Regionális logisztikai központtá válhat Üzbegisztán

Közlekedési infrastruktúráját fejleszti Üzbegisztán, hogy Közép-Ázsia logisztikai központjává válhasson. Egészen a közelmúltig, a szénben gazdag Angren-medence tehervonatjainak két országhatárt kellett átlépniük, hogy eljussanak a vásárlókhoz a keleti Fergana-völgyben.

 

Közép-Ázsia leghosszabb hídja épült meg

Az új, hegyszorosokon átvezetett, közvetlen elérést biztosító vasútvonallal megszűnt a dupla határátlépési kényszer. Az új pályán két kilométer hidat és Közép-Ázsia leghosszabb alagútját építették meg.

Az angreni vasútvonal megnyitása előtt termékeiket a Tádzsik Köztársaságon keresztül kellett szállítani a Ferghana-völgybe, ami lassú és költséges is volt. A Kamcsik alagút megnyitása viszont többszörösére növelte szállítási kapacitást a Ferghana-völgybe – mondta Zajnutdin Umarov, az Uzbekkumit ellátási igazgatója.

A 2 milliárd dolláros vasúti projektet az üzbég kormány és nemzetközi hitelezők finanszírozták, az alagutat pedig a kínai vasúttársaság építette.

 

 

Milliárdokat költöttek vasutak és utak építésére

Mivel az elmúlt években milliárdokat szántak az új vasutak és utak építésére, Üzbegisztán célja, hogy hatékony utazási folyosókat hozzon létre egész Közép-Ázsiában, és hosszú távon lehetővé tegye a tengeri kikötők közvetlen elérését is, így könnyebben elérhetők lesznek a nemzetközi piacok.

Természetesen Üzbegisztán számára a legfontosabb feladat a tengeri kikötők felé vezető útvonalak megnyitása, a leggazdaságosabb szállítási mód használatával, vagyis vasúton. Nem véletlen költöttek erre több mint 7 milliárd dollárt, és építettek két és félezer kilométernyi vasutat – mondta Szodik Szafojev, az üzbég szenátus első elnökhelyettese.

A saját tengerparttal nem rendelkező Üzbegisztán új vasutat épített az afganisztáni Mazár-e Sarif felé, és célja, hogy más országokkal együttműködve, a vasútvonal elérjen a Perzsa-öbölig és az Indiai-óceánig.

 

Földgázexportőrből üzemanyaggyártóvá

Az ENSZ-ben nemrég elmondott beszédében Savkat Mirzijojev elnök bejelentette, hogy regionális központot hoz létre a közlekedés és a kommunikáció fejlesztése érdekében.

Az olyan új létesítményekkel, mint az ország déli részén felépített gázcseppfolyósító üzem, Üzbegisztán földgázexportőrből üzemanyaggyártóvá kíván válni, hogy kiszolgálhassa a hazai és a nemzetközi igényeket. A világ 3. legnagyobb gázcseppfolyósító üzemében kerozint állítanak elő légitársaságok számára, dízelt a mezőgazdasághoz és más iparágakhoz, LPG-t a járművekhez és a benzint műanyagok gyártásához. A megbízható üzemanyag-ellátás lehetővé teszi, hogy Üzbegisztán regionális közlekedési és logisztikai központ legyen.

Kép forrása: Transzmasholding

áruszállítás közlekedés közút logisztika logisztikai központ Üzbegisztán vasút