Logisztikai csúcs: videón a példátlan hazai vasúti óriáskapu

Európa legnagyobb ilyen létesítménye lesz, és a virtuális ikertestvére révén távolról lesz irányítható. Most egy 41 méter széles és két, 28 méter széles sínen guruló óriásdarut, valamint egy 20 méter magas, gumikerekes darut szerelnek össze ezekben a hetekben – jelentette a Magyar Építők internetes folyóirata.

 

Méretében is egyedülálló

A folyamatos fejlesztések révén Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális vasúti terminálja épül majd meg a szabolcsi település térségében. Jelenleg finisében van a kivitelezés az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontjában, az ukrán határnál található East-West Gate (EWG) intermodális terminálon, ahol már állítják a konténerátrakó óriásdarukat. Itt lesz Európa legnagyobb, 5G-technológiát és zöldenergiát használó szárazföldi termináljának műszaki átadás-átvétele és próbaüzeme jövő tavasszal, míg az éles üzem a második negyedévben indulhat.

 

vasútépítés

 

A technológia is példátlan

A beruházás során egyedülálló óriásdarukat is telepítettek. Az osztrák Künz  egy 41 méter széles és két, 28 méter széles sínen guruló óriásdarut, valamint egy 20 méter magas, gumikerekes darut szerel össze ezekben a hetekben. Az 5G-s kapcsolattal távolról vezérelt óriásdaruk méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülállók a kontinensen, és egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni. A Lengyelországban készült darukat 40 kamionnal szállították Fényeslitkére, a legnagyobb speciális kísérettel érkezett elem 32 méteres volt.

 

Nagyobb, mint a Margitsziget

A terminál villámsebességgel épül, mindössze egy év alatt jutott el az indulástól az utolsó munkálatokig. 2020 októberében kezdték el a földmunkát a 140 hektáros (a Margitszigetnél nagyobb) területen, az építési munkák idén januárban indultak. Mostanra az összesen mintegy tíz kilométer hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya építése befejeződött. A közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter betonburkolatnál is már csak kiegészítő munkák vannak hátra. A terminál központi épületében a belsőépítészeti munkák folynak, készül a raktár, a gépjárműtároló és a konténerjavító műhely is.

 

vasútépítés

 

Évi 1 millió konténer és a távirányító

A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen. A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyú rendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.

A korszerűség jegyében egy magyar startup közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét (ezen a videón látható is) is. Ez valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. Ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően.

 

forrás: Magyar Építők
Fotók: East-West Gate

daru digitális fényeslitke intermodális központ kapu konténer logisztika szállítás terminál vasút