellenőrizhetik” – magyarázza Anne Uusitalo, a Metsä Board termékbiztonsági és fenntarthatósági igazgatója.
A CDP értékelésének részeként a Metsä Board beszámol a L’Oréalnak és más nagy márkatulajdonosoknak szállított kartonok CO₂-lábnyomáról. 2017 óta 50%-kal csökkent a L’Oréalnak szállított termékek CO₂-lábnyoma.
A Metsä Board azt is képes kiszámítani, hogy milyen környezeti hatással járnak ügyfelei számára a különböző anyagválasztások. Összehasonlíthatják, hogyan viselkedik a CO₂kibocsátás ha fémet, üveget, műanyagot, műanyag és karton kombinációját vagy csak kartont használnak a csomagoláshoz.
A L’Oréalhoz hasonlóan a Metsä Board számára is fontos mércét jelent az EcoVadis minősítés. A Metsä Board idén újból megkapta a legmagasabb, platina minősítést.
„Nekünk és ügyfeleink számára a fenntarthatóság mellett különösen fontos a vállalati és társadalmi felelősségvállalás is. A környezetvédelmi területen elért 100 pontos maximális pontszám és a szén-dioxid-gazdálkodásban vezető pozícióba való besorolás annak elismerése, hogy 2030 végére teljesítjük a fosszíliamentes termelést és a termékgyártást” – tette hozzá Uusitalo.
Forrás: Metsä Board Fachmagazin, 2022 Winter | Szöveg: Markku Rimpiläinen | Fotók: L’Oréal, Metsä Group | Fordította: LUPE Magazin