fbpx

Robotmanőverek a logisztika területén

Írta: Csomor Zsolt - 2024 április 25.

Az önvezető járművekben nagy lehetőségek rejlenek a logisztika területén – felhasználásuk egyik módja például a csereszekrények és félpótkocsik automatizált manőverezése. De hogyan lehet ezt biztonságosan és hatékonyan megvalósítani egy forgalmas logisztikai központban? A dél-németországi Langenauban található DACHSER-telephelyen valós üzemben végeztek kutatásokat erre vonatkozóan.

Egy jövőkép válik valóra

A DACHSER langenaui (Dél-Németország) telephelyén egy jövőkép válik valóvá: a német Gazdasági és Éghajlatvédelmi Minisztérium által finanszírozott SAFE20 kutatási projekt keretében önvezető járművek működését tesztelik valós körülmények között, üzemi területen. Az itt használt két önvezető jármű folyamatosan dolgozik. Óránként akár 20 km/h sebességgel haladva zökkenőmentesen illeszkednek a telep emberek által vezetett járművekkel és a gyalogosokkal teli forgalomhoz.

tehergépkocsi fülke
Útközben egy igazi laborban – André Bilz járműprogramozást végez (Kép forrása: DACHSER)

A telephelyen belüli logisztikára specializálódott Kamag járművein egy biztonsági kísérő ül csak, aki vészhelyzetben készen áll a beavatkozásra. Útjuk során számos kiszámíthatatlan tényezőt kell leküzdeniük, akadályokat kerülnek ki, irányt változtatnak, ügyelnek a gyalogosokra és a keresztirányú forgalomra. Mindez kihívás az érzékelők és a kapcsolódó informatika számára. A Lidar-szkennerek lézerfényt használnak a környezet rögzítésére és digitális kép létrehozására. A tetőn elhelyezett GPS-antenna biztosítja a jármű pozíciójának pontos meghatározását menet közben. A második antenna az infrastrukturális érzékelők adatait fogadja, és ellátja a radar- és kameraadatokból származó, elemzett információkkal a járművet. „A csereszekrények és pótkocsik manőverezése a parkolóhelyekről az átrakóraktárban történő be- vagy kirakodáshoz jelentős automatizálási potenciált rejt magában – különösen, ha figyelembe vesszük a járművezetők körében tapasztalható munkaerőhiányt” – mondta Stefan Hohm, a DACHSER fejlesztési igazgatója.

A forgalom áramlatába illeszkedve

„A telephelyünkön zajló, vegyes üzemi tevékenységek szempontjából kulcsfontosságú, hogy az autonóm járművek ne jelentsenek akadályt” – mondta André Bilz, a DACHSER Truck&Terminal Equipment csoportvezetője. Az aktuális szabályozások szerint csak 6-8 km/h sebességgel lehet ilyen járműveket üzemeltetni a vonatkozó biztonsági előírások betartásával. Az itt tesztelt járművek viszont háromszor olyan gyorsak, akár 20 km/h sebességgel is haladhatnak. Illeszkedniük kell a haszongépjárművekkel, egyéb járművekkel és gyalogosokkal kiegészült „normál” forgalom áramlatába.

A kutatási projekt három és fél éven át vizsgálta, hogyan működhet mindez logisztikai gyakorlatban. Fontos alapvető kritériumokat rögzítettek, például egy átfogó biztonsági koncepciót, amelyet valós körülmények között, folyamatos üzemben teszteltek és értékeltek. A projekt eredményeit most beépítik az átrakóközpontokban történő automatizált áruszállítás jogszabályoknak megfelelő keretfeltételeinek kidolgozásába.

A SAFE20 fontos eredménye a jövőbeli piaci megoldások lehetőségeinek azonosítása. Az úttörő kutatási projekt azonban egyértelműen bebizonyította, hogy az önvezető járművek gazdaságos és biztonságos használata a zárt telephelyen zajló logisztikai folyamatokban kézzelfogható közelségbe került – olvasható a DACHSER oldalán.