Az utóbbi hetekben itthon és nemzetközi szinten is bejelentések tömege zavarja össze az elemzőket az üzemanyagpiacon. Egyben megegyeztek, közeledik a 700 forintos ár, bár most szerdán a benzin ára csökken. A gázolaj nagykereskedelmi ára azonban drágul!
Itthon az átlagárak változásában nem lehet sok logikát keresni
Pénteken még a gázolaj és a benzin ára is csökkent, az októbert viszont dráguló gázolajjal indítjuk. A benzinesek örülhetnek, ugyanis a 95-ös benzin nagykereskedelmi ára bruttó 8 forinttal csökken. A gázolaj bruttó 4 forintos emelést kap, ennyivel többet fizetnek érte a forgalmazók.
Itthon az átlagárak változásában nem lehet sok logikát keresni. A nagykereskedelmi árakat nem egységesen érvényesítik a vásárlók felé a töltőállomások. A benzin kapcsán a legolcsóbb és a legdrágább hely közötti árdifferencia 92 forint, gázolajnál ugyanez az érték 88 forint.
Az alábbi átlagárak érvényesülnek a hazai kutakon:
- 95-ös benzin – 647 Ft/liter*;
- gázolaj – 678 Ft/liter*.
Amennyiben a bejelentés mértéke a kiskereskedelmi árakban is megjelenik, a benzin átlagára marad a 639 forintos szinten, de a gázolaj bruttó átlagára a 682 forint lesz.
Egymást követik az üzemanyag piacot megborító bejelentések
Oroszország újabb intézkedése, hogy üzemanyag export tilalmat vezet be azonnali hatállyal.
A magyar kormány utalt arra, hogy az infláció megfékezése érdekében esetleg újra alkalmazza az ársapka módszerét az üzemanyagok esetében.
A Mol képviseletében Bacsa György, ügyvezető igazgató igyekezett magyarázatot adni a jelenlegi helyzetre, és indokolni a jelenlegi árakat. Kijelentése szerint a régiós üzemanyagpiacon a magyarországi árak a középmezőnyben vannak, de 30-40 forintos literenkénti különbség az országok árai között már az egyensúly megbomlásához és benzinturizmus vezethet.
A regionális ellátásbiztonság érdekében a Mol jelentős lépéseket tett az alternatív kőolajtípusok bedolgozására finomítóiban, és a hazai kitermelés szinten tartására – mondta, de hangsúlyozta, hogy az elvonások és a külső pénzügyi támogatások hiánya esetén a diverzifikáció teljes költségét nem lehet egyetlen piaci szereplőre hárítani.
A különadók és a megemelt vezetékes szállítási tarifák korlátozzák a Mol cash-flow termelését, amit a projektek finanszírozására költhetne – fűzte hozzá a Mol vezérigazgatója.
Eközben a társaság tovább halad a 2030-as stratégiában megfogalmazott transzformációval és a dekarbonizációs célok megvalósításával, valamint a körforgásos gazdaság kiépítésével, versenyképességének javítása mellett.
Az új biztosjelölt adóztatna
„Az Európai Uniónak vezető szerepet kell vállalnia a környezetvédelem területén, meg kell fontolnia a repülőgépek üzemanyagának megadóztatását, azaz a kerozinadó, illetve a fosszilis üzemanyagadó, azaz a karbonadó bevetésének lehetőségeit” – jelentette ki Wopke Hoekstra holland külügyminiszter, új uniós biztosjelölt Strasbourgban, az Európai Parlament környezetvédelmi, közegészségügyi és élelmiszer-biztonsági bizottságának (ENVI) meghallgatásán hétfőn.
„Mivel a klímaváltozás globális válság, egyedül nem, csak összefogás által lehet teljesíteni a célkitűzéseket. Mindent megteszek azért, hogy ezen célkitűzések megvalósításából az ipar is kivegye a részét” – mondta Wopke Hoekstra.
*A holtankoljak.hu oldal adatai szerint a cikk írásának pillanatában.