Nehézségekkel küzd a hazai vasúti áruszállítás

Írta: Csomor Zsolt - 2025 augusztus 20.

A hazai vasúti árufuvarozás kritikus helyzetbe került: a költségek meredeken emelkednek, a volumenek drasztikusan csökkennek, miközben a díjbevételek nem tartanak lépést. A szektor fenntarthatósága újraértékelés előtt áll.

A vasúti árufuvarozás teljesítménye meredeken visszaesett

A 2025 első negyedéves adatok szerint 14,2%-kal csökkent a vasúton szállított áruk tömege az előző év azonos időszakához viszonyítva, árutonna-kilométerben közel 20%-os a mínusz. A KSH statisztikái alapján belföldön 24,8%-kal, nemzetközi viszonylatban 11,9%-kal esett vissza a teljesítmény.

vasútállomás vonat szerelvény
Fotó: Shutterstock

Az év első három hónapjában a vasúti árufuvarozás fajlagos költségei 13,8%-kal nőttek, amit a hálózathozzáférési díjak, a tolatási szolgáltatások, valamint a bérköltségek emelkedése hajtott. A fajlagos díjak ugyanakkor csak 7,1%-kal nőttek, miközben az árfolyamgyengülés is rontotta az eredményeket. Ez 6,7 százalékpontos rést ütött a díj- és költségoldal között, fenntarthatatlanná téve a profitabilitást.

Keresleti sokk a gazdaságban

A külkereskedelem és az ipari termelés visszaesése súlyosan érintette a vasutat: míg a teljes áruszállítási szektor 6%-kal zsugorodott, a vasút 19%-kal csökkent. A belföldi volumenek negyedével estek vissza, részarányuk a teljes forgalmon belül 10%-ra zsugorodott. Az akkumulátoripar sem hozott fellendülést, így a szektor továbbra is tartós keresleti nyomás alatt áll.

Újra kell indítani a rendszert

A jelenlegi piaci feltételek mellett a vasúti árufuvarozás üzleti modellje életképtelen. A költségek emelkednek, a volumenek csökkennek, a közúttal szembeni versenyhátrány pedig fokozódik. A szakértők szerint elengedhetetlen a díjstruktúra és a szabályozási környezet átgondolása, hogy a vasúti logisztika ismét a fenntartható ellátási láncok pillére lehessen.

Szöveg forrása: Hungrail


Transpack Tudástár: Hálózathozzáférési díj – Az a díj, amelyet a vasúti fuvarozó társaságok fizetnek a vasúti pályahálózat használatáért a pályavasút üzemeltetőjének. Magában foglalja a vonatok közlekedtetéséhez szükséges infrastruktúra – például sínek, váltók, jelzőberendezések – fenntartásának költségeit. A hálózathozzáférési díjak mértéke alapvetően befolyásolja a vasúti áruszállítás költségszintjét és versenyképességét a közúttal szemben. Magyarországon 2025-ben ezek emelkedése 13,8%-kal növelte a vasúti árufuvarozás fajlagos költségeit, hozzájárulva a szektor válságához.

Transpack
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.