fbpx

Üzemszerűen működő automatizált raktár – akár 8 hónap alatt

Írta: Transpack-2024/V. lapszám cikke - 2024 október 22. -Hirdetés

A tavalyi év izgalmasan telt a ZENIT Kft-nél, hiszen a tender elnyerésének időpontjától számítva 8 hónapon belül a Zenit Kft. működő automata raktárat adott át a Magyar Posta Fóti Logisztikai Központjának erre kijelölt részén. A Magyar Posta célja, hogy Magyarországon egyedülálló, komplex szolgáltatást nyújtson, amely a fulfillment és csomaglogisztikai szolgáltatást ötvözi. A ZENIT Kft. ezt az igényt valósította meg.

Három fázisban, jól összehangolt munkával valósult meg a projekt

Az első, 3 hónapot felölelő időszakban a Magyar Posta és a ZENIT Kft. szakértői hosszas, részletekig menő tárgyalásokat folytattak arról, hogy a rendszerben alkalmazandó szoftverek hogyan fognak egymással kommunikálni, ehhez milyen peremfeltételek szükségesek, valamint arról, hogyan lehetne a megjelenített felületet mindinkább felhasználóbaráttá tenni.

raktár állványrendszer

 
„Míg mérnökeink és fejlesztőink azon dolgoztak, hogy a későbbi harmonizáció akadálytalanul megvalósuljon, addig technikusaink mindenre kiterjedő továbbképzést kaptak azért, hogy az üzembe helyezést követően mind a karbantartást, mind pedig a hibaelhárítást a lehető legrövidebb időn belül tudják kivitelezni. A rendszerben történő bármilyen fennakadás ugyanis az ügyfél számára veszteséget okozhat” – emlékezett vissza Czeglédi Krisztina, a ZENIT Kft. projektmenedzsere.

szállítópálya

A második fázis júniusban kezdődött a helyszíni telepítéssel, ami az érkező robotok számára kialakított megfelelő padozat átvétele után indult. 3200 láda férőhelyes állványrendszert építettünk fel – a tárhelyek mindegyike QR-kódot kapott, amelyek a robotok által, a ládák megfelelő pozíciójába való lerakását segíti.

szállítópálya állványrendszer raktár

A speciális, automatizált raktári állványrendszer felépítése után a robotokat szállító konténerek megérkeztek a Fóti Logisztikai Központba, és kezdetét vette a magasfokú technikai együttműködés a HIKROBOT helyszínre delegált szakembereivel, illetve a Magyar Posta helyi munkatársaival. Miután a HIKROBOT által szállított robotokat, valamint a töltőjüket a megfelelő helyre telepítettük, elindult a ZENIT Kft. saját tervezésű és gyártású szállítópályájának telepítése. A közel 30 méternyi szállítópálya tökéletesen illeszkedik az ügyfél számára tervezett goods-to-person rendszerbe. Ezenfelül kialakításra került egy úgynevezett crossdocking állomás abból a célból, ha egy terméket tartalmazó dobozzal egy egyszerű, ki- és betárolást végeznek, ez a rövid feladat ne okozzon fennakadást a conveyoron dolgozók munkamenetében.

állványrendszer műanyag láda

A harmadik, egyben utolsó fázis a robotok beüzemelését, a rendszerek összehangolását és a sikeres tesztek lefuttatását jelentette. Ez a legösszetettebb, minden tudást igénylő időszak – és a legizgalmasabb is.

raktár állványrendszer szállítóeszköz

Óriási motivációt adott a szemmel látható eredmény

A projekt egészét tekintve nekünk, mint rendszerintegrátornak három fő célunk volt: a vállalásunknak eleget téve a megadott határidőn belül működő rendszert létrehozni a lehető legmagasabb minőségben, amely a későbbiekben is hatékonyan üzemeltethető.

Míg mérnökeink és technikusaink a terepen dolgoztak, addig fejlesztőink a szoftvereket telepítették fel együttműködésben az ügyfelünk szakembereivel. A közel fél éves csapatmunka meghozta az eredményét, hiszen a robotok manuális vezérlés nélkül működtek. Felemelő élmény volt, csapat szinten pedig óriási motivációt adott a szemmel látható eredmény.

állványrendszer láda szállítógép

Miután belső teszteket futtattunk, és egyértelműen kiderült, hogy stabilan, üzemszerűen működnek a telepített robotok, elkezdődhetett a 3200 darab láda betárolása az állványrendszer tárhelyeire. A kivitelezés ezen szakaszában minden eddiginél nagyobb létszámban voltunk a helyszínen. A megrendelő munkavállalói azt láthatták, ahogy a szállítópályára felhelyeztük az egyedi vonalkóddal és QR-kóddal ellátott ládákat, majd az ipari védőkerítéssel körbezárt területen az adott robot elindul, hogy a docking station-ön (dokkoló állomás (inbound) lévő (a szállítópálya vége a dokkoló állomásba csatlakozik, majd beadagol a kialakításnak megfelelő számú) – jelen projektben 8 darab – ládát, amiket a nyolc tárhelyes robot a fésűs moduljai segítségével elvisz. Ugyanez történik a mellette lévő (outbound) állomáson, hogy a ládákat elvigye és elhelyezze az adott tárhelyen.

Míg betároltuk a ládákat, közben ki is hívtuk azokat ellenőrzés céljából: tekintettel arra, hogy nemcsak a robot szoftverét adtuk, hanem külön, erre a célra és ezekre az igényekre fejlesztett ZENIT-NET raktárkezelő szoftvert is. Meg kellett arról bizonyosodnunk, hogy minden egyes adat és parancs a két szoftverben megfeleltethető egymásnak.

szállítópálya raktár

A szükséges összehangolást követően a rendszer működött, az átadás határideje közeledett, viszont egy feladatunk még hátra volt: a felhasználói oktatás lebonyolítása. Az elméleti oktatás után egy aktív, 2 hetes gyakorlati oktatás következett.

8 hónapnyi feszített ütemterv után a rendszer átadásra került.  Az azóta eltelt több mint fél évben gyűjtött tapasztalat jól mutatja, hogy a rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Ezt szemlélteti a megvalósult bővítés is. A ZENIT Kft. által tervezett és épített rendszerek egyik legnagyobb előnye, hogy azok a későbbiekben bővíthetők, így érjük el ügyfeleink számára a maximális hatékonyságot és helykihasználást.

raktár állványrendszer
Képek forrása: ZENIT Kft.

Nyisson új szintet a raktározási folyamataiban a ZENIT Kft.-vel, és élvezze a ZENIT intralogisztikai megoldásainak előnyeit. Konzultációs vagy fejlesztési igényeikkel keressenek meg minket!

www.zenitkft.hu