Az EU által támogatott MOVE21 projekt keretében Oslo, Hamburg és Göteborg körzetében új multimodális logisztikai csomópontokat fejlesztenek. A cél, hogy *vasút, hajó és közúti szállítás integráltan működjön – ezáltal csökkenthető az emisszió és nő a városi logisztikai hatékonyság.
Intermodalitás három városban – jövőbe mutató csomópontok
Az Urban Mobility Observatory beszámolója szerint az EU-finanszírozású MOVE21 projekt célja három európai város – Oslo, Göteborg és Hamburg – körzetében fenntartható multimodális logisztikai csomópontok kialakítása. Ezek a központok összehangolják a vasúti, belvízi és közúti szállítási módokat, hogy a nagyvárosok irányába áramló áruk hatékonyan és zöld módon érkezzenek meg.
Fontos elemek:
• kompakt átrakóhelyek, amelyeknél a konténerek, raklapok gyorsan és rugalmasan válthatnak járművet – így például vasútról kamionra vagy hajóról vasútra,
• szoftveresen koordinált forgalom, amely figyelembe veszi a városi mobilitási tervek és a karbonsemlegességi célok elvárásait,
• környezettudatos működés, zöld energiahasználattal és kis zajjal az urbánus területekhez igazítva.
A projekt már elindított pilotokat, amelyek közül az egyik eredménye, hogy a csomópontok 15–20 %-kal képesek csökkenteni a városi logisztikai emissziót, miközben az ellátás megbízhatóbb és gyorsabb lesz.
A MOVE21 kiemeli a többszintű együttműködés szerepét, melynek értelmében a városoknak, régióknak és az EU-s szervezeteknek összehangoltan kell kezelniük a csomópontok integrálását a városi mobilitási tervekkel, az utcai forgalommal, a környezetvédelmi szempontokkal és a helyi közlekedéssel.
Ez az európai modell példaértékű lehet más régiók számára is. Ahol megfelelő összehangolás és finanszírozás van, ott olyan csomópontok alakulhatnak ki, amelyek valódi alternatívát kínálnak az egyre zsúfoltabb városi szállításoknál.
Szöveg forrása: EU Urban Mobility Observatory