fbpx

Ezek a csomagolástervezési trendek uralhatják a dizájnipart

Írta: Csomor Zsolt - 2025 február 04.

A 2007-ben alapított londoni Pentawards csomagolástervezési díj és online platform legutóbbi trendjelentése több mint hatvan ország, kétezernél is több pályázatából merít. Ezek alapján derült ki, hogy tíz csomagolástrend uralta 2024-et, amelyek idén is meghatározók lehetnek.

A tíz legfőbb trend trend elárulja, hogy a csomagolástervezés miként alkalmazkodik a kulturális változásokhoz, a fogyasztók szeszélyeihez és a fenntarthatósággal kapcsolatos elvárásokhoz. Spoiler: továbbra is virágzik a nosztalgia, a geometria és a pszichedélia – olvasható a designtaxi.com és a kreativ.hu oldalon. Íme, a 10 legfőbb trend:

csomagolástervezés rajzlap vonalzó körző
Kép forrása: Shutterstock

Ne hagyj nyomot!

A fenntarthatóság továbbra is számos terv meghatározója. A csomagolás alapanya gyakran újrahasznosított hulladék, amely használat után biológiailag lebomlik, vagy ismét könnyedén újrahasznosítható, hiszen a körforgásos gazdaság egyre nagyobb hangsúlyt kap.

Egyedüli szimbólumok

Felejtsd el a zsúfoltságot! Ez a trend egyetlen markáns, a márkát meghatározó látványelemre egyszerűsíti a csomagolást. A káosz helyett a letisztultság és az egyszerűség éppoly elegáns, mint amennyire hatékony, hiszen ezáltal a márka könnyen felismerhetővé válik.

A kocka hatás

Dobozszerű, de nem unalmas. A szögletes csomagolás esztétikai hatása és gyakorlati előnyei miatt újra előtérbe került. Egymásra rakható, helytakarékos, ezért csökkenti a szállítási költségeket és a szénlábnyomot. Funkcionalitás és design együttese a csomagolásban.

Figyelemfelkeltés

Ez a trend az esztétikai hatáson túl a csomagolást arra is használja, hogy történetet meséljen el, vagy üzenetet közvetítsen. Ezek az alkotások érzelmi kapcsolatot teremtenek a fogyasztókkal, miközben megkérdőjelezik a hagyományos normákat.

Visszatekintés

A nosztalgia nagy pillanatát éli, a márkák újra felkeresik az archívumokat, hogy felelevenítsék a vintage logókat, színeket és csomagolási elemeket. Az örökség felidézése az ismertség és a bizalom érzetét kelti, és könnyen megszólítja a múlt egy-egy darabkájára áhítozó közönséget.

Az art déco újjáélesztése

A fényűző, art déco ihlette design egy csipetnyi 1920-as évekbeli csillogást visz a modern csomagolásba. A merész geometriai mintákat és gazdag színeket használó kifinomult trend különösen az italcsomagolások terén hódít.

Wes Anderson hatás

Különös, retro feeling némi filmes beütéssel? Ez a Wes Anderson hatás. A trend furcsa vizuális elemek és pasztellszínek vegyítésével játékos és egyben nosztalgikus hangulatot ad a csomagolásnak, amely úgy tűnik ki, hogy közben nem nyomja el a terméket.

Egyszerű formák, élénk árnyalatok

Élénk színek és letisztult vonalak együttese, amely vibráló hatást kelt. A trend főként az élelmiszeriparban virágzik, olyan csomagolásokat hoz létre, amelyek egyszerre szórakoztatóak és funkcionálisak.

Pszichedélia

Ez a 60-as évekbeli téma a kaleidoszkópos mintákkal és az intenzív színekkel új dimenziókba repíti a fogyasztókat.

Kulturális kapcsolódás

Továbbra is népszerű a történelmi motívumok vagy a termékhez köthető kulturális elemek előtt tisztelgő design. A jól átgondolt tervek hidat alkotnak a globális márkák és a helyi értékek, a helyi közönség között.