A Prologis friss kutatása szerint évente akár 1,9 millió négyzetméternyi új logisztikai területre lehet szükség az európai kereslet kiszolgálásához. Az igények növekedésének hátterében elsősorban az e-kereskedelem térnyerése, a megváltozott vásárlói szokások és az új teljesítési modellek állnak.
A hazai piac is komoly lehetőségeket tartogat
A logisztikai szektor bővülésének üteme hazánkban is élénkülhet, hiszen az online rendelések kezelése és a visszáru feldolgozása egyre nagyobb tárolási kapacitásokat igényel. A hagyományos kiskereskedelem helyett a közvetlenül a vásárlót célzó ellátási modellek kerülnek előtérbe, amelyek a gyors és hatékony kiszolgálást helyezik fókuszba. Bár az e-kereskedelem részesedése Európában még mindig csak 10% körül mozog, a szakértők 2030-ra 13,4%-os arányt várnak – ez pedig hosszú távú beruházásokat vetít előre a logisztikai infrastruktúrában.
Gyorsuló teljesítési modellek, változó szabályozás
Az ázsiai e-kereskedelmi óriások – köztük a Shein, a Temu vagy az Alibaba – piaci térnyerése komoly hatást gyakorol az európai logisztikára. Egyes piacokon már a rendelések harmadát is ezek a platformok adják, ami a kiszolgálási hálózatok újragondolását sürgeti. Emellett az uniós kereskedelmi szabályozások is arra ösztönzik a szereplőket, hogy nemzetközi elosztási rendszereiket regionális központokkal váltsák ki. Az ilyen lépések gyorsabb szállítást, hatékonyabb készletkezelést és költségoptimalizálást tesznek lehetővé.
Új logisztikai igények – városi központok közelében
A fogyasztók részéről egyre gyakoribb elvárás a napközbeni vagy másnapi kiszállítás, ami kiemelt szerepet ad a jó elhelyezkedésű raktáraknak. Az ellátási láncokban mind fontosabbá válnak azok a logisztikai létesítmények, amelyek nagyvárosok közelében, korszerű infrastruktúrával működnek.
Magyarország előtt komoly növekedési pálya áll
Noha hazánkban az e-kereskedelem penetrációja még az európai átlag alatt van, ez egyben növekedési potenciált is jelent. A logisztikai cégeknek érdemes már most reagálniuk a várható igénynövekedésre – akik előrelátóan fejlesztenek, jelentős versenyelőnyhöz juthatnak. Ahogy Gárdonyi Lóránd, a Prologis Magyarország ingatlangazdálkodási igazgatója is fogalmazott: „Aki időben lép, stratégiai előnyt szerez.”