Budvar: címkék, palackok és 760 év szelleme

Írta: Sándor Ildikó - 2025 november 14.

A České Budějovicei Budvar sörgyárban a csomagolósorok zenére emlékeztető ritmusban dolgoznak, miközben többszáz éves történetet visznek tovább. Volt szerencsénk egy gyárlátogatáson (turistaként) bepillantást nyerni a sörgyártás és persze az ahhoz kapcsolódó csomagolás és logisztika kulisszatitkaiba. A beszámolónkban szereplő technológiai adatok az üzemlátogatáson fotózott gyári információs táblák alapján szerepelnek; a történeti és márkaeredet-információk pedig a Budvar hivatalos oldalairól származnak.

Budvar sör
A párszáz év alatt a marketing és a design is cserélődött

A város sörfőzési kiváltságai 1265-ig nyúlnak vissza; magát a Budvar sörgyárat 1895-ben alapították, azóta őrzik a „budějovicei” stílus hitelességét. A recept ma is letisztult: Saaz komló, morva maláta, saját lagerélesztő és kristálytiszta, lágy víz. Utóbbit a főzde alatt 300 méter mély jégkorszaki víztartóból nyerik – ez adja a sör karakterének egyik stabil pillérét.

Budvar kút
A 300 m mély kútból nyerik a mai napig a sör egyik legfontosabb alapanyagát, a jó minőségű vizet

A márka modern kori fejezetei között mérföldkő a „Budvar” védjegy 1930-as bejegyzése és az 1967-es átalakulás, amióta a vállalat nemzeti (állami) sörfőzdeként folytatja tevékenységét. A név és a státusz azóta is a függetlenség és a helyi eredet hangsúlyát üzeni.

A Transpack szempontjából a legizgalmasabb mégis az üveg „életútja”. Az üzemlátogatáson készített táblák szerint a folyamat így néz ki (bár a cseh nemzeti ünnepre időzített gyárlátogatásunk miatt a gépsorok nem üzemeltek):

  • Palackmosás: 2%-os NaOH-oldatban, 80 °C-on történik a szennyeződések, régi címkék és alumíniumfólia eltávolítása; az átmeneti idő 13 perc. A kapacitás: 44 000 palack/óra.
  • Inspekció: kiválogatja a sérült vagy idegen tárgyat tartalmazó palackokat, illetve azokat, amelyekben maradék folyadékot észlel a rendszer.
  • Töltés és koronázás: egy ciklusban először vákuumozás, majd CO-vel történő előtöltés és nyomás alá helyezés, ezután sörbetöltés, végül a nyakból a levegő eltávolítása és a koronazár felhelyezése. A kapacitás: 2×40 000 palack/óra.
  • Kétszintes alagútpasztőr: a sör 50 percet tölt a gépben; a hőmérséklet legfeljebb 62 °C, majd 24 °C-ra hűtik vissza.
  • Címkézés: a gép has-, nyak- és hátcímkével (szükség esetén alumínium gallérral) látja el a palackot, közben jelöli a minőségmegőrzési időt és ellenőrzi a címkék, koronazár és dátum jelenlétét. Kapacitás: 2×50 000 palack/óra.

palackozó
Az üvegek életútját, a palackozást a turistáknak is megmutatják

Egy ilyen sor nemcsak pontosságot, hanem összehangoltságot is kíván: a mosó, a töltő, a pasztőr és a címkéző teljesítményét finoman kell egymásra hangolni, hogy a szűk keresztmetszetek ne állítsák meg a gyártást – a Budvarnál ezt láthatóan tapasztalattal és következetes minőségbiztosítással oldják meg.

Aki a csomagolástechnika mellett a márka történeti hátterére is kíváncsi, az gyárlátogatáson ismerheti meg közelebbről a folyamatot; rendszeresen tartanak túrákat több nyelven, a jegyárak 180 CZK körül indulnak.

(A fotók a szerző felvételei)

Ugyan nem sör, de mégis kapcsolódik a témához. Ez a cikkünk is érdekelni fogja: Legkevésbé szennyez, mégis alig van ilyen csomagolás

Transpack
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.