fbpx

Másoljunk vagy másoljanak?

Írta: Transpack-2023/V. lapszám cikke - 2023 október 20.

MIT KELL TUDNI A BETŰRAJZRÓL, MINT KIEMELKEDÉSI LEHETŐSÉGRŐL A PRÉMIUMITALOK PIACÁN?

Ha képzeletben végig megyünk Barcelona vagy más régi patinás város utcáin, felidézhetjük a sok-sok kirakat cégfeliratát. Ahány szakma, kereskedés tábláját nézzük, nincs két egyforma közöttük, ugyanis mindannyian különbözni akarnak a többiektől. A feliratokat nézve szinte látjuk, hogy milyen óriási figyelmet fordítanak a munkájukra. Az ember meg akarja kóstolni a kenyerüket, süteményüket, mert a cégtáblából ítélve biztosan nagyon ízletesek. Nyilvánvaló, hogy a rajzolt, festett betűknek óriási az erejük – hangulatot és érzéseket árasztanak, történeteket mesélnek.

Vincze István

Egy kis helyzetértékelés

Valljuk be őszintén, akár tetszik, akár nem, fél szemmel mindig figyeljük a konkurenciát, hiszen nem szeretnénk lemaradni. Nem is oly rég néhány borász rátalált a címkelakkozásra, mint értéknövelő eszközre. Sokan utánozták őket, és ma már a csapból is a lakkozott címsorok folynak. Valami extra dolog kellene, hogy kiemelkedjünk, az elegancia megőrzése mellett. A megoldás a helyzeti előny megszerzéséhez és megtartásához csak olyan különleges plusz lehet, amit nehéz utánozni, amit nem lehet másolni.

Igazi megoldásként kínálkozik a betűrajz alkalmazása. Tőlünk nyugatabbra ennek már bevált gyakorlata van a grafikai tervezés minden területén, ami különösen érvényes a prémiumitalokra. Eleganciát, egyediséget és magasabb szintet sugároznak magukból, kiemelik a terméket a tömegből. Mivel Magyarországon e szakma régen kihalt, igen kevés azon grafikusok száma, akik professzionális szinten űzik. A betűrajz elfogadható szintű megtanulása 5–7 év, és ekkora fába nagyon kevesen merik belevágni a fejszéjüket. Ehhez elkötelezettségre, soksok tanulásra, munkára és kitartásra van szükség. Én belevágtam, csinálom, és az eredmény sem maradt el. Hiszem, hogy kishazánkban is előbb-utóbb egyre többen igénylik ezt a régi-új lehetőséget. A címsorban felvetett kérdésre a válasz egyértelmű: az úttörők a betűrajz alkalmazásával helyzeti előnyhöz jutnak. Hosszú időbe telik, mire a konkurencia felébred, és megfelelő szinten képes másolni ezt a lehetőséget. A következőkben tekintsük át a magyarországi hagyományokat.

Törley és a betűrajz

A kézzel rajzolt betűk nemcsak a cégfeliratokon, hanem a magukra adó borászatok, sörfőzdék, pezsgő- és likőrgyárak plakátjain, címkéin is megjelentek (Törley, Zwack, Dreher stb.). Ezek megvalósítására neves művészeket bíztak meg, ugyanis az illusztrációk és a betűrajzok elkészítése nem kis feladatot jelentettek. Minden feliratnak különböző egyedi hangulatot, erős érzelmeket kellett kifejeznie. Ebből adódóan a kor kereskedelmi grafikái igen változatosak, szemet gyönyörködtetőek voltak. Példaként itt említem a „Törley Talisman Sec” plakátot (külön köszönöm az OSZK-nak a megjelenés engedélyezését). Az eredeti dokumentum őrzési helye az Országos Széchenyi Könyvtár, Térkép- Plakát- és Kisnyomtatványtár.

Magyarországon is óriási hagyománya volt a betűrajzolásnak, ami az italokon kívül figyelemmel kísérhető számos más területen is (Stühmer, Caola, Orion, Corvin, Közért stb.).

A 60-as, 70-es évek során a számítástechnika elterjedése teljesen kiirtott jó pár értékes kézműves szakmát, minta címfestő, betűrajzoló vagy az üveg- aranyozó. Nyugaton is csak az igen nagy márkák engedhették meg maguknak a betűrajz alkalmazását. Ma fontokat használunk, stock-fotókat töltünk le, megszűnt az a sokszínűség, amit a kézzel rajzolt, festett alkotások biztosítottak.

A következőkben bemutatásra kerülő munkáimon keresztül a tömegek által használt technikákkal szemben kínálok alternatívát. A közösségi oldalaim linkjein, melyek megtalálhatók a weboldalamon, betekintést nyerhetnek a folyamatba.

plakát
Törley Talisman Sec. Grafikus: Markó. Jelzet: PKG.én/193/r1 – Plakát- és Kisnyomtatványtár – Magyar Digitális Képkönyvtár

Florence borcímke

Lányommal, Müllerné Vincze Izabellával közösen készült ez az üde alkotás. Az ő festménye inspirált az ötlet megvalósítására. Mi jutott az eszembe a kép alapján? Természet, virágok, tavasz, frissesség, Olaszország – innen már csak egy lépés volt Firenze, azaz Florence. A címke harmonikusan illeszkedik a könnyed rozéhoz.

bor üveg palack borosüveg

Paul Legrand konyakos címke és díszdoboz

Elsőként egy prémiumkategóriás konyakos címkét terveztem francia piacra. A kézzel rajzolt betűk és az arany effektek használata elegáns, egyedi megoldást eredményezett az egyszerűség megtartása mellett. Néhány értékelés kommentár nélkül: „Csodaszép betűk! Elegáns, büszke, mégsem hivalkodó ez az elegancia. Gratulálok!” (Kohout Zoltán, újságíró). „Ez igen! Láttam pár címkét 45 év alatt, de ez mindent visz. Tényleg nincs csicsa, csak elegancia!” (Csaplár György, Petőfi Nyomda).

Utólag adódott a lehetőség, hogy tervezzek hozzá egy díszdobozt. A fekete kartondobozon használt matt fólia bársonyos tapintást kölcsönöz, emellett az arany és 3D-s lakk effektek kiemelkednek a felületből, ami nagymértékben emeli a vásárlói élményt. Köszönet az MGI technológiának a megvalósításban. Kartonon és más matt fóliázott alapanyagokon csodálatos eredményeket lehet ezzel elérni, kis példányszámban is.

Festive borcímke

A kaliforniai Napa Valley talán a világ egyik leghíresebb borvidéke. És talán kevesen tudják, hogy a kaliforniai borászat és borkultúra alapítójának a bácskából kivándorolt Haraszthy Ágostont tekintik. Nevét szobrok, táblák, utcák és intézmények őrzik az Egyesült Államokban.

Az ő emlékére készítettem egy Pinot Noir borcímkét. A letisztult dizájn a bor selymes, lágy textúráját támasztja alá, emellett a következő üzeneteket közvetíti: régi hagyományok, értékek, kifinomultság, kortársi egyszerűség, elegancia, harmónia stb.

A háttérképet itt is scratchboard illusztrációs technikával készítettem. Ez egy műszaki tollakkal készült rendkívül részletes illusztráció, amely a fametszetek, illetve rézkarcok effektjeit utánozza.

A betűrajz és az illusztráció készítésének folyamata megtekinthető az Instagramon, a 2022. november 3-i és 25-i posztjaim alatt.

Gyöngy habzóbor

Ez egy közös promóciós projektünk a Harangpack Kft.-vel. A címkével kapcsolatos igény prégfólia, lakkozás és kreatív papír alkalmazása volt. Itt kell megjegyezni, hogy prémium alkoholos italoknál szinte kötelező a kreatív alapanyagok használata. Erre a célra erősen korlátozott az MGI technológia használata.

Berénybene Kincse pálinkás címke

Berénybene egy tanyavilág Magyarország közepén. A Juhász-Pintér család arról híres, hogy minden élelmiszerrel kapcsolatos terméket saját maguk állítanak elő. Minden házi készítésű, így az általuk elkészített pálinka is.

A Cserszegi Szőlő Pálinka a termékcsalád első tagja.

A dizájn fő eleme a címsor, melyet egy, a 20. század elején divatos hollandbetűstílus alapján rajzoltam meg – ez jól illeszkedik a pálinka lágyságához, és kifejezi a kézműves értékeket is.

A címke tetején lévő almafa-illusztráció szintén a saját munkám. A felirat és az illusztráció 3D-s lakkréteggel ellátott. Ezek a vizuális és tapintási élmények jelentősen elősegítik a vásárlói döntést, kiemelik az italt a tömegből. A nyomtatott felület matt fóliával lett bevonva, ez tette lehetővé az MGI felületnemesítést.

Riesling Spätlesene és Trocken borcímkék

Ezt a két címkét német piacra terveztem. A címsorok kiindulási alapja az ecsettoll kalligráfia stílusban rajzolt vázlataim voltak. Mind a címsorok, mind a címkék különböző hangulatokat keltenek. A „Spätlesene” (kései szüretelésű) változat lágyabb, őszies hangulatot ébreszt, szinte érezzük a szánkban a bor simogató ízét. A „Trocken” (száraz) címke látványa már-már beindítja a nyálelválasztásunkat friss, zamatos, ízekkel teli megjelenésével.

Harangpack Kft.-vel közösen ezzel a két címkével nyitottunk a német nyelvű piac felé. Teljes körű szolgáltatást kínálunk német nyelven a tervezéstől, a nyomtatáson át, a felületnemesítésig.

palack

Sylvia borcímke

„No comment!!!”, ez a kedvencem…

Az első palack bort a címkéje adja el, a többit a termelő

Kétféle vásárló található a piacon: az egyik a tudai borába. Ugyanezzel a kitartással, türelemmel kell a grafikusnak is hozzájárulnia a közös siker eléréséhez. A tökéletes címke történeteket mesél és kapcsolatot teremt a bor és a vásárló között. Hitelesen kell képviselnie a bort és annak készítőjét úgy, hogy a fogyasztó is megértse az üzenetet. Tehát amennyiben ki szeretnénk emelkedni a tömegből, akkor lépni kell. Különben más teszi meg, és akkor csak követők lehetünk.

Vincze István tervezőgrafikus és betű- rajzoló művész. Az Iparművészeti Egyetemen tanult tipográfiát, illetve 6 évig dolgozott Közép-Európa egyik legnagyobb csomagolóipari nyomdájában. Ott megtanulta a nyomdai előkészítés fortélyait címkékre, kartondobozokra, flexibilis nyomathordozókra, majd 10 éven keresztül az öntapadó címkenyomtatás területén kamatoztatta tudását, és kapcsolatba került a felületnemesítési eljárásokkal is.
2015-ben döntötte el, hogy megtanulja a betűrajzolás mesterségét. Tanulása, igyekezete eredménnyel járt, ugyanis négy és fél éve megkereste egy amerikai ügynökség, azóta is sikeresen dolgozik a Netflixnek. Ez és a pandémia tette lehetővé, hogy 2020-tól a világ legjobb Hand-Lettering tanárától, művészétől, Ken Barbertől tanuljon betűrajzolást online oktatás keretében.
Az utóbbi pár évben úgy döntött, hogy a prémium alkoholos italok címkéinek tervezésére szakosodik, alkalmazva egyedi tudását és nyomdai tapasztalatait.
Munkái megtekinthetők a www.vincent-design.com oldalon. Ugyanitt találhatók meg elérhetőségei és a közösségi oldalaihoz kapcsolódó linkek is.

Vincze István