A Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) 30. alkalommal hirdeti meg a Csomagolási Világszövetség (WPO) által nemzeti rendezvényként elismert HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Versenyt.
A termékek versenyképességének növekedését, csomagolási színvonalának emelkedését, ezen keresztül a magyar csomagolóipar fejlődését bemutató, továbbá a fejlesztőmunkában résztvevők elismerését célzó versenyen I. Fogyasztói és gyűjtőcsomagolás és II. Szállítási csomagolás kategóriákban lehet pályázni, tehát:
- a fogyasztói és a gyűjtőcsomagolásban használatos csomagolóanyaggal (pl. fólia), csomagoló-eszközzel (pl. doboz, flakon, palack), csomagolási segédanyaggal (pl. címke, záróelem), továbbá ezek felhasználásán alapuló kész csomagolással, valamint a promóciós, az ajándék-, a bemutató- és a csoport-csomagolásokat is,
- szállítási csomagolásban használatos anyaggal (pl. zsugorfólia, nyújtható fólia), eszközzel (pl. láda, hordó, rekesz, rakodólap), segédanyaggal (pl. párnázó elem, pántszalag), illetve ezek felhasználásán alapuló kész csomagolásokkal, amelyeket 2011. június 1. – 2013. május 31. között hoztak először forgalomba.
Terméket nem tartalmazó csomagolószerrel annak gyártója, illetve terméket tartalmazó kész csomagolással (fogyasztói, gyűjtő- és szállítási csomagolással) a csomagolást végző pályázhat, amennyiben a tevékenységet magyarországi üzemében (telephelyén) végzi. Tervező-fejlesztő vállalkozás csak a megvalósítóval együtt pályázhat.
A kitöltött és cégszerűen aláírt nevezési lapot 2 mintadarab vagy csomagolás mellékelésével kérjük a CSAOSZ címére (1113 Budapest, Bartók Béla út 152.) beküldeni. Nagyméretű és tömegű szállítási csomagolás esetében elegendő mindenre kiterjedő műszaki dokumentáció, illetve fényképes pályázati anyag is. A nevezési díj pályázati tételenként 42.000 Ft+27% ÁFA, amelyről a nevezés beérkezése után a CSAOSZ számlát küld. Nevezési határidő: 2013. június 14.
A Bírálóbizottság, a díjmegosztás jogát fenntartva, a legkiválóbb pályázatokat HUNGAROPACK 2013 díjjal jutalmazza, illetve az elbírálás szempontjait kiemelkedően teljesítő pályázatokat különdíjjal vagy oklevéllel tünteti ki.
A verseny ünnepélyes eredményhirdetésre a 2013. évi Nyomda- és Csomagolóipari Napok keretében, várhatóan november hónap folyamán kerül sor.
A részvétel feltételeire, a díjakra, azok odaítélésére és a díjnyertesek jogaira vonatkozó tudnivalókat a „HUNGAROPACK 2013 tájékoztató” tartalmazza, amely a nevezési lapokkal együtt díjmentesen igényelhető a verseny szervezőtitkárától (Svraka Angéla, telefon/fax: (06 1) 210-0107, e-mail: [email protected]), vagy letölthető a CSAOSZ honlapjáról: www.csaosz.hu/csomagolási versenyek. Nevezni a www.csaosz.hu honlapon megtalálható online nevezési lap kitöltésével, elektronikus formában is lehet. (Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség)
„Szakmáért” életműdíj
A tagvállalatok javaslatai alapján a CSAOSZ Elnöksége 2013. évben a „Szakmáért” életműdíjat Vágó Katalinnak ítélte oda.
Vágó Katalin okl. vegyészmérnök, műanyag-feldolgozó szakmérnök, diplomáit a Budapesti Műszaki Egyetem vegyészmérnöki karán szerezte. Első munkahelye a Hungária Műanyag-feldolgozó Vállalat volt, ahol 1971-től fejlesztőmérnökként dolgozott. 1975-től az Anyagmozgatási és Csomagolási Intézet munkatársa lett. Csoportvezetőként, majd osztályvezetőként előbb a műanyag csomagolószerek hazai, központi fejlesztéseivel foglalkozott, majd a csomagolásvizsgáló laboratórium irányítása lett a feladata. Vezetésével a laboratórium felkészült a veszélyes áruk csomagolóeszközeinek vizsgálatára, a különböző fogyasztói csomagolószerek alkalmazástechnikai értékelésére.
1991-től 2010. februári nyugállományba vonulásáig egy munkahelyen dolgozott, amit előbb Kozmetikai és Műanyag Csomagolóeszköz-gyártó Bt-nek, majd Almand Műanyagipari Kft.-nek, jelenleg pedig már Paccor Hugary Almand Kft.-nek neveznek és értékesítési vezetői feladatkört látott el. Vezetői közreműködésével a társaság középvállalattá fejlődött, szakértelmével nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az Almand Kft. több multinacionális vállalat magyar gyárainak megbízható beszállítójává vált.
Szakmai munkája mellett közel két évtizedig a Budapesti Műszaki Főiskola (a mai Óbudai Egyetem) óraadó tanárjaként a csomagolástechnológus mérnökhallgatókat oktatta, jelenleg a Budapesti Gazdasági Főiskolán óraadó.
Számos OMFB tanulmány elkészítésében közreműködött. Társszerzője a Dr. Kertész Béla által szerkesztett „Műanyag csomagolószerek” című könyvnek, Borbély Endréné dr.-ral közösen írt Szakmai kémia III. (Műanyagok fizikája és kémiája, műanyagok feldolgozása), valamint a Marketing és minőségbiztosítás a csomagolásban című főiskolai tankönyveknek.
Szerzője a Veszélyes anyagok csomagolása, továbbá Minősített csomagolások veszélyes áruk szállítására címmel a Csomagolástechnikai füzetek sorozatban megjelent kiadványoknak.
Több szakmai cikk és konferencia-előadás fűződik nevéhez.
Munkáltatóján keresztül a CSAOSZ aktív tagja volt, a Kis- és Középvállalkozói Tagozat munkájában rendszeresen, esetenként házigazdaként is részt vett. Nyugdíjba vonulása óta a CSAOSZ oktatási programjába előadóként bekapcsolódott.
Oktatói feladatait munkahelyén is komolyan vette és fiatal munkatársainak a széleskörű szakmai ismeretei átadására törekedett. Segítőkész emberként mindig lehetett hozzá fordulni tanácsért, sokszor nem csak a napi munkájával összefüggő kérdésekben.
Csúcstechnológiát telepített Vácra a Continental
A ContiTech Fluid Automotive Kft. váci üzemcsarnok avatásán Stratégiai Együttműködési Megállapodást kötött a magyar kormány és a Continental Co. Az autóalkatrész és járműtechnikai világcég magyarországi növekedési tervei hosszútávra szólóan illeszkednek a magyar gazdaságpolitikai céljaihoz – hangoztatták a megállapodást aláírók.
Csúcstechnológiát, közte szerelő robotokat is telepítenek a ContiTech Fluid Automotive Kft. április elején megnyitott 3300 négyzetméter alapterületű üzemanyagtömlő gyártási csarnokába. Mindezt Nagy Mihály, a társaság vezérigazgatója jelentette be, majd hozzátette: a Continental Corporation magyarországi leányvállalata révén egy 5 millió euró értékű beruházási program részeként már épült egy új raktárépület Vácon, és üzembe helyeztek egy magas fokon automatizált üzemanyag-acélcső megmunkáló központot. E fejlesztésekkel együtt körülbelül 10%-kal bővült a foglalkoztatottak száma a váci telephelyen, ahol összesen 671-en dolgoznak a jövőben. Az Üzemanyag-ellátási és Kipufogógáz-kezelési ágazat jelenleg 1100 négyzetméter területű összeszerelő-csarnokát a váci zöldmezős beruházás keretében emelt csarnokkal nyárra 3300 négyzetméterre bővítik, hogy ott összpontosítsák a teljes üzemanyagtömlő-összeszerelési tevékenységüket. A váci gyár termékeit a világ legismertebb autómárkáiban megtalálni, többek között a Mercedes, Jaguár, Rolls-Royce egyes típusaiban.
A Continental 32,7 milliárd eurós 2012-es forgalmával világszinten a vezető autóipari beszállítók közé tartozik, s mint Heinz-Gerhard Wente, a Continental igazgatótanácsának tagja jelezte, a világban futó négy autóból 3-ban alkalmaznak valamilyen Continental alkatrészt, illetve egységet, esetleg gumiabroncsot. A 46 országban tevékenykedő cégóriás fékrendszerek, hajtómű- és futómű-komponensek és rendszerek, műszerezés, infotainment megoldások, járműelektronika, gépjárműabroncsok és műszaki elasztomer-termékek gyártójaként és szállítójaként hozzájárul a közlekedés biztonságának javításához és a globális klímavédelemhez. A Continental emellett szakértő partner a hálózatba kapcsolt autós kommunikáció terén.
Nagy Mihály vázolta, a Continental AG Magyarországon öt vállalattal, 7 telephelyen képviselteti magát, és mintegy 5900 munkatársat foglalkoztat. Négy divíziója (Interior, Chassis & Safety, Powertrain, ContiTech) végez gyártó- és szoftverfejlesztési tevékenységet Budapesten, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán. A gumiabroncs üzletága értékesítési irodával és disztribúciós raktárral működik. A társaság 2005 és 2012 között 334 millió eurót fektetett be Magyarországon.
Legutóbb tavaly, a ContiTech Fluid Automotive Hungária központjában, Makón egy termékfejlesztési épületet építettek, ahol hűtő- és fűtőcsövek, valamint azok gyártásához szükséges eszközök tervezése készül. Ezen a telephelyen is növelték a termelési kapacitást, és megkezdték a műanyag termékek sorozatgyártását is. A nyíregyházi új keverő üzem biztosítja a nyersanyagot a makói tömlők, valamint a ContiTech légrugók nyíregyházi gyártásához. Szegedi üzemében pedig ipari csőrendszereket, olaj és gáz kitermeléshez szükséges csöveket, valamint szállítószalag-rendszereket is gyártanak.
A Continental magyarországi növekedési tervei jól illeszkedik a magyar kormány hosszútávra tekintő gazdaságpolitikai céljaihoz – hangoztatta Heinz-Gerhard Wente. Ez vezette a társaságot arra, hogy a magyar kormánnyal Stratégiai Együttműködési Megállapodást írjanak alá, amelyhez egy kiváló hátteret teremtett a váci termelési csarnok megnyitása. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a megállapodás aláírását megelőző percekben úgy fogalmazott, a kormány és a Continental szeretné a jövőben tovább mélyíteni az együttműködést, ezért a két fél úgy döntött, hogy erről megállapodást köt. A stratégiai együttműködés kiterjed a termék innováció, a képzés és a beszállítói kör fejlesztésének területeire egyaránt. A Continental többek között nagyobb szerepet szán a magyarországi képzési és kutatási lehetőségeknek, továbbá elkötelezte magát új munkahelyek teremtésére, valamint az alkalmazottak képzésére. A Continental azt is vállalta, hogy növelni a jövőben a hazai beszállítói számát. (Bálint Tóth János)
Szállítmánybiztosítás: évente 1,5 milliárd forint kárt térítenek meg a biztosítók
A felborult kamionok, megsérült vagy ellopott rakományok jelentős gazdasági károkat okoznak a fuvarozóknak, illetve megbízóiknak. Szerencsére a legtöbb kárt megfelelő szállítmánybiztosítás megléte esetén a biztosító megtéríti. A károk elleni hatékony védekezési módokat a CIG Pannónia EMABIT Zrt. biztosítási szakértője ismerteti.
Szállítmánybiztosításból a magyarországi biztosítók évente összesen 2-3 milliárd forintos díjbevételt érnek el, miközben a károkra fordított összeg évi 1-1,5 milliárd forint között mozog. A CIG Pannóniánál az elmúlt évben az egy káreseményre jutó átlagos kárráfordítás mintegy 400 ezer forint volt. A károk mintegy 80%-a a biztosítónál közlekedési balesetből, helytelen rakodásból, illetve a hűtőberendezés meghibásodásából származott.
A biztosító tapasztalatai szerint a káresemények eredete a szállított áru jellegétől is nagyban függ. Darabáru (pl. élelmiszer-, textil-, papír-, faipari cikkek) szállításánál a mechanikai igénybevételből származó károk a legjellemzőbbek, így gyakoriak az áru rázkódásából, leeséséből adódó sérülések, ezen kívül előfordul a szállítmány részleges vagy teljes eltulajdonítása is. Az ömlesztett termékeknél (pl. gabonaszállítmányoknál) ezzel szemben az áru szóródása, átázása, a belső páralecsapódás illetve a mikroorganizmusok okozta penészesedés, valamint a baktériumok, rovarok, rágcsálók okozta károk jelentik a legnagyobb veszélyforrást.
„A biztonságos fuvarozás egyik elengedhetetlen feltétele a megfelelő szállítmánybiztosítás megléte. A káresemények esetén a kár bekövetkeztének körülményein túl a biztosító szakemberei vizsgálják azt is, hogy a biztosított fél eleget tett-e kármegelőzési kötelezettségének. Megfelelő óvintézkedésekkel egyébként a károk többsége megelőzhető, vagy a gyakoriságuk csökkenthető” – mondta el Tengelics Helga, a CIG Pannónia EMABIT Zrt. termékmenedzsere.
A szakértő szerint a károk elleni védekezési mód nagymértékben függ a szállítás módjától és az áru jellegétől is. Általánosságban elmondható, hogy a mechanikai igénybevételből adódó sérüléseket az áru jellegének megfelelő csomagolással, megfelelő rakodással és rögzítéssel, vagy például a páratartalom szabályozásával lehet megakadályozni. Csomagolás esetén különösen nagy szerepet játszik az ún. paletta, valamint zsugorfólia használata. Lényeges tényező lehet a károk megelőzése szempontjából az is, hogy az ömlesztett rakomány kirakása után a járművek és konténerek rakterét megfelelő módon kitisztították-e. A legszigorúbb védelmi előírásokat kétségtelenül a lopásérzékeny árucikkek szállítására alkalmazzák a biztosítók: a biztonsági ponyva vagy zárt fuvareszköz ma már minimumnak mondható, de az áru jellegétől, értékétől függően szükséges lehet váltott sofőr alkalmazása, vagy őrzött parkolók igénybevétele is. (Pannónia Életbiztosító)