A Covid járvány előtti években az ellátási láncok arra összpontosítottak, hogy az árukat gyorsan és olcsón eljuttassák a vásárlókhoz. Ennek érdekében a vállalatok az ellátási lánc egyes részeinek kiszervezésére támaszkodtak (ezáltal növelték a lánc összetettségét), hogy csökkentsék a raktározási rezsiköltségeket és biztosítsák, hogy a termékek „éppen időben” álljanak rendelkezésére a vevői rendelések teljesítéséhez. Hasonlóképpen, a gyártók csökkentették a tartalék készlet mennyiségét az üzemekben a költségek csökkentése érdekében, és inkább kizárólag az ellátási láncra hagyatkoztak, mivel a kereslet változott.
Ez azt jelentette, hogy az ellátási láncok merevek voltak, hálózatként működtek, sok alkotóelemből, amelyek mindegyike érzékeny a lánc más láncszemeit érintő kisebb zavarokra is. Ez az összetettség azt jelenti, hogy a zavarok halmozott hatásának feloldása hosszú időt vehet igénybe. Például a Szuezi-csatorna elzáródása 2021 márciusában átmenetileg 369 hajót akadályozott meg abban, hogy áthaladjon a csatornán, és a becslések szerint napi 9,6 milliárd USD értékű kereskedelem késleltetett. A késés hatásai még hónapokkal az elzáródás feloldása után is érezhetőek voltak. Még a járványmentes időkben is egy ilyen arányú sokk hat-kilenc hónapig hatással lehet az ellátási láncokra.
Az áruellátási nehézségekben nyújthat segítséget egy dróntechnológiai magyar vállalkozás, az Aeriu Kft. szolgáltatása. Ezt a megoldást integrálták nemrég egy Miskolc melletti globális autóipari vállalat a raktárkezelési rendszerébe.
Az év vége a legtöbb vállalat esetén a logisztikai rendszer csúcsra járatásáról szól. Ami éppen úgy magában foglalja a szállítmányozást mint az év végi leltárazást. A leltározás azonban – főként az itthon is jellemző munkaerőhiány miatt – nem csak kellemetlenségeket, de csúszásokat, ellátási problémákat és akár termelési fennakadásokat is okozhat. Az ellátási láncok problémáin akár a nagy, akár a kisebb, de modern, magaspolcos raktárakban sokat segíthetnek a drónos megoldások. Az ilyen jellegű drón felhasználásra már egy magyar vállalkozásnak köszönhetően van hazai megoldás is. A 14 országban 6 ezer főt foglalkoztató globális autóalkatrész gyártó SEG Automotive (Starters E-Component Generators Automotive) magyar leánya a S.E.G.A. Hungary az Aeriu raktári drónjai mellett döntött.
Egy S.E.G.A. méretű vállalat esetén a rendszeres készletellenőrzés munkaerőköltsége nagyságrendileg 3-5 millió forintot tesz ki egy átlagos raktárban. Ezt a ráfordítást mintegy harmadával képesek csökkenteni az Aeriu drónjai. További, járulékos előny, hogy leltározásban résztvevő munkavállalók magasba emelésének veszélyei és költségei is jelentősen, 80-90 százalékkal csökkenthetők. Ebben a hazai, autóipari projektben a leltározáshoz mintegy 80%-kal kevesebb műszaki felszerelést vettek igénybe és a részt vevő kollégák szükséges létszáma is egyharmadával csökkent.
Czékus Mihály