fbpx

Kiskereskedelem karácsonyi illatba csomagolva

Írta: Szerkesztőség - 2023 november 30.

A karácsony nemcsak az év legcsodálatosabb időszaka, hanem az egyik legfontosabb időszak is a kereskedelem számára. Az üzlettulajdonosok hónapokat töltenek az előkészületekkel. Hiszen az ünnepi szezonban számíthatnak az éves nyereségük jelentős részére. A különféle neuromarketing technikák érzékszerveinket (például szaglás, hallás és látás) érintik, hogy befolyásolják a tudattalan fogyasztói döntéseket és javítsák az ünnepi vásárlás élményét azáltal, hogy segítik a pozitív emlékek felkeltését.

Illusztráció: Pixabay

Hogyan lehet növelni a kiskereskedelmi bevételeket szezonális illattal?

Bár a karácsony valódi jelentése személyenként változik, nem kerülhetjük el a tényt, hogy ez a vásárlás és az ajándékvásárlás ideje, így az ünnepi időszak kiemelkedően fontos a kiskereskedelem számára. Mivel a sok vásárló már jóval a Black Friday beköszönte előtt keresik az akciókat, egészen karácsonyig és az ünnepek utáni akciók elkerülhetetlen időszakában is. Az üzletek számos lehetőséget kínálhatnak arra, hogy meglovagolják ezeket a hullámokat.

Az illatoknak erejük van befolyásolni hangulatunkat és érzelmeinket és – valószínűleg karácsonykor még inkább – nosztalgikus érzést kelt bennünk. A Premium Scenting tanulmánya alapján, válaszadók 73 százaléka egyetért azzal, hogy egy illat azonnali emléket vagy érzelmet képes kiváltani. Fontos tudni, hogy az átélt érzelmeink 75%-át a szaglásunk befolyásolja. A szagokat egy év múlva 65%-os pontossággal tudjuk felidézni, de ezzel szemben már három hónap elteltével a látványnak már csak az 50%-át. Az év utolsó időszakában, az ekkor „kompatibilis” sajátos illatokat – például fenyő, fahéj, forralt bor, narancs és szegfűszeg – valódi érzelmi érintkezési pontokat képesek teremteni a boltokban. Olyan érzéseket aktiválva a vásárlókban, mint a nosztalgia, az izgalom, az érzékiség, az otthonosság és a család. 

A tanulmány azt is kimutatta, hogy a válaszadók 80%-a ünnepiesebbnek érezte a bolti közeget, amikor ott a karácsony ismerős illataival találkozott. Úgy tűnik a hatás a fiatalabb nemzedék vonatkozásában erőteljesebb mint az idősebbek körében. A 25-34 évesek kétharmada értett egyet azzal, hogy az ilyen illatok arra ösztönzik őket, hogy tovább maradjanak a boltban. A 65 év felettiek csupán egyharmada gondolkodott így.

Az illat alkalmazása a leggyorsabb módja annak, hogy valaki hangulatát vagy viselkedését megváltoztassuk – ez létfontosságú, amikor potenciális vásárlók lépnek be az üzletébe. 

A fizikai boltokban folyó kiskereskedelmet jelentős veszély fenyegeti az online vásárlások széleskörű elterjedése miatt: De, a karácsony egy olyan időszak, amikor úgy csábíthatók be a vásárlók az üzletekbe, mint soha máskor. A zene, a dekoráció és az illatok élményszerű ünnepi keverékének létrehozásával az a kereskedő lesz a győztes, aki megtalálja a megfelelő arányokat.

A fogyasztók a kiskereskedelmi környezetet is jobban értékelik, ha ott minél több érzékszervüket éri pozitív inger. A pozitív érzékszervi reakciók bizonyítottan hatással vannak az vásárlói aktivitásra.