Elsőként a svájci WinGD dobott piacra olyan kétütemű hajómotort, amely ammóniával is üzemel. A fenntarthatóságot célzó fejlesztés egy új dél-koreai tartályhajóra került, és versenyképes alternatívát jelenthet a dekarbonizált tengeri áruszállításban.
Áttörés a tengeri hajózásban
A nem szokványos kétütemű hajómotort a HD Hyundai Heavy Industries építette meg, amelyet a dél-koreai Mipo hajógyárban készülő négy PB-gáz/ammóniaszállító-hajó egyikére telepítették.
Ezzel a tengeri hajózás energiahatékony ökoszisztémájának létrehozásában és fenntartható energiarendszerek kialakításában jeleskedő svájci WinGD az első konstruktőr, amely ammóniával működő, kétütemű hajómotort dobott piacra: az X52DF-A típusú motort a 46 ezer köbméter befogadóképességű, PB-gázt és/vagy ammóniát szállító, a belga Exmar hajóstársaság megrendelésére épített négy testvérhajó egyikébe építették be. A WinGD laboratóriumi tesztmotor-futtatásainak eredményeit a Hyundai mérései is megerősítették: az alacsony kibocsátás és a dízelmotorokhoz hasonló hatékony teljesítmény versenyképes megoldást kínál az ammóniát üzemanyagként felhasználni kívánó üzemeltetőknek.
A meggyőző eredmények alapján megkockáztatható a kijelentés, hogy az ammónia, üzemanyagként történő felhasználása kulcsfontosságú szerepet játszhat a tengeri hajózás dekarbonizációjában. Mivel az ammónia a nitrogén és a hidrogén vegyülete – azaz nem tartalmaz szenet – megújuló villamos energiával előállítva akár 90%-kal is csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását a hagyományos üzemanyagokhoz képest.
Szöveg forrása: IHO

