A Big Pharma nagy hangsúlyt helyez a fenntarthatóságra – az iparág vezető vállalatai kulcsfontosságú területnek tekintik a csomagolást.
Új távlatok felé
A Haleon, a fogyasztói egészségvédelem globális vezető vállalata egyike az új távlatok felé törekvő vállalatoknak. Cédric Le Dévéhat, a Cartons & Pumps Senior beszerzési menedzsere, a Haleon globális beszerzési részlegének vezetője elmagyarázza, hogy a vállalat jelentősen növelte fenntarthatósági erőfeszítéseit az elmúlt években, hogy hozzájáruljon az emberiség mindennapos egészségi állapotának javításához.
Fenntartható fogkrémtubus kerestetik
Évente több milliárd fogkrémes tubust dobnak ki, amelyek többsége a hulladéklerakókban végzi. A Haleon ezen szeretne változtatni azzal, hogy az összes fogkrémtubust újrahasznosítja.
A múltban az volt a probléma, hogy a fogkrémtubusok vegyes anyagokból, többek között alumíniumból és műanyagból készülnek, hogy a fogkrém biztonságos és friss maradjon. Ez megnehezíti az újrahasznosításukat, ezért általában kidobásra kerülnek.
A Haleon a különböző anyagokból készült fogkrémes tubusokat – a hagyományos alumínium lezárókkal – egyetlen anyaggal, a HDPE-vel kezdte helyettesíteni, amely az egyik leginkább újrahasznosított műanyag. A vállalat az Albéa Group & EPL-vel együttműködve a laminált tubus technológiát használja a Sensodyne, Parodontax és Aquafresh fogkrémtubusoknál, amelyek mindenhol újrahasznosíthatóak, ahol gyűjtőprogramok állnak rendelkezésre.
Az újrahasznosítható Sensodyne Pronamel tubusok 2021 szeptemberében történt európai bevezetése óta a Haleon már több mint 400 millió újrahasznosítható fogkrémtubust gyártott. A vállalat célja, hogy 2025-re elérje az 1 milliárd fenntartható tubust.
Mivel a Haleon termékportfóliója öt fő kategóriát – szájhigiénia, vitaminok, ásványi anyagok, étrend-kiegészítők és fájdalomcsillapítás, valamint légúti egészség, emésztőrendszeri egészség és egyebeket – fed le, így egyértelmű, hogy az egészségügy egyik jelentős szereplőjéről van szó.
Ha pillantást vetünk a Haleon legkelendőbb márkáinak listájára – olyan nevekkel, mint az Advil, Sensodyne, Panadol és Voltaren –, azt is láthatjuk, hogy a fenntarthatóbb csomagolás nagyban hozzájárulhat a zöldebb jövőhöz, mivel igen nagyok a szóban forgó termékmennyiségek.
Cédric Le Dévéhat szerint a Haleon tágabb értelemben vett célja olyan megoldások kidolgozása, amelyek biztosítják, hogy 2025-re minden termékcsomagolás újrahasznosítható, és végül 2030-ra minden csomagolás újrahasznosítható vagy újrafelhasználható legyen, amennyiben a biztonsági, minőségi és szabályozási követelmények ezt lehetővé teszik. „Emellett partnereinkkel együttműködve globális és helyi kezdeményezéseket támogatunk, hogy 2030-ra összegyűjtsük, szétválogassuk és újrahasznosítsuk a csomagolásainkat”.
A vállalat másik fontos intézkedése a megbízható összetevők fenntartható alapon történő beszerzése. „Célunk, hogy az összetevőinkhez és csomagolásainkhoz használt legfontosabb mezőgazdasági, erdei és tengeri eredetű alapanyagok 2030-ig fenntartható forrásból, de semmiképpen se erdőirtásból származzanak.” A CO2-kibocsátás mérséklését illetően a vállalat 2040-re nettó nulla CO2-kibocsátást tűzött ki célul, összhangban a Climate Pledge és a Race to Zero törekvésekkel.
Változnak az idők
Cédric Le Dévéhat azt mondja, hogy a csomagolóanyag-beszerzésben eltöltött 18 éve alatt még soha nem látott ennyi zöld trendet. A fogyasztói egészségvédelemmel kapcsolatban álló vállalatok számára kritikus fontosságúak az erős környezetvédelmi alapok. 2018 vége óta valóban radikális változás tapasztalható a beszerzési prioritásokban – mondja, hozzátéve, hogy most nagy az igény az újrahasznosítható anyagokra és az alacsony szén-dioxid-kibocsátásra.
Csakis a rostok
Az elmúlt három évben a vállalat kartoncsomagolással kapcsolatos nézetei is megváltoztak. Mivel a műanyag túlzott használatát ma már rossz szemmel nézik az iparágban, a Haleonnál nagy erőfeszítéseket tesznek annak kiderítésére, hogy milyen rost alapú innovációk használtak a műanyagok helyett.
„Kihívást jelenthet a műanyag kiváltása a fogyasztói egészségügyi csomagolásokban, de úgy gondoljuk, hogy mérlegelni kell az életképes és bevált lehetőségeket. Erre a megközelítésre jelentenek példát a Centrum vitaminok, amelyek a jövőben valószínűleg új, fenntarthatóbb csomagolási megoldást kapnak. Határozottan hiszem, hogy a Centrum csomagolása rostalapú lehetne.”
A zöld workshop fenntartható csomagolást mutat be a gyógyszeripari vezetők számára
2022 novemberében a Metsä Board a finnországi Äänekoskiban, a vállalat kiválósági központjában mutatta be csomagolási szakértelmét a gyógyszeripar képviselőinek. A látogatás fontos része volt a fenntarthatósági workshop, amely megalapozott perspektívákat nyújtott a csomagolástervezés jövőjéről.
Iiro Numminen, a Metsä Board strukturális csomagolási tervezője alternatív csomagolási lehetőséget dolgozott ki a Sensodyne fogkrém számára. A Haleon jelenleg a MetsäBoard Pro FBB Bright 245 g/m² anyagra vált, de Numminen szerint a 230 g/m² is megfelelő lehet.
A gyógyszeriparban a mennyiségek olyan nagyok, hogy a csomagolás tervezésében már egy kis változtatás is nagy különbséget jelenthet – mondja, hozzátéve, hogy ha egyszer teljesen megértjük és kézben tartjuk az anyagot, akkor nagyon gazdaságosan lehet használni.
Numminen szerint a különböző iparágak nagy márkái programokat dolgoznak ki csomagolási folyamataik fenntartható módon történő optimalizálására. Egyre több áttörést jelentő innováció – például a papírpalackok – van előkészületben. A rostalapú megoldások száma növekedni fog, mivel a megújuló és újrahasznosítható csomagolások is nagymértékben megfelelnek az uniós előírásoknak.
A Metsä egy csúcstechnológiás szimulációs eszközt használ a különböző ökológiai alternatívák feltárására és a könnyebb csomagolási megoldások bevezetésére.
A kartonnal elég közel kerülhetünk a műanyag tulajdonságaihoz – mondja, hozzátéve, hogy a rostalapú csomagolástervezés jelenleg ígéretes terület. A workshop egyik résztvevője, Cédric Le Dévéhat a Haleon cégtől elmondta, hogy a workshop számos kreatív tervet mutatott be, és sok ötletet adott a további fejlesztésekhez.
„Hiszem, hogy a Metsä Board különleges szakértelmét kihasználva innovatívabbá tehetjük termékeink másodlagos csomagolását – nevezetesen a hajtogatott dobozokat.” Iiro Numminen úgy véli, hogy a közös alkotóműhelyek okoseszközként ösztönzik az együttműködés különböző formáit. „Az ilyen workshopokon keresztül fontos betekintést nyerhetünk a csomagolás fejlesztésének folyamatába. Úgy reagálunk ügyfeleink igényeire, hogy a lehető legjobb, egyben fenntartható megoldást kínáljuk nekik”.
Forrás: Metsä Board Fachmagazin, 2023 Frühling | Szöveg: Sami Anteroinen | Fotók: Hanne Manelius | Fordította: LUPE Magazin