HISZÜNK A SZÖVETSÉGEK EREJÉBEN
2024. október 29-én megjelent az egyes körforgásos gazdasággal és környezetvédelemmel kapcsolatos törvények módosításáról szóló jogszabálytervezet. Ennek egyik leglényegesebb és leginkább üdvözlendő eleme, hogy azon termékkörök estén, melyek után EPR-kötelezettség keletkezik, a termékdíj-kötelezettség 2025. január 1-jével kivezetésre kerül.
Az EPR-köteles termékáramoknál kivezetik a termékdíj-kötelezettséget
Nem elfogadott jogszabályról az „álmoskönyv” szerint nem szerencsés beszélni. A jelenlegi helyzet mégis kivétel, hisz ennek hatása igen pozitív, és a tapasztalataink szerint nincs ellenérdekelt fél – a társadalmi konszenzus egyöntetű. Az előzményekről tudni kell, hogy 2024 június folyamán a kiterjesztett gyártói felelősség rendszer hatékony működtetésében közvetlenül érdekelt szakmai szervezetek egyeztetett módosító javaslatai kerültek benyújtásra a jogalkotó, az Energiaügyi Minisztérium Kiemelt Hulladékáramok Főosztálya részére.
A Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége (VJASZSZ) is folyamatos munkacsoport-megbeszéléseket tartott, melyek eredményeit szintén jelezték a jogalkotó, a MOL MOHU, valamint az ellenőrző hatóság, a Pest Vármegyei Kormányhivatal felé. A szakmai szervezetek több ezer vállalat visszajelzésével találkoztak a témában, és ezeket minden fórumon igyekeztek közölni az érintett állami szervek, valamint a koncessziós társaság felé.
(A Transpack 2024/2. lapszámában is megjelent a javaslatokkal kapcsolatosan egy cikk: EPR és csomagolás: „Mit kíván a magyar nemzet” címmel.)
Ahogy a címben is olvasható, az EPR-köteles termékáramok tekintetében a termékdíj-kötelezettség 2025. január 1-jével kivezetésre kerül. Ezzel szakmailag messzemenőkig egyetértünk, ugyanis a termékdíj- és az EPR-szabályozás párhuzamos fenntartása számtalan kérdést vet fel. Az EPR-rendszer bevezetésével megkérdőjeleződik a termékdíjrendszer bevezetésekor megfogalmazott jogalkotói szándék és célrendszer. A termékdíjbevallás a gyakorlatban felesleges többlet adminisztrációs terhet jelent azoknál a termékdíjköteles cikkeknél, amik után a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség is fennáll. Javasolt ezen termékáramoknál a termékdíj törvény olyan jellegű változtatása, amely szükségtelenné teszi a 0 forint termékdíj kód alkalmazását – és ezen termékáramok kivezetését, hatályon kívül helyezését.
Tehát megszűnik a kétszeres adatszolgáltatás a következők tekintetében:
•akkumulátor,
• elektromos, elektronikus berendezés,
•csomagolószer,
•gumiabroncs,
•reklámhordozó papír,
•irodai papír.
Természetesen ki kell hangsúlyozni, hogy az egyéb kőolajtermék, az egyéb műanyagtermék hordtasakkal „megerősítve” és az egyéb vegyipari termék tekintetében a kötelezettség változatlanul megmarad.
Néhány operatív, technikai változás
A műanyag hordtasak – mivel megszűnik a csomagolás, mint termékáram – átkerül az egyéb műanyagtermék termékáramba, ugyanis a mindenkori jogalkotó ezekre a cikkekre fogyasztáscsökkentő szabályozást kíván fenntartani.
Megmarad a termékdíj raktár jogintézménye, mely az EPR-köteles termékek tekintetében is alkalmazható szabályrendszert tartalmaz. Az állami adóhatóság a 2025. január 1. napját követően már nem termékdíjköteles termékek vonatkozásában bejelentkezett kötelezett termékdíj-kötelezettségét és az ezen termékkörökbe tartozó termékekre bejelentett átvállalási szerződéseket hivatalból 2024. december 31. napjával zárja nyilvántartásában.
Műanyag hordtasak „csomagolószer” esetében a kötelezett 2024. december 31-jét követően fennálló termékdíj-kötelezettségét az egyéb műanyagtermékre vonatkozóan be kell jelentenie.
Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy a 2025. január 1-je előtti időszakban keletkezett e törvény szerinti kötelezettségekkel kapcsolatos feladatait az állami adóhatóság – a kötelezettség keletkezésének napján hatályos szabályok szerint – 2025. január 1-jét követően is ellátja. A becslések szerint több ezer vállalkozás folytatott „potyautas magatartást” a termékdíj jogszabálynak való megfelelés területén, így a szóban forgó cégeknek határozottan javasolt elévülési időn belül visszamenőlegesen rendezni a kötelezettségüket. Emellett persze a feladatok nem csökkennek, ugyanis az EPR-rendszerre vonatkozó ellenőrzések az információink szerint a jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak, előreláthatóan a 2025-ös évben. Ez már nemcsak az EPR-rendszerben nem bent lévő, vélhetően több tízezres nagyságrendű kötelezettre fog kiterjedni, hanem a rendszerben bent lévő adatszolgáltatókra is.
Hangsúlyozzuk, hogy a fentiek nem elfogadottak, és jelenleg csak jogszabálytervezet szinten jelentek meg. Amennyiben ez elfogadásra kerül, úgy azt valamelyest a Green Tax Service Kft. saját sikerének is megéli. Természetesen nem lehetünk elégedetlenek, de bízunk abban, hogy az EPR-rendelettel kapcsolatos imáink is meghallgatásra találnak megfelelő helyeken. Kérdések esetén munkatársaink állnak rendelkezésre a megszokott elérhetőségeken.
Sztruhár Imre és a Green Tax Service Kft.