A Gebrüder Weiss Kft. és a Linde Gáz Magyarország Zrt. közös rendezvényre invitálta partnereit, ahol beszámoltak arról, hogy a Gebrüder Weiss Magyarországon elsőként tesztel hidrogén-meghajtású teherautót disztribúciós fuvarfeladatok végrehajtására.
Egy héten át szállított küldeményeket a hidrogénüzemű tehergépkocsi
A Gebrüder Weiss Kft. elektromos meghajtású folttájának működtetése után hazánkban elsőként tesztel hidrogén-meghajtású teherautót disztribúciós fuvarfeladati végrehajtására, amely keretében egy héten át szállított küldeményeket egy hidrogénüzemű teherautóval. Ez alkalomból rendezték meg a LINDE GÁZ Magyarország Zrt. budapesti telephelyén a bemutatót, ahol szó esett gyakorlati tapasztalatokról és a jövőbeli lehetőségekről.
A közlekedésben is egyre ismertebbé válik a hidrogén, mind több cég lát benne üzleti lehetőséget, már csak a klímasemlegesség elérése miatt is. A hidrogénfelhasználás egyik legfontosabb ágazata lehet a közlekedés, azon belül is a közúti közlekedés. Ennek előfeltétele a hidrogéngyártás, amihez már megkezdődtek az ipari mértékű próbagyártások – ismertette Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke. A Szövetség 2019-ben elkészítette a Fehér könyvet a hidrogén magyarországi lehetőségeiről. Ennek jelent meg nemrégiben egy frissített, a mobilitásra fókuszáló változata, amely már elérhető a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség honlapján, ahol várják a szakemberek észrevételeit.
Már vizsgálják, hová érdemes töltőállomásokat telepíteni
Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség elnök-vezérigazgatója bemutatta a magyar hidrogénstratégia és a tervezett töltőállomások telepítésének ütemezését és a várható hatását. Elmondta, hogy a szervezetük a mobilitásban érintett szereplők közötti mediációs szerepkört is igyekszik betölteni. Már vizsgálják az új H2-technológiára épülő hálózatok létesítésének infrastrukturális feltételeit. Alapvető kérdésük, hogy hol találhatók a H2-meghajtásra alapozott logisztikai folyamatok térnyerési területei. Ezzel összefüggésben pedig országos szinten vizsgálva, hová érdemes telepíteni 20 darab közúti töltőállomást, valamint hol lesznek azok a keresletet mutató potenciális források, ahol el kell kezdeni a gyakorlati fejlesztéseket.
Svájcban már bizonyított
A Gebrüder Weiss Kft. Magyarországon elsőként tesztel hidrogén-meghajtású teherautót fuvarfeladatok végrehajtására. Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezetője bejelentette, hogy a Hyundai XCIENT típusú kamion a Linde Gáz Magyarország Zrt. közreműködésével CO2 kibocsátás-mentesen továbbítja a Gebrüder Weiss ügyfeleinek küldeményeit egy héten át. A tesztelés része a cég elkötelezett fenntarthatósági politikájának, amelynek célja a működéssel összefüggő emisszió nullára csökkentése.
A 17 tonna hasznos teherbírású, 400 kilométer hatótávolságra képes járművet is bemutatta az ügyvezető, aki elmondta, hogy a Gebrüder Weiss a világon az elsők között alkalmaz zöld hidrogénüzemű teherautót logisztikai feladatokra A jármű már két éve sikeresen üzemel Svájcban, és a tapasztalatok kiválóak. A 36 tonna össztömegű kamion az áruterítési feladatok teljesítése során évente 70 000 kilométert tesz meg, és már ezzel az egy járművel is évente 80 tonna szén-dioxidtól mentesíti a környezetet.
A töltőállomások hiánya miatt nem vezetett egyenes úthazánkig
A hidrogén-üzemanyag magyarországi tankolásának jelenlegi lehetőségeit és a zöld hidrogén hazai gyártásával összefüggő terveket Hegedüs Ákos, a LINDE GÁZ Magyarország Zrt. vezérigazgatója a vállalat budapesti telephelyén tartott sajtótájékoztatón ismertette. Mint mondta, büszkék arra, hogy vállalatuk Magyarországon elsőként és egyedüliként teszi lehetővé karbonsemleges hidrogénnel működő személy- és haszongépjárművek tankolását. Továbbá bízik benne, hogy hamarosan több helyszínen indul meg a buszok és vonatok hidrogénnel való ellátása hasonló módon, mint már több európai országban. A hidrogéntöltő infrastruktúra fontosságát jól szemlélteti az a bonyolult útvonaltervezés (Innsbruck (AT), Erlangen (DE), Prága (CZ) és Bécs (AT) érintésével Budapestre), amelyet a hidrogénüzemű teherautónak Svájcból Magyarországra kellett bejárnia a rendelkezésre álló töltőállomások hiánya miatt.
A Gebrüder Weiss elkötelezett a zöld logisztika iránt
A Gebrüder Weiss a technológia legkorábbi szakaszaiban alkalmazza a már elérhető zöld technológiákat, köztük az elektromos, az LNG és a CNG meghajtást – jelentette ki végezetül Varga Bálint. A társaság zöld logisztika iránti elkötelezettségét mutatja, hogy megkezdte a házhoz szállítási üzletág küldeményeinek továbbítását saját emissziómentes járműveivel Budapest, Győr, Zalaegerszeg, Pécs és Szeged belvárosi területein. Szolgálatba állította az ehhez szükséges elektromos járműflotta első tíz járművét, amelyet az év második felében további tíz furgon egészít ki. A fejlesztés következő lépcsőfoka a minimum 250–300 km hatótávú elektromos járművek beszerzése lesz, amivel Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza válna kiszolgálhatóvá.
A hidrogénüzemű teherautóról…
Mi a különbség egy H2 teherautó és egy dízel teherautó hajtástechnológiája között?
A különbség a dízelüzemű teherautókhoz képest elsősorban abban áll, hogy nincs szükség dízelüzemanyagra, és így nem bocsátanak ki olyan klímakárosító gázokat, mint a CO2. Tehát nem egy belső égésű motorunk van, amely fosszilis dízelt éget, hanem egy villanymotor, amelyet egy üzemanyagcellából származó elektromos áram hajt. A H2 teherautó emissziómentes, azaz kipufogógázoktól mentes. A kipufogógázból csak vízgőz távozik. Nincsenek olyan alkatrészek, amelyek egyébként a dízelhajtáshoz szükségesek lennének.
Milyen fuvarozási célhoz ideális leginkább a H2 teherautó?
Ebben a súlykategóriában a H2 teherautó leginkább a napon belüli disztribúciós feladatok elvégzésére alkalmas. Természetesen a nagyobb H2 teherautók hosszú távú szállításra is használhatók, feltéve, hogy az útvonalon van hidrogén töltőállomás.
Mennyi rakományt tud szállítani a H2 teherautó?
36 tonna megengedett össztömeg mellett körülbelül 17 tonna rakományt szállíthat.
Csomor Zsolt