Egyedülálló logisztikai művelettel juttattak el Dubajból a kolumbiai Santa Martába egy 322 tonnás CALM-bóját, amely a nyersolaj-szállítás kulcseleme lesz. A projekt a teljes szállítási lánc megszervezését igényelte a hajóbérléstől a tengeri telepítésig.
Gigantikus szerkezet a tengeren
A 15,6 méter hosszú, 16,9 méter széles és 14,2 méter magas CALM-bója a BBC Chartering Russia bérelt hajóján utazott. A berendezés méretei miatt a berakodást egy 2000 tonnás teherbírású úszódaruval kellett végrehajtani, a kikötőbe érkezve pedig többcélú hajók darui segítették a műveletet. A bóját előre felszerelt kötélzettel közvetlenül úsztatták a Karib-tengerbe.
A szállítást a UTC Overseas bonyolította le, amely felelt a hajó kiválasztásáért, a bérlésért, a műszaki tervezésért és a vámkezelésért is. A cég koordinálta a tengeri műveletekhez szükséges biztonsági felügyeletet (Marine Warranty Survey), valamint az útvonal-felmérést és a szállítás módszertanának kidolgozását.
A CALM-bója jelentősége
A Catenary Anchor Leg Mooring (CALM) típusú bóják lehetővé teszik, hogy a tartályhajók a kikötőbe való behajózás nélkül rakodjanak. A tengerfenékhez horgonyzott rendszer a nyersolajat közvetlenül a csővezetékekhez kapcsolja, így egyszerűsítve és gyorsítva a folyamatot. A konstrukció akár a legnagyobb kapacitású tankereket is ki tudja szolgálni, miközben a szivárgás és baleseti kockázatok minimalizálására speciális biztonsági megoldásokat tartalmaz.
A kolumbiai Santa Marta partjaihoz érkezett 322 tonnás szerkezet példája annak, hogy a tengeri logisztika képes a legösszetettebb feladatok végrehajtására is. Az előkészítés, a szállítás és a telepítés együttműködést igényelt a logisztikai szolgáltató, a hajózási társaságok és a helyi hatóságok között, bizonyítva a modern áruszállítás globális és stratégiai jelentőségét.
Szöveg forrása: IHO
Transpack Tudástár
CALM-bója – A Catenary Anchor Leg Mooring (CALM) típusú bója olyan tengeri rakodórendszer, amely lehetővé teszi, hogy tartályhajók kikötőbe való behajózás nélkül tölthessék vagy üríthessék rakományukat. A bója a tengerfenékhez horgonyzott, és csővezetéken keresztül kapcsolódik a szárazföldi tárolókhoz vagy finomítókhoz. Előnye, hogy gyorsabb, biztonságosabb és költséghatékonyabb olaj- és gázszállítást tesz lehetővé. A legnagyobb kapacitású tankerek kiszolgálására is alkalmas, miközben speciális biztonsági rendszerek minimalizálják a szivárgás és a balesetek kockázatát.