Ezen a területen azt tapasztaljuk, hogy szinte gomba módon megszaporodtak az EPR-ügyintézéssel és tanácsadással kapcsolatos hirdetések. De mégis mi alapján választhatjuk ki azt a céget, amelyik nem a jogszabály körül kialakult „kétségbeesés” okán próbál egyéni anyagi sikert kovácsolni, hanem megfelelő szakmaisággal képes, akár egy hatósági ellenőrzés során is megfelelő képviseletet nyújtani a vállalkozásunk számára?
Aki tisztességesen tevékenykedik, az mindig pozitívan tekint a „jó konkurenciára”. Rájuk nem ellenségként, hanem stratégiai szövetségesként gondol. Az elmúlt időszakban sorra kaptunk mi magunk is – mint EPR– és termékdíjtanácsadó cég – különböző „hideg online megkereséseket”, miszerint EPR-szakértők szívesen nyújtanak segítséget a vállalkozásunk számára (a téves marketingcélzás is egyfajta óvatosságra intő jel). Ebből kifolyólag viszont nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy boldog-boldogtalan EPR-szakértőként jelenik meg a piacon. Akkor mi alapján válasszon mégis egy vállalkozás magának ebben a bonyolult szabályozásban segítséget? Ebben próbálunk a kötelezetteknek segíteni.
Weboldal
Nézzük meg a kiválasztott cég weboldalát! Számos cég létezik, akinek nincs is ilyenje. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem megfelelő szakember, hisz nagyon sokan kézen-közön, ajánlás útján építkeznek – velük nincs semmi gond. Viszont, ha van honlapja, akkor kérdés, hogy a cég vagy dolgozói vállalják-e magukat arccal? Ha igen, az pozitívum. Persze sokan nem szeretik, ha fényképezik, viszont megítélésünk szerint legalább a cég ügyvezetőjének az arcát adnia kell a saját vállalkozásához.
Munkatársak
Gyanús, ha egy vállalkozás cégkivonatát megvizsgálva egy-két munkavállalót látunk, a honlapon viszont egy „hadsereg jelenik meg”. Az külön érdekes, amikor a cégkivonat szerinti cégjegyzésre jogosult nem jelenik meg a honlapon a munkatársak között.
Online jelenlét
A digitális lábnyom nem hazudik. Akik a termékdíj tekintetében nem jelentek meg, most viszont hírtelen „szakértőként” hirdetik magukat, az is merőben feltűnést kelthet. Ez sem igaz persze a piacon régóta tevékenykedő olyan hiteles tanácsadókra, akik nem az expanzióra törekednek – a héttérben meghúzódva, de mégis magas szakmaisággal képviselik az általuk kezelt ügyfélkört.
Referenciák
Egy szakcég renoméját tükrözi, ha van referencialistája. Ehhez bizonyos cégek nem járulnak hozzá, viszont olyan nincs, hogy senki sem adja a nevét a tanácsadójához, vagy a tanácsadó ne lenne büszke a partnereire. Ellenőrizzük a referenciákat! Sok cég, ráadásul sok ismert cég egyszerre nem tévedhet a tanácsadó kiválasztása tekintetében. Ez sem azt jelenti, hogy feltétlenül a honlapon kell lennie a referencialistának, de egy bemutatkozóban azért ez mutatja az adott vállalkozás erejét.
Szakmai együttműködő partnerek
Most senki nem mondhatja ebben a témában szakértőnek magát, ugyanis mindenki egyeztet a szakmában. Ha az adott kolléga, tanácsadó cég egyetlen szakmai szervezetnek sem tagja, akkor az vagy vakmerő, mindent tudó magányos harcos vagy hazárdjátékos.
Szakmai konferenciák
Azok a tanácsadó cégek, amelyek visszatérő előadói nemcsak a saját online rendezvényeiknek, hanem szakmai szervezetekkel, kamarákkal együttműködve (akár évek óra együttműködve) tartják a konferenciákat, az szintén a szakmai háttér egyik fokmérője. Persze gondolhatunk arra az örök érvényű igazságra is, hogy aki nem tudja, az tanítja – habár ezen a területen ez nem jellemző. Egy nagyon profi, de introvertált tanácsadó nem fog kiállni a „színpadra”, így rájuk természetesen ez sem érvényes.
Szakmai felelősségbiztosítás megléte
A tét nagy, a jogszabály sok esetben pongyola, az ellenőrzések viszont 2025-ben megkezdődnek. Ezért véleményünk szerint elkerülhetetlen a felelőségbiztosítás megléte. Persze egy mély szakmai tudással rendelkező tanácsadó felhívja a partner figyelmét a jogszabály által nem szabályozott kérdésekre, kockázati elemekre. Ezekben az esetekben a döntést a kötelezett vállalkozásnak kell meghoznia, a felelősséget vállalnia. Ugrasszuk ki a nyulat a bokorból. Ha van egy szimpatikus cég, akivel dolgoznánk, tegyük fel neki a kérést, hogy találtunk másik egy-két tanácsadó céget, és kérdezzük meg a véleményét azokról is. Egy jó szolgáltató őszintén el fogja mondani a konkurenciáról is a véleményét, ami tükrözi az adott vállalkozás piaci hozzáállását. Sőt, kapacitás hiányában akár még ajánlani is fog valakit maga helyett. Ha valaki szidni kezdi a konkurens tanácsadókat ahelyett, hogy a saját versenyelőnyeire helyezné a hangsúlyt, azt a céget szintén felejtsük el. Aki nem tisztességes a versenytársaival, az az ügyféllel sem lesz az. A Green Tax Service Kft. nagyságrendileg tizenöt jó konkurens „versenytársával” tartja szorosan a kapcsolatot. A cél, hogy egymást is segítsék a jogértelmezési nehézségekben. Nehéz a helyzet, mert már mindenki rég túl van a kapacitásain. A legjobb kiválasztási módszer nem más, mint az ajánlás. Most persze nem a beépített kommentelőkre, bújtatott értékesítőkre gondolunk, hanem amikor egy kötelezett vállalat a saját tanácsadóját ajánlja jó szívvel – hisz annál autentikusabb kiválasztási módszer nem is létezik. Senki nem akarja a saját ügyeit kóklerre bízni.
Sok sikert és kitartást kívánunk mindenkinek. Reméljük, hogy előbb utóbb tisztul a jogi helyzet is, illetve sikerül azt a szolgáltatót kiválasztani, aki hosszú távon fogja segíteni a vállalkozásuk munkáját.
Bízunk benne, hogy ezzel az összefoglalóval segítettünk a megfelelő szolgáltató kiválasztásában. Kérdések esetén a Green Tax Service Kft. munkatársai állnak rendelkezésükre a megszokott elérhetőségeken.