fbpx

Új korszak jön hazánk légi közlekedésében

Írta: Csomor Zsolt - 2025 június 05.

Magyarország új áruszállító repülőtér építését tervezi, hogy kezelni tudja a Budapest Airport növekvő légi áruforgalmát – ezzel javítva a nemzetközi árufuvarozás hatékonyságát. Emellett közvetlen vasúti kapcsolat is épül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között.

Zöldmezős beruházás és bővítés is szóba jöhet a cargo repülőtér építkezésénél

A kormány döntött egy új cargo repülőtér építéséről. A beruházás azért szükséges, mert a Budapest Ariport lassan eléri az évi 400–450 ezer tonna éves forgalmának felső korlátját és az utasszállító forgalom növekedésével már nem jut szabad idősáv a légiáru-forgalom számára – mondta sajtótájékoztatójában Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.

cargo áruszállító repülőgép repülőtér
Kép forrása: Shutterstock (illusztráció)

A kormány 5–6 lehetséges helyszínnel számol, a beruházás már meglévő helyszínen vagy zöldmezős formában is megvalósulhat. Feltétel, hogy a légikikötő non-stop üzemeljen és ehhez olyan helyen kell működnie, ami távol esik lakókörnyezettől. Másik fontos szempont a helyszín kiválasztásánál a konvektivitás, a vasúti és közúti infrastruktúra közelsége

Mivel a cargo áruforgalom 84 százaléka Ázsiából és az Egyesült Államokból érkezik, és ezen belül 43 százalékban Kínából, elsősorban keleti országokból érkező befektetők részvételére számítanak a koncessziós pályázaton. A kormány Kínából, a Közel-Keletről, Kazahsztánból vagy Azerbajdzsánból várja a befektetőket, akik nemcsak megépítik, de üzemeltetik is a létesítményt.

Az utasforgalom növekedése miatt közvetlen kapcsolat szükséges

A kormány egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről is döntött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között. A Budapest Ariport utasforgalma ugyanis az elmúlt években átlagosan 14 százalékkal bővült. Tavaly a pandémia előtti rekordot is megdöntve 17,6 millióra emelkedett, és az idei első négy hónap adatai alapján tovább folytatódhat a növekedés. 2030-ra az utasforgalom meghaladhatja a 20 milliót, míg 2040-re a 35 milliót. Ilyen nagyságú utasforgalom mellett szükséges közvetlen kapcsolat kialakítása.

A tervek szerint új nyomvonal csak Kőbánya és a repülőtér között épülne és a légikikötőt az országos vasúti infrastruktúrába kapcsolnák. A miniszter elmondta: a beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.

Szöveg forrása: magyarepitok.hu