fbpx

Autonóm mobilrobotok az e-kereskedelemben

Írta: Czékus Mihály - 2024 január 21.

Az Interact Analysis szerint az autonóm mobil robotok piaca tovább növekszik, az e-kereskedelmi tevékenység és más mögöttes tényezők, például a munkaerőhiány miatt. A kutatócég becslései szerint 2023 és 2027 között 2,7 millió robot kerül az e-kereskedelmet kiszolgáló szektorba. Többségüket a rendelés teljesítő robotok teszik majd ki. A prognózis szerint 2027-re az általános áruszállítási központok 12 százaléka használ majd önálló mobil robotokat.

robotizáció
A teljesítési tevékenység megoszlik a mobil robotok és a raktári alkalmazottak között

A robotikai megoldások lehetővé teszik a 3PL-ek (Third Party Logistics= olyan szolgáltatók, amelyek a teljes logisztikát képesek átvállalni a gyártótól, forgalmazótól) számára, hogy optimalizálják a komissiózást lakossági ügyfeleik nevében, növelve a működési hatékonyságot, miközben minimalizálják a hibákat, ami növeli a fogyasztók elégedettségét. 

A rendelések teljesítésének automatizálásával a Shelf-to-Person megoldásokkal és a további mobil robotmegoldásokkal a kiskereskedők azon dolgoznak, hogy növeljék az ellátási lánc, reagáló képességét. Rugalmasságot biztosítanak arra az esetre, amikor nem várt helyzetek állnak elő. Gyors, hatékony és hibamentes cselekvés a játék neve.

A logisztikai feladat nem csak az eladott áru kiszállításáig tart. Hiszen a vásárlás után jön a hibás vagy a „meggondoltam magam” áru visszaküldése. Az e-kereskedelem volumen bővülésével párhuzamosan az áru visszaküldés nagysága is növekszik. Egy iparági becslés szerint a tavalyi évben a fogyasztók 816 milliárd dollárt értékben küldtek vissza árut és a trend folyamatosan emelkedik. Az ezt rendező folyamat a fordított logisztika. A fordított logisztika összetett tánca magában foglalja az áruk fizikai összegyűjtését és visszaszállítását a raktárba. A folyamat ezen lépése sok kiszámíthatatlan raktári forgalmat generál. Amikor az áru megérkezik a létesítménybe, válogatáson és minőségellenőrzésen esik át. Ennek eredményének függvényében a visszaküldött termék visszakerül a készletbe, eladják a másodlagos piacon, vagy újrahasznosítják – alkatrészekre bontva, hogy egy új termékhez felhasználják. A válogatás automatizálására és a mobilrobot megoldásokra támaszkodva leegyszerűsíti ezt a folyamatot és a lehető legtöbb változót eltávolítja egy rendkívül összetett folyamatból. A mobil robotok a visszaküldést is segítik, felszabadítva a dolgozókat, hogy az új megrendelések teljesítésére koncentrálhassanak. 

Mivel ez a teljesítési tevékenység megoszlik a mobil robotok és a raktári alkalmazottak között, a biztonság kulcsfontosságú.  Éppen ezért a legjobb mobilrobot-megoldások beépített biztonsági intézkedésekkel vannak felszerelve, amelyek lehetővé teszik az alkalmazottak számára, hogy biztonságosan maximalizálják a termelékenységet azáltal, hogy a megterhelő és megerőltető komissiózási feladatokat autonóm mobil robotokra ruházzák át. Ahelyett, hogy a rendelés-végrehajtási területen jól használható lenne, a raktári robotok az átfogó komissiózási stratégia döntő részévé válnak.