fbpx

Egyszerre teherautó és vasúti teherjármű – ráadásul autonóm

Írta: Csomor Zsolt - 2025 május 14.

Amerikában indul a világ első önvezető, közútról vasútra váltó teherjárművének éles tesztje. A cél nemcsak az automatizált szállítás fejlesztése, hanem a vidéki közösségek és a rövid vasúti szakaszok gazdasági fellendítése is.

Az automatizáció és a fenntarthatóság ötvözése

Két amerikai cég, a Glīd és a Mendocino Railway közösen indította el a világ első olyan pilotprojektjét, amelyben egy önvezető, közútról vasútra átváltó teherjárművet tesztelnek Kaliforniában. A cél az automatizáció és a fenntarthatóság ötvözése a vidéki teherszállítás modernizálása érdekében.

A Glīd fejlesztésében megvalósuló hibrid járművek – a Glider M és autonóm társa, az AR2RV – közúton és vasúton egyaránt közlekedni képesek. A tesztek helyszíne a történelmi múltú California Western Railroad, mely Willits és Fort Bragg között húzódik. A több mint 100 éves vasútvonal „Skunk Train” néven ismert, és ma új funkciót kap: a zéró emissziójú teherszállítás mintapéldájává válhat.

A projekt kiemelt figyelmet fordít a helyi közösségek bevonására, a munkahelyteremtésre, valamint az állami és magánszféra közötti együttműködések fejlesztésére. Az USA-ban egyre több figyelem irányul a fenntartható infrastruktúrára, így ez az innováció országos szinten is példaértékű lehet, különösen rövid vasúti szakaszokon.

Amennyiben a tesztek sikeresek lesznek, új korszak kezdődhet a szén-dioxid-mentesített, decentralizált teherszállításban – különösen olyan régiókban, ahol a hagyományos logisztikai megoldások nem elég hatékonyak vagy fenntarthatóak.

Szöveg forrása: New Tecchnology